در این نوشته شما با برخی از راه‌های آماده‌سازی کودک برای کسب درآمد بیش‌تر و آشنایی غیرمستقیم با هزینه و پس‌اندازهای معقول آشنا می‌شوید.


آماده کردن کودک برای زندگی بهتر در آینده، جزو وظایف تمامی نهادهایی است که کودک با آن‌ها در ارتباط است و در این میان، «نهاد خانواده» نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.

در این نوشته شما با برخی از راه‌های آماده‌سازی کودک برای کسب درآمد بیش‌تر و آشنایی غیرمستقیم با هزینه و پس‌اندازهای معقول آشنا می‌شوید.
راه‌کارهایی که در زیر پیشنهاد می‌گردد، می‌تواند در ارتقای بینش اقتصادی سالم کودک در آینده ‌مفید باشد:

- پول را برای فرزندان‌تان هدف قرارندهید بلکه آن‌‌را ابزاری برای رسیدن به هدف بدانید.

- در تنظیم برنامه‌ی اقتصادی خانواده، از فرزندان‌تان نظرخواهی کنید و نظرشان‌ را در جمع خانواده، مطرح و از طرح و نظرهای زیبای آنان (با توجه به سن‌شان‌) تشکر نمایید و مورد تشویق قراردهید. با این کار می‌توانید «تفکر اقتصادی» فرزندان‌تان را تقویت نموده و‌ هم‌چنین به شخصیت اجتماعی آنان، جهت‌ببخشید.

- سعی‌کنید در ایام فراغت تابستان، کودکان‌تان را به کلاس‌ها‌ و کارهایی هدایت کنید که مورد علاقه‌ی آنان باشد تا در آینده، حرفه‌ی مناسبی برای‌شان گردد.

- با کودکان، بازی «خرید و فروش» کنید تا از این طریق، مفاهیم آموخته‌شده در مدرسه را به‌خوبی در زندگی نمایشی و بعدها در زندگی واقعی، به‌کار گیرند.

- مهارت «غنیمت کردن» را به کودکان‌تان‌ آموزش دهید و به آنان بیاموزید که از وسایل زندگی خویش مانند مداد، کیف و... ‌نهایت استفاده را ببرند‌. به‌عنوان مثال، ‌از بریده‌های کاغذ، جهت‌ ساخت کاردستی، محاسبات و یادداشت‌های موقتی استفاده کنند.

- مرز بین «خساست» و «قناعت» را برای کودکان مشخص کنید.

- سعی‌کنید کودکان را هرچند مدت، هنگام خرید با خود به بازار ببرید.

- توصیه می‌شود در هنگام خرید، کودکان، مبلغ معامله را محاسبه و پرداخت نمایند تا از این طریق، دانسته‌های آموزشگاهی به‌صورت کاربردی درآید.

- هرچند مدت، کودکان بالای 5سال را با رعایت نکات ایمنی، به فروشگاه محله بفرستید تا خودشان خرید نمایند؛ در این هنگام، هیچ‌گاه به دست فرزندتان یادداشتی مبنی بر اقلام خرید ندهید. بگذارید کودک‌تان از تمامی حواس خویش در زندگی استفاده کند.

- از معلمان مدرسه‌ی فرزندتان بخواهید که عنوان «پول» را با موضوع «ریال» و «تومان» بیش‌تر توضیح دهند.

- هرچند مدت، پول‌های جمع‌آوری‌شده‌ی قلک کودک‌تان را به حساب بانکی او انتقال دهید.

- برای فرزندتان در دو یا سه بانک، حساب‌ پس‌انداز همراه با سود افتتاح نمایید. در این هنگام، سعی‌کنید‌ فرزندتان با شما در بانک حضور پیدا کند؛ حضور کودکان بالای 8 سال در بانک جهت افتتاح حساب، بسیار لذت‌بخش است.

- اگر خودتان فروشنده‌ی کالایی هستید، گاهی از کودک‌تان در امر فروشندگی کمک بگیرید و آداب فروش را به‌طور غیرمستقیم به او آموزش دهید.

- درصورت امکان، هرازگاهی فرزندتان را به محل کارتان ببرید تا از نزدیک با دنیای مشاغل آشنا شود.

- هیچ‌گاه به کودکان مدرسه‌رو در طول هفته یا ماه، «پول توجیبی» با مبلغ یکسان ندهید. هرچند گاهی، مبلغ پول توجیبی فرزندتان را کم یا زیاد کنید تا او را در معرض آزمایش قراردهید که چگونه از پول زیاد، استفاده‌ی مناسب می‌کند و یا در زمان بی‌پولی‌ یا کم‌پولی، چه ابتکار و خلاقیتی از خود نشان‌می‌دهد‌.

 و محصول کار و هنر او را خودتان یا سایر اعضای خانواده خریداری نمایید. با این کار، فرزندتان از درآمد دست‌رنج‌ خویش لذت می‌برد و هم‌چنین خود را برای کار و هنر بهتر در آینده، آماده می‌کند.

- هرچند مدت، از کودک‌تان پول قرض کنید تا از این راه، احساس تعاون و نوع‌دوستی را به‌طور غیرمستقیم به او آموزش دهید.

- به کودک‌تان اجازه دهید از پس‌انداز خود، آن‌چه را که دوست دارد، بخرد تا یاد بگیرد زندگی، فقط پس‌انداز کردن پول نیست.

- اگر مشاهده کردید فرزند‌تان هرچند مدت، وسیله یا مبلغ پولی را به منزل می‌آورد، از او بپرسید چگونه آن‌را به‌دست آورده است و در این امر به‌طور غیرمستقیم، جداً پی‌گیر باشید چراکه به‌تکرار مشاهده شده برخی کودکان جهت دست‌یابی به آن‌چه ‌که دوست‌دارند، حاضرند دست به هر کاری بزنند و یا تن به هر کاری بدهند.
 

تهیه شده توسط مجله شادکامی و موفقیت-رشید محمدی لیتکوهی
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ

مطالب پیشنهادی:
منشور مدیران موفق !
نگاهی به انرژی روانی
چرا کودکان دروغ می‌گویند؟
می‌خواهید برنده باشید؟
 چه‌طور می‌توانیم سلامت هیجانی خود را بهبود بخشیم؟