با تشویق كودك، به او می‌آموزید كه بیشتر اوقات، خود را در بالاترین حد شاد زیستن قرار دهد. بدینوسیله ده راز پرورش كودكی شاد ارائه می‌شود.
 
با تشویق كودك، به او می‌آموزید كه بیشتر اوقات، خود را در بالاترین حد شاد زیستن قرار دهد. بدینوسیله ده راز پرورش كودكی شاد ارائه می‌شود.
 
 1. به كودكتان عشق بورزید

اولین راز پرورش كودكی شاد تمجید از اوست. ادوارد ام.‌هالوول، نویسنده كتاب ریشه‌های كودكی شادی در بزرگسالی، می‌گوید: عشق مطلق والدین مهم‌ترین عامل در شادی كودكان است.

وقتی كودكان بزرگ می‌شوند، دانستن اینكه علایق، عقاید، خصوصیات و استعدادهایشان باارزش تلقی می‌شود پایه‌گذار شادی سال‌های بعدی زندگی‌شان خواهد بود. البته پذیرش كودك به معنای چشم‌پوشی همیشگی از خطاهایش نیست. یاد بگیرید كه عملكرد كودك را نقد كنید نه شخصیت او را. همچنین، آنچه را كه از كودك می‌خواهید به او بگویید نه آنچه را كه نمی‌خواهید.
 

2.نه، من نمی‌توانم را به بله، من می‌توانم تبدیل كنید

وقتی كودك شما بداند كه به او اطمینان دارید و باورش كرده‌اید، احساس می‌كند كه دست یافتن به همه‌چیز برایش امكان‌پذیر است. افكار كودك نسبت به خود بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین والدین باید افكار مثبت به كودك خود القا كنند.
 

3. مقررات منصفانه وضع كنید و به آنها پایبند باشید

كودكان كم ‌سن‌ و سال با احساس امنیت شاد می‌شوند. فرض كنید كه در بالای آبشار مرتفعی ایستاده‌اید، در صورتی از ایستادن در آنجا لذت خواهید برد كه حفاظی در برابرتان باشد، در غیر این صورت، دچار اضطراب خواهید شد. كودكان هم این‌گونه‌اند. وقتی كه چارچوب محكمی برای رفتارهایشان وجود داشته باشد، آنها پیشرفت می‌كنند.
 

4. ابعاد مثبت را برجسته كنید

به كودك خود بفهمانید كه هیچ مشكلی وجود ندارد كه به اتفاق هم نتوانید آن را حل كنید. همچنین به او بیاموزید كه خوش‌بین باشد. اگر اتفاق بدی افتاد، با صدای بلند فكر كنید و بگذارید او افكار شما را بشنود : وای، نه... باورم نمی‌شود كه این اتفاق افتاده، اما درستش می‌كنم، چیز مهمی نیست.
 

5. حلقه شادی كودكتان را كامل كنید

به كودكتان كمك كنید ارتباطات دوستانه‌اش را حفظ كند و گسترش دهد. داشتن ارتباطات قوی و مهارت برقراری آن از شروط اصلی شاد زیستن در آینده است.
 

6. کودكان را به تحرك بیشتر وادارید

كودكان امروز سنگین‌وزن‌ترند و این برای سلامت و شادابی آنها مضر است. كودكان چاق، در مقایسه با سایر كودكان، اعتمادبه‌نفس كمتری دارند و افسرده‌ترند. اگر كودكان سرگرمی‌های پرتحرك خارج از خانه را جانشین فعالیت‌های كم‌تحرك خانگی كنند و به‌جای غذاهای آماده‌ای كه فاقد ارزش غذایی است، غذاهای سالم و طبیعی بخورند، از فواید شاد زیستن بهره خواهند برد. بازی با سایر كودكان قدرت خلاقیت كودكتان را تقویت می‌كند و مهارت‌های اجتماعی را به او می‌آموزد.
 

7. شادی را در جعبه یادگاری‌ها ذخیره كنید

اشیای مورد علاقه كودكتان، عكس‌ها، كارت‌پستال‌ها، یادگاری‌ها، كاردستی‌هایی را كه یادآور خاطرات شاد برای كودك هستند داخل جعبه‌ای قرار دهید. هرگاه كودكتان بیمار است یا غمگین و به لبخندی ساده نیاز دارد، آنها را از جعبه بیرون آورید و به او نشان دهید.
 

