درمان یبوست با 9 دمنوش خانگی!
یبوست یکی از مشکلات گوارشی است که به راحتی می توانید به جای استفاده از داروهای شیمیایی با چند دمنوش خانگی آن را برطرف کنید. به همین بهانه در این مقاله دمنوش های طبیعی و خانگی برای درمان یبوست را به شما معرفی می کنیم

دمنوش و چای های گیاهی برای درمان یبوست

قرن‌هاست که مردم از چای‌های گیاهی و دمنوش‌ها برای رفع مشکلات گوارشی از جمله تحریک سیستم گوارشی و کاهش یبوست استفاده می‌کنند. یبوست به وضعیتی گفته می‌شود که روده فرد در یک هفته کمتر از سه بار کار کند. اما برخی نیز ممکن است در صورتی که هر روز روده‌شان کار نکند احساس یبوست داشته باشند. همچنین در این وضعیت مدفوع خشک و سفت است و عمل دفع به سختی انجام می‌شود.
در این مقاله از سایت تخصصی "مدیکال نیوز تودی" سعی داریم به بررسی دمنوش های گیاهی مختلفی که به حرکت روده‌ها و درمان یبوست کمک می‌کنند بپردازیم.

بیشتر بدانید : یبوست را با این روش های خانگی به راحتی درمان کنید

آیا چای‌های گیاهی می‌توانند یبوست را درمان کنند؟

نوشیدن مایعات گرم راهی عالی برای به دست آوردن آب کافی برای بدن و مصرف کافی مایعات یک روش طبیعی برای کاهش یبوست است.
آب اضافی مدفوع را نرم‌تر کرده و کمک می‌کند تا راحت‌تر دفع شود. در واقع کمبود آبِ بدن علت شایع یبوست است. گرمای چای نیز ممکن است سیستم گوارشی را تحریک کرده و به کاهش علائم یبوست کمک کند.
استرس یکی از عواملی است که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. به این ترتیب چای‌های گیاهی می‌توانند به حفظ آرامش افراد و از بین بردن اضطراب و در نتیجه کاهش علائم مشکلات گوارشی کمک کنند.

9 دمنوش و چای گیاهی برای درمان یبوست

مصرف دمنوش‌ها و چای‌های زیر اثرات ملین و تسکین عضلانی داشته و به کاهش یبوست و افزایش حرکات دودیِ روده کمک می‌کند:

درمان یبوست با دمنوش سِنا

سنا یکی از مواد ملین شناخته شده‌ای است که اغلب در چای‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای سنا از برگ‌های درختچه سنای اسکندریه تهیه می‌شود. این گیاه حاوی ترکیباتی به نام گلیکوزیدهاست که اثرات ملین دارد. بسیاری از قرص‌های ملین حاوی غلظت بالایی از سنا بوده و می‌توانند بهتر از چای سنا در درمان یبوست اثرگذاری داشته باشند.

درمان یبوست با دمنوش نعناع

دمنوش نعناع یکی از داروهای طبیعی رایج برای مشکلات گوارشی بوده و بسیاری از داروهای ملین حاوی نعناع هستند. اثر تسکین دهنده "مِنتول" موجود در نعناع می‌تواند باعث تسکین ناراحتی معده به هنگام حرکت مدفوع در روده‌ها شود. نوشیدن یک فنجان دمنوش نعناع پس از هر وعده غذایی ممکن است برای افرادی که از یبوست و ناراحتی معده رنج می‌برند، مفید باشد.

درمان یبوست با دمنوش زنجبیل

در صورتی که مشکل یبوست ناشی از هضم ضعیف باشد، ریشه زنجبیل می‌تواند مفید واقع شود. بسیاری از افراد از چای زنجبیل برای تسکین تحریک سیستم گوارشی و بهبود هضم غذا بهره می‌گیرند. دمنوش زنجبیل پس از یک وعده غذایی سنگین می‌تواند به هضم غذا کمک کند. نوشیدن روزانه یک یا دو فنجان چای زنجبیل پس از وعده‌های غذایی می‌تواند به فرآیند گوارش غذا و تولید حرکات روده کمک کند.

درمان یبوست با دمنوش قاصدک

دمنوش قاصدک (طرخشقون) می‌تواند به کاهش علائم خفیف گوارشی مانند نفخ یا یبوست‌های گاه به گاه کمک کند. قاصدک کبد را برای تولید صفرا تحریک کرده و به طور غیر مستقیم به یبوست کمک می‌کند. این چای همچنین می‌تواند به عنوان یک ادرارآور عمل کرده و آب بیشتری را به سیستم گوارشی و مدفوع اضافه کند که به رفع یبوست می‌انجامد. برای تسهیل فرآیند گوارشی می‌توانید پس از وعده‌های غذایی یک فنجان چای قاصدک بنوشید.

