اگر فرزندی دارید كه در حال تحصیل است موضوع كمك به انجام تكالیف وی مسأله‌ای آشنا برای شماست....
 
اگر فرزندی دارید كه در حال تحصیل است موضوع كمك به انجام تكالیف وی مسأله‌ای آشنا برای شماست. همان گونه كه می‌دانیم والدین نقشی مهم در پیشرفت تحصیلی فرزندانشان ایفا می‌كنند. شما نیز با مشاركت در امور آموزشی و تحصیلی فرزندتان می‌توانید بر روی شكاف بین خانه و مدرسه پلی ایجاد كنید به این طریق موفقیت فرزندتان را در امر تحصیل و زندگی تضمین نمایید.

میزان مناسب تكلیف خانه برای هر دانش‌آموز، بستگی به سن و مهارت‌های او دارد
. انجمن‌های اولیا و مربیان چنین نظر داده‌اند كه مقدار زمان مفیدی كه بچه‌های كودكستان تا پایه دوم ابتدایی می‌توانند به انجام تكالیف اختصاص دهند، 10 تا 20 دقیقه در هر روز مدرسه است. در پایه سوم تا ششم این میزان می‌تواند 30 تا 60 دقیقه در یك روز مدرسه باشد.
به علت اینكه قرائت متون، به ویژه در محیط خانه، برای بچه‌ها بسیار مفید است، زمانی كه برای تكالیف خواندنی اختصاص داده می‌شود می‌تواند بیش‌تر از موارد پیشنهاد شده در بالا باشد.

توجه داشته باشید كه چگونه فرزندتان تكلیفش را در خانه انجام می‌دهد
. ملاحظه كنید كه میزان تلاش او در زمان انجام تكلیف چقدر است. آیا او در هنگام انجام تكالیف خیالبافی می‌كند؟ آیا او مرتباً بر می‌خیزد و می‌نشیند یا این كه همه حواس او به انجام تكالیفش است؟ این دقت نظر می‌تواند به شما كمك كند كه برای صحبت كردن با معلمش در مدرسه آماده شوید.
- اگر می‌خواهید بدانید آیا تكالیفی كه فرزندتان دارد كافی است یا خیر، می‌توانید با معلم فرزندتان در مورد خط مشی او در مورد تكالیف و میزان تكلیفی كه از نظر او پذیرفتنی است، صحبت كنید.

-
با معلم فرزندتان در مورد رویه‌ای كه او برای تكالیف در پیش می‌گیرد، صحبت كنید. مطمئن شوید كه هدف از انجام این تكالیف را می‌دانید و از میزان وقتی كه باید صرف انجام آن‌ها شود و اینكه معلم چگونه می‌خواهد شما، خود را در انجام تكالیف فرزندتان درگیر سازید، اطلاع دارید.

-
با فرزندتان در مورد زمانی كه او در هر روز باید به تكالیفش اختصاص دهد توافق كنید.

-
اطمینان حاصل كنید كه فرزندتان برای مطالعه و انجام تكالیفش مكانی ثابت، نسبتاً ساكت و مناسب از نظر روشنایی در اختیار دارد. فرزندتان را تشویق كنید كه در پشت میز تحریر مطالعه كند و تكالیفش را انجام دهد، به جای اینكه در كف اتاق یا بر روی مبل و صندلی راحتی این كار را بكند. با تماشای تلویزیون یا صحبت تلفنی با دوستان، موجبات حواس پرتی وی را فراهم نكنید.

-
مطمئن شوید كه فرزندتان مواد و وسایل لازم برای انجام تكالیف مثل اوراق كاغذ، كتاب‌ها، مدادها، یك لغت‌نامه، دایره‌المعارف و كامپیوتر (در صورت لزوم) را در اختیار دارد. به فرزندتان نشان دهید كه چگونه از كتاب‌های منبع یا برنامه‌های كامپیوتری و وب‌سایت‌های مناسب استفاده كند. از فرزندتان بخواهید اگر وسیله خاصی برای انجام تكالیف لازم دارد كه باید آن را از قبل آماده یا تهیه كند شما را مطلع سازد.

-
با فرزندتان در مورد تكالیفش صحبت كنید و ببینید آیا مفهوم آن‌ها را درك كرده است یا خیر.

-
وقتی فرزندتان از شما می‌خواهد كه به او كمك كنید، او را راهنمایی كنید نه اینكه پاسخ را برایش بگویید.

-
انجام تكالیف برای فرزندتان به او كمك نخواهد كرد كه آن‌ها را بفهمد و از آن اطلاعات استفاده كند، همچنین باعث نخواهد شد كه وی به توانایی‌هایش اعتماد كند و دلگرم شود.

-
اگر شما قادر نیستید كه در موضوعی به فرزندتان كمك كنید، از یكی از اقوام كمك بخواهید، همچنین ببینید كه مدرسه، كتابخانه یا یك انجمن یا سازمان مذهبی در چه زمینه‌هایی می‌توانند در انجام تكالیف به فرزندتان كمك كنند.

-
بررسی كنید و ببینید كه آیا فرزندتان همه تكالیفش را انجام داده است یانه. چنانچه مدرسه یا معلم فرزندتان لازم می‌داند، در پایان تكالیفش علامت بگذارید.

-
به علامت‌ها، امضاها و نوشته‌هایی كه نشانه شكست یا كوتاهی در انجام تكالیف است، نظارت كنید. اگر خاطر فرزندتان به سبب یك تكلیف آشفته شده است، به او اجازه دهید كه دوباره آرامش خود را به دست آورد سپس در مورد آن با او صحبت كنید.

-
پیشرفت فرزندتان را پاداش دهید. اگر فرزندتان در كامل كردن یك تكلیف موفق بود و تلاش مجدانه‌ای برای انجام آن به عمل آورد یا در یك مسابقه برنده شد (برای مثال خواندن داستان كامل)، كوشش‌های مثبت او را تشویق كنید.

-
توضیحات معلم را در مورد تكلیف فرزندتان كه در زیر تكلیف یادداشت می‌كند، بخوانید. اگر مشكلی پیش آمده است، یك قرار ملاقات با معلم ترتیب دهید و برنامه‌ای طراحی كنید تا مشكل را حل كنید.
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:hegmataneh.org
 
مطالب پیشنهادی:
بلند خوانی ,معجزه ای جذاب! 
آموزش مهارت اجتماعی به کودکان ناشنوا
نقش پدران در گرایش‌های اخلاقی دختران
نقش ‌حساس پدر در ‌تربیت‌ فرزندان
نقش‌مادران در كاهش‌عوارض بلوغ دختران