تحصیل در کانادا با بورسیه تحصیلی
 آیا به دنبال مهاجرت به کانادا از طریق روش تحصیلی هستید، اما از بودجه و تمکن مالی کافی برخوردار نبوده و نمی‌دانید که تحصیل در کانادا با بورسیه تحصیلی نیاز به چه شرایطی داشته و از چه روشی قابل انجام است؟ اگر دارای چنین شرایط مشابهی هستید، در ادامه همراه ما باشید.


اصولاً مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین روش های مهاجرت به کانادا بوده و در صورت داشتن شرایط و فاکتورهای لازم، شما را در مدت زمان کمی به مقصود نهایی یعنی حضور در کانادا و تحصیل در این کشور می‌رساند.


تحصیل در کانادا


واقعیت امر این است که تعداد زیادی از موسسات آموزشی، کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا به صورت دولتی و تحت نظارت و حمایت دولت فدرال این کشور فعالیت می‌کنند، اما بنابر قوانین کانادا، دانشجویان بین‌المللی موظف به پرداخت‌ شهریه‌های سالانه نسبتاً بالایی برای تحصیل در هر یک از مقاطع دانشگاهی این کشور خواهند بود.

از این رو، اگر علاقه زیادی به مهاجرت و تحصیل در کانادا دارید و این طور فکر می‌کنید که هزینه‌های تحصیل در این کشور همانند برخی از کشورهای اروپایی نظیر آلمان و یا فرانسه بسیار ناچیز و در حد رایگان است، باید بگوییم که کاملاً در اشتباه هستید و در صورت عدم توانایی برای اثبات داشتن تمکن مالی کافی به سفارت کانادا، قادر به اخذ ویزای دانشجویی و تحصیل در این کشور نخواهید بود.

یعنی چنانچه به طور میانگین از حداقل موجودی 15 هزار دلاری برای پرداخت شهریه سالانه و بودجه تقریبی 14 هزار دلار کانادایی، برای پوشش هزینه‌های سالانه اعم از مسکن و خوراک و پوشاک در این کشور برخوردار نباشید، قادر به تحصیل در کانادا نخواهید بود.

البته در این میان راهکاری برای برخی از دانشجویان به نام بورسیه تحصیلی کانادا 2022 وجود دارد که در ادامه به توضیح مختصات آن می‌پردازیم.
 

letsgouni1.jpg


شرایط بورسیه تحصیلی کانادا


اگر مایل به اخذ بورسیه و کمک هزینه تحصیلی از موسسات آموزشی و دانشگاه‌های کانادا باشید، باید به این نکته توجه کنید که هر نوع بورسیه و اسکالرشیپ آموزشی در این کشور مختص دانشجویان دارای شایستگی بالای تحصیلی است و نمی‌توان با معدل و نمرات نهایی پایین و یا متوسط توقع دریافت بورسیه و تحصیل کم هزینه و رایگان را در کشور کانادا داشت.

بر همین اساس، شما باید اول از هر چیز، به وب سایت و دپارتمان پذیرش دانشگاه کانادایی مراجعه کرده و از شرایط اپلای بورسیه تحصیلی و درخواست پذیرش دانشگاه مطلع شوید.

یعنی شما باید متوجه این موضوع شوید که چه بورسیه‌ای برای رشته و مقطع تحصیلی شما تعیین شده، نیاز به چه فاکتورهایی دارد (حداقل معدل نهایی، حداقل نمرات دروس اصلی، هرگونه مقاله و پژوهش علمی، حداقل نمره زبان و غیره) و در چه زمانی (طبق موعد ددلاین) باید مدارک مورد نیاز اسکالرشیپ برای ارزیابی دانشگاه ارسال شود؟

در صورتی که پیش از اقدام برای بورسیه تحصیلی، برای اخذ نامه پذیرش دانشگاه اپلای کنید، دیگر مجاز به دریافت بورسیه نبوده و در صورت اخذ نامه پذیرش، تنها امکان دریافت ویزای تحصیلی و ادامه تحصیل به صورت نرمال (با پرداخت شهریه) را در کشور کانادا خواهید داشت.

از این رو، باید به خوبی و با دقت فراوان به جزئیات اخذ بورسیه از دانشگاه و موسسه آموزشی مورد نظر خود در کشور کانادا دقت کرده و پیش از اپلای نامه پذیرش تحصیلی، برای بورسیه و کمک هزینه دانشگاهی اقدام کنید.

