دختر 14 ساله ام خیلی آرایش می کند،چگونه با او صحبت کنم؟
 دختر نوجوانی دارم که برای بیرون رفتن از خانه بسیار آرایش می کند. چگونه با او صحبت و او را از خطرات احتمالی آگاه کنم؟

 آرایش کردن دختران در دوران نوجوانی

سوال کاربر :
دختری 14 ساله دارم. خوشگل است و هر وقت می خواهد از خانه بیرون برود، خیلی به ظاهرش می رسد. می خواهم درباره خطراتی که ممکن است در جامعه او را تهدید کند، با او صحبت کنم اما نمی دانم چطور و چگونه؟

 

پاسخ کارشناس :
دوره نوجوانی به دوره کسب استقلال از والدین معروف است و البته با ویژگی های دیگری از جمله جلوه گری و توجه طلبی همراه است بنابراین والدین بهتر است برای برقراری ارتباط موثر با فرزند خود، با ویژگی های این دوره سنی، آشنایی بیشتری داشته باشند و با درک دنیای نوجوان انتظارات منطقی تری از او داشته باشند.

بیشتر بدانید : والدین و رازهای دوران بلوغ نوجوانان

بهترین راه تاثیرگذاری

با این حال نگرانی شما قابل درک است. هم اکنون دختر نوجوان خود را به دلیل ناپختگی روانی و کم تجربگی در معرض آسیب های اجتماعی می بینید. به نظر می رسد صحبت کردن با نوجوان به دلیل نصیحت ناپذیری و حساسیت در برابر انتقاد، کار سختی باشد اولین نکته برای تاثیرپذیری از والدین، داشتن ارتباط خوب با نوجوان است. بدون شک نوجوانانی که رابطه بهتری با والدین دارند، علاقه مندی بیشتری به الگو پذیری از آن ها نشان می دهند و والدین بهتر می توانند ارزش های خود را به آن ها منتقل کنند.

همدلی با نوجوان

نکته دیگر، درک دنیای نوجوان و توجه به علایق او در این سن است. در واقع زمانی که می خواهید از آسیب رفتارهای جلب توجه کننده در اجتماع با فرزندتان صحبت کنید، ابتدا با او همدلی کنید و به او بفهمانید که می دانم در این سن دخترها خیلی به ظاهرشان توجه می کنند و این جزو ویژگی های سنی و البته جزو ذات دخترهاست که جلوه گری را دوست دارند. بعد از بیان این مطلب، حالا زمان آن است که نگرانی خود را از بابت میزان رسیدگی به ظاهرش، نوع مراقبت کردن از خود و آسیب ها مطرح کنید. به طور مثال، بگویید بهتر است وقتی در خیابان و بازار است، ظاهری معمولی تر داشته باشد تا شما احساس امنیت خاطر بیشتری کنید. البته بهتر است در بیان کلمات و عبارت ها، به او این پیام را بدهید که من به تو اعتماد دارم و تو می توانی از خودت مراقبت کنی.

دادن حق انتخاب

برای رسیدن به خواسته خود و البته دادن آزادی به او، از روش دادن حق انتخاب استفاده کنید یعنی به او بگویید این ظاهر مناسب نیست اما اگر می خواهی با این نوع ظاهر بیرون بروی، تنها بیرون نرو. چنین صحبت هایی باعث می شود تا او هم حق انتخاب داشته باشد و هم به فکر فرو رود. البته باید توجه داشت که این توصیه ها زمانی درست به نظر می رسد که شما درباره فرزندتان سخت گیری نکرده یا برخورد افراطی نداشته باشید.

داشتن رابطه صمیمی با پدر

در پیامک تان به این نکته اشاره نکرده اید که پدر این دختر هستید یا مادرش اما در مجموع باید بدانید طبق چندین پژوهش روان شناسانه، ثابت شده است هرقدر رابطه پدر و دختر در نوجوانی، محکم تر و صمیمی تر باشد، مصونیت فرزندتان در مقابل خطرات و آسیب های اجتماعی تضمین شده تر است.


بیشتر بدانید : چگونه پسر 19 ساله ام را از سیگار ترک بدم؟

بیشتر بدانید : چگونه فرزندمان را در دوران نوجوانی کنترل کنیم؟

بیشتر بدانید : نقش‌مادران در كاهش‌عوارض بلوغ دختران

بیشتر بدانید : دوره نوجوانی و مسائل ومشکلات این دوره!


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com