گاهی دلت می خواهد که عقربه های ساعت را نگه داری تا این قدر تند پیش نروند و تو بتوانی به کارهایت برسی اما نمی توانی....



شاید این اتفاق برای تو هم رخ داده باشد که هنوز چشم به هم نزده ای ظهر از راه رسیده است و تو هیچ کارت را نکرده ای. گاهی دلت می خواهد که عقربه های ساعت را نگه داری تا این قدر تند پیش نروند و تو بتوانی به کارهایت برسی اما نمی توانی! از همه هم گله داری، خیلی ها هم از دست تو گله دارند.

 

وقت دیدن هیچ کدام از اقوام و نزدیکان و دوستان را نداری، گاهی وقت ها حتی فرزندت را هم فرصت نمی کنی به خوبی ببینی و با او هم کلام شوی، تو وقت کم داری مثل خیلی های دیگر…می پرسی این وقت ها و ساعت ها کجا می روند که نه از آمدنشان تو می فهمی نه از رفتنشان! تو نمی دانی وقت های طلایی ات به کجا می روند! طبق یک آمار در کشورهای توسعه یافته یک نفر از هر پنج نفر هفته ای چهل ونه ساعت کار می کند و یک نفر از هر دوازده نفر شصت ساعت در هفته را صرف حرفه اش می کند. ساده کردن زندگی شاید یکی از راه هایی باشد که در دنیای مدرن و رنگارنگ کنونی بتواند کمک ما در یافتن وقت باشد. این واژه به معنای آن است که روش های اصلی و فرعی صرف پول، وقت و انرژی مان را یاد بگیریم و بعد برای مهار بی نظمی ها قدم برداریم.

● روز خود را درست آغاز کنید
؛دکتر صادقی، روان شناس حوزه اجتماعی در گفت وگو با خانواده و سلامت برای کنترل مسائل زندگی و پیداکردن وقت می گوید: کارهایی را که برای آماده شدن در روز بعد لازم است، تا حد امکان شب قبل انجام دهید، لباسی را که می خواهید بپوشید انتخاب کنید و کمربند و جوراب را هم آماده کنید. لباس ها را وارسی کنید تا لک و پارگی و دکمه افتاده نداشته باشد. حتی میز صبحانه را هم بچینید البته بدون موادغذایی!شما می توانید فهرستی از لوازم موردنیاز بچه ها در مدرسه تهیه کنید مثلا تکالیف شب، کتاب ها، پول ناهار، پول توجیبی و … بچه ها را وادار کنید هر شب قبل از خواب این فهرست را بررسی کنند. هرچه را می خواهید همراه ببرید دم در خانه بگذارید مثل کیف، لباس هایی که می خواهید خشک شویی ببرید، پرونده ها و … سعی کنید کلیدها را هم همیشه در یک جا قرار دهید، تحقیقات نشان می دهد بزرگسالان به طور متوسط شانزده ساعت در سال را صرف پیداکردن کلیدهای گم شده می کنند.

● خانه