درمان یبوست با چای سیاه، چای سبز یا قهوه

چای سیاه و سبز و قهوه نیز اثرات ملینی دارند. چای سیاه، چای سبز و قهوه به طور طبیعی شامل کافئین بوده که باعث تحریک روده‌ها در بسیاری از افراد می‌شود. اغلب این نوشیدنی‌ها در صبح و به منظور بیداری کامل از خواب و تحریک حرکات روده نوشیده می‌شوند. با این حال کافئین می‌تواند عوارض جانبی منفی در افرادی که نسبت به آن حساسیت دارند، ایجاد کند.

درمان یبوست با دمنوش ریشه شیرین بیان

دمنوش ریشه شیرین بیان یک تونیک رایج برای مشکلات گوارشی است. ریشه شیرین بیان اثر ضد التهابی داشته و به هضم کمک می‌کند. بعد از هر وعده غذایی نوشیدن یک فنجان دمنوش ریشه شیرین بیان می‌تواند به تسکین سیستم گوارش و تحریک حرکات روده منجر شود.

درمان یبوست با دمنوش ریشه مارشمالو

ریشه گیاه مارشمالو مانند شیرین بیان اثرات تسکین بخش داشته و خواص ملینی آن، این گیاه را به گیاهی رایج برای تهیه چای‌های درمانی تبدیل کرده است. بهتر است یک فنجان از دمنوش مارشمالو را در آخر روز بنوشید.

درمان یبوست با دمنوش بابونه

بابونه گیاهی شناخته شده و معطر است که در چای‌ها برای اثرات تسکین دهنده‌اش استفاده می‌شود. نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه پس از وعده‌های غذایی یا در آخر روز می‌تواند به تسکین عضلات روده‌ها و تسریع حرکت روده کمک کند.

درمان یبوست با دمنوش جعفری

جعفری گیاهی رایج برای درمان اختلالات گوارشی است. دمنوش جعفری که حاوی برگ یا دانه‌های این گیاه است می‌تواند به کاهش یبوست کمک کند. به طور سنتی بسیاری از افراد برگ یا ساقه‌های جعفری را برای مقابله با مشکلاتی همچون بوی بد دهان و نفخ می‌جوند.

خطرات دمنوش و چای‌های گیاهی

اگرچه بسیاری چای‌های گیاهی را ملایم و تسکین دهنده می‌بینند اما عوامل متعددی وجود دارد که باید در مورد این چای‌ها در نظر گرفت.

آیا دمنوش و چای‌های گیاهی برای کودکان بی خطر است؟

باید توجه داشت که دمنوش و چای‌های گیاهی را فقط باید بزرگسالان مصرف کنند چرا که ممکن است بر کودکان اثرات متفاوتی داشته باشد. بهترین روش درمان یبوست در کودکان استفاده از داروهای غیرنسخه‌ای است.

عوارض جانبی دمنوش و چای‌های گیاهی

برخی از مواد ملین موجود در دمنوش و چای‌های گیاهی مانند سنا می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند و خطر برخی مشکلاتی مانند اسهال را افزایش دهند. همچنین برخی مواد فعال موجود در این چای‌ها می‌توانند با بعضی از داروها تداخل داشته باشند. به همین دلیل بهتر است پیش از مصرف این چای‌ها با پزشک خود در مورد تداخلات دارویی آن مشورت کنید.

استفاده طولانی مدت از چای‌های گیاهی

اگرچه چای‌های گیاهی می‌توانند یبوست‌های موردی را درمان کنند اما راه حل طولانی مدت برای درمان یبوست نیستند. برای درمان یبوست‌های مزمن بهتر است در کنار استفاده از چای‌های گیاهی برای تشخیص علت یبوست و راه حل‌های درمانی طولانی مدت و موثر به پزشک متخصص مراجعه کنید. یبوست ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد، بنابراین تشخیص علت آن اهمیت دارد.

درمان‌های دیگر برای یبوست

بسیاری از داروهای بدون نیاز به نسخه در دسترس هستند که می‌توان از آنها برای درمان یبوست‌های موردی استفاده کرد. همچنین راهکارهای زیر می‌تواند از ایجاد یبوست جلوگیری کند:

مصرف کافی آب : مصرف کافی آب برای سلامت روده‌ها و عملکرد درست کلی بدن لازم است. افراد مبتلا به یبوست‌های مکرر باید روزانه بیش از هشت لیوان آب بنوشند.
افزایش فعالیت‌ : فعالیت بدنی سیستم گوارشی را تحریک و به حفظ حرکات روده به طور منظم کمک می‌کند.
کاهش استرس : تکنیک‌هایی مانند یوگا، تمرینات تنفسی و مدیتیشن می‌تواند به افرادی که به یبوست ناشی از استرس مبتلا هستند کمک کند.
بهبود رژیم غذایی : خوردن مقادیر زیادی از مواد غذایی حاوی فیبر بالا از جمله سبزیجات و میوه‌های تازه می‌تواند به تنظیم حرکات روده کمک کند.


بیشتر بدانید : درمان یبوست با 5 دمنوش خانگی

بیشتر بدانید : درمان قطعی یبوست با 6 ورزش ساده!!!

بیشتر بدانید : درمان یبوست با ملین های طبیعی


 گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : isna.ir