به طور معمول، با ارسال مدارک تحصیلی، سوابق کاری مرتبط، پژوهش و مقالات علمی، مدرک زبان و سایر مدارک پشتیبان به دپارتمان بورسیه دانشگاه کانادایی، در صورتی که پرونده شما مورد تائید قرار گیرد، کارهای مربوط به اپلای پذیرش دانشگاه نیز به طور همزمان و خودکار انجام می‌شود و یا به دانشجو برای انجام الباقی امور باقیمانده (اعم از ارسال مدارک مضاعف، انجام مصاحبه، پرداخت ادمیشن فی و غیره) اطلاع‌رسانی می‌شود.

عموماً رقابت بسیار زیادی برای اخذ کمک هزینه‌های تحصیلی دانشگاه‌های کانادا در میان دانشجویان بین‌المللی وجود دارد و متقاضی با چالش‌های زیادی برای دریافت این فرصت ویژه روبرو خواهد شد.

چنانچه یک بورسیه به صورت فول فاند باشد، یعنی در کنار شهریه دانشگاه‌، سایر موارد از جمله هزینه اقامتگاه و خورد و خوراک دانشجو را در کانادا پوشش دهد، فرد دیگر نیازی به ارائه نامه تمکن مالی به سفارت کانادا نخواهد داشت.

 اما در صورتی که اسکالرشیپ و کمک هزینه مورد نظر تنها هزینه چند ترم تحصیلی را پوشش داده و یا تنها به شهریه دانشگاه اختصاص داشته باشد، باز هم دانشجو ملزم است که از تمکن مالی مناسبی برای پوشش سایر هزینه‌های جانبی تحصیلی و زندگی دانشجویی در کانادا بهره‌مند باشد.

وقتی از حرف از شایستگی تحصیلی دانشجوی بین‌المللی برای دریافت کمک هزینه دانشگاهی می‌شود منظور این است که بنابر رشته تحصیلی و مقطع دانشگاهی انتخابی، معدل، ریزنمرات دروس اصلی(مثل ریاضی، فیزیک، شیمی) و نمره زبان دانشجو در شرایط ایده آل و جذابی قرار گرفته باشد.

به بیانی دیگر، اگر برای مثال دارای معدل نهایی مقطع کارشناسی 15 یا 16 هستید، نمره زبان شما به زور به مجموع 6.5 یا 7 رسیده، هیچگونه پژوهش و مقاله علمی مرتبط با زمینه تحصیلی و یا سوابق کاری مرتبط با رشته دانشگاهی خود ندارید، ریزنمرات دروس اصلی و پایه شما کمتر از متوسط و حد معمول تعیین شده توسط دپارتمان بورسیه دانشگاه کانادایی است، نباید توقع قبولی در این پروسه را داشته باشید و این طور فکر کنید که با کمی چاشنی شانس، موفق به اخذ بورسیه و تحصیل در کانادا به صورت رایگان خواهید شد.

این داستان زمانی سخت‌تر می‌شود که بخواهید برای بورسیه و اسکالرشیپ یک رشته تخصصی و فوق‌العاده سخت و رقابتی مثل پزشکی اپلای کنید، در این حالت معمولاً سقف نمرات و کارهای فوق برنامه تعیین شده برای دانشجو در حد اعلاء بوده و فرد ملزم است تا از برنامه و رزرومه تحصیلی بسیار عالی و توانایی انجام مصاحبه حضوری قوی برخوردار باشد.

از این رو، چنانچه مایل هستید تا تحصیل در کانادا با بورسیه تحصیلی را تجربه کرده و به صورت رایگان و کم هزینه در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کرده و مدرک ارزشمندی دریافت کنید، باید از سوابق و نمرات بسیار خوبی برخوردار باشید و با توجه به ددلاین‌های درخواست بورسیه و پذیرش دانشگاه، برای این مهم اقدام کنید.

در یک جمع‌بندی کلی، اگر تا به حال تجربه اپلای پذیرش تحصیلی از موسسه آموزشی در کانادا را نداشته، اطلاعات کافی در مورد درخواست همزمان اسکالرشیپ و پذیرش دانشگاه کانادایی ندارید، نمی‌دانید که شرایط شما تا چه حد به اخذ کمک هزینه دانشجویی نزدیک است و چه مواردی مزیت رقابتی محسوب شده و شانس شما را در این زمینه بالا می‌برد، توصیه می‌کنیم که حتماً از مشاوره، ارزیابی و خدمات تخصصی موسسه مهاجرتی لتسگو یونی در این زمینه استفاده کنید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: letsgouni.com