یك روانشناس آمریكایی در كتاب جدید خود تاكید كرده است كه نوزادان خیلی داناتر و آگاه تر از آن هستند كه ما تصور می كنیم.
 
یك روانشناس آمریكایی در كتاب جدید خود تاكید كرده است كه نوزادان خیلی داناتر و آگاه تر از آن هستند كه ما تصور می كنیم. در این كتاب آمده است: طی 30 سال گذشته ما اطلاعات بیشتری درباره نوزادان و كودكان خردسال به دست آورده ایم كه ایده های جدیدی درباره طبیعت و ذات انسان به ما داده است.
دكتر آلیسون گوپینگ،‌ روانشناس و محقق دانشگاه كالیفرنیا و نویسنده كتاب جدید «نوزاد فیلسوف» در اثر خود این نكته مهم را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است وی می گوید: مطالعات اخیر اطلاعات بیشتری درباره دانش،‌ تصور، حقیقات و آگاهی انسان در اختیار ما قرار داده است. حدود 30 سال پیش بیشتر روانشناسان و فلاسفه تصور می كردند كه نوزادان و كودكان اساسا بزرگسالان ناقص و ناتوانی هستند كه نمی‌توانند به طور منطقی فكر كنند و نسبت به دیگران دورنمایی داشته باشند یا استدلال كنند.

گوپینگ می گوید: علی رغم این تصورات، اگر دقیقتر به كودكان نگاه كنیم در می یابیم كه این دیدگاه درباره آنها چندان هم صحت ندارد. اگر به دقت و با حساسیت بیشتری آنها را در نظر بگیرید در می یابید كه آنها در حد قابل ملاحظه و شگفت انگیزی فلسفی، مسحوركننده، عمیق و دانا هستند البته مادرها طی نسل های گذشته این موضوع را بهتر درك كرده اند.

وی خاطر نشان می كند: من تلاش كرده ام در كتاب خود آشكار كنم كه برخلاف تصور ما، نوزادان واقعا از ذهنی درخشان و هوشمند بهره مند هستند در حالی كه ما آنها را موجوداتی فاقد آگاهی و منطق و حتی خسته كننده تصور می كنیم.

گوپینگ در ادامه تصریح می كند: یكی از واكنش ها به این تحقیق این بوده است كه احتمالا تمام دانش بشری در درون ژن های ما نهاده شده است و بنابراین تجربه و یادگیری تنها نقش بسیار كوچكی در این زمینه ایفا می كنند اما مطالعات نشان می دهد كه موضوع فقط این نیست بلكه در برخی موارد كودكان حتی با هوش تر از بزرگسالان هستند حتی خردسالترین كودكان نیز توانایی های یادگیری ماهرانه و قدرتمندی دارند. آنها همچنین از توانمندی های برجسته ای در زمینه تصور و تجسم بهره مند هستند. آنها در واقع تفاوت بین واقعیت و افسانه را بسیار خوب درك می كنند اما فقط معتقدند كه دنیای خیالی جالب تر از دنیای واقعی است. 

گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:iranhall.com
 
مطالب پیشنهادی:
چطور كودكانی باهوش تربیت كنیم؟ 
 اثر موسیقی بر ذهن ‌كودكان
 چطور پوشک نوزاد را عوض کنیم؟
بازی‌های رايانه‌ای و كودكان!
كودكانی كه از صحبت كردن در جمع می ترسند