8. لحظات جادویی ارتباط را بیابید

اخیراً از پنج تا هفده ساله‌ها پرسیده شد كه خواهان چه چیزی هستند كه با پول نمی‌شود خرید. همه آنها در پاسخ گفته بودند كه والدین و توجه آنها هستند. كودكان ما می‌خواهند كه به آنها فكر كنیم. برنامه‌هایی ترتیب دهید كه همة اعضای خانواده بتوانند در آن شركت كنند و لذت ببرند (كوهنوردی، پیاده‌روی...). كودكان را در فعالیت‌های روزمره‌تان مانند انجام دادن كارهای خانه، خرید و آبیاری باغچه شریك كنید. 
 

9. ژن تلاش دوباره را به كودك خود منتقل كنید

سعی نكنید كودك خود را از همه ناراحتی‌ها دور نگه دارید. به او كمك كنید بیاموزد چگونه با آنها مواجه شود. اگر شكست درسی یا غیردرسی او را ناامید كرده، كمك كنید تا هرچه سریع‌تر به وضعیت عادی خود برگردد. تشویقش كنید تا احساسات خود را در قالب نوشته یا نقاشی بیان كند. شما الگوی كودكتان هستید. مطمئن شوید كه الگوی مناسبی در مقابل اوست. روحیه خود را در هیچ شرایطی نبازید. 
 

10. در او شگفتی ایجاد كنید

هنگامی كه كودك با چیزی بزرگ‌تر از خودش مواجه می‌شود، خواه پدیده‌ای فیزیكی باشد یا معنوی، احساس رضایت خاطر می‌كند. با كودكان درباره عقاید خود، خداوند و مقدسات دینی صحبت كنید. لازم نیست كه او همة جزئیات را درك كند. با او در جنگل قدم بزنید، به ستارگان خیره شوید، به تماشای یك كرم كوچك در گل‌ولای بنشینید. احساس مراقبت و توجه در كودكان را پرورش دهید. 
 

پیام عشق برای كودكان

- بگوئید كه دوستش دارید. این جمله باید اولین چیزی باشد كه كودكتان صبح‌ها، پس از بیدار شدن از خواب، می‌شنود و نیز آخرین جمله‌ای باشد كه پس از شنیدن آن به خواب می‌رود. موقع دعوا و مشاجره و هر زمانی كه انتظارش را ندارد، بگویید كه دوستش دارید.

- بنویسید كه دوستش دارید. در كیف مدرسه‌اش، یادداشت كوچك یا كارت‌پستالی بگذارید كه بر رویش نوشته‌اید: «دوستت دارم.» خوب است یادداشت‌هایتان را درون كمد لباس‌ها، جعبه اسباب‌بازی‌ها یا زیر بالشتش پیدا كند. ابراز عشق و علاقه شما، با این نوشته‌ها، به كودكتان نشان می‌دهد كه به او فكر می‌كنید، حتی زمانی كه نمی‌توانید كنار هم باشید.

- در آغوشش بگیرید. هیچ مانعی برای در آغوش گرفتن كودكتان وجود ندارد.

- لمسش كنید. آرام به پشت او بزنید، بازوهایتان را دور شانه‌هایش حلقه كنید، موهایش را به‌هم بریزید.

- در بازی‌اش شریك شوید. توپ بزنید، برای پرندگان دانه بریزید، بادبادك هوا كنید و با او مسابقه دهید.

- گوش دهید، واقعاً گوش دهید. در حین گوش دادن، جملاتی به زبان بیاورید كه نهایت توجه‌تان را به صحبت‌های او نشان دهد. جملاتی مانند : وای، چه جالب، من اصلا ً نمی‌دانستم، بیشتر در این مورد توضیح بده.

- بدون به زبان آوردن كلمه‌ای، با او حرف بزنید. به تماشای بازی او در مدرسه یا زمین بازی بنشینید. لحظه‌هایی كه به شما نگاه می‌كند یا نگاهتان با هم تلاقی می‌كند، به او لبخند بزنید. بد نیست از چشمك زدن هم برای ایجاد ارتباط با او استفاده كنید. علائم خاصی برای رابطه‌تان تعریف كنید كه فقط خودتان دو نفر معنی آنها را بدانید.

 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:  tafahomnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
10 راه بهبود روابط والدین و فرزندان
آنچه كودكتان نیاز دارد؟!‌‌
آنچه نبايد به كودكان گفت
نقش ‌حساس پدر در ‌تربیت‌ فرزندان
بچه‌ها را راحت بگذاريم تا بازی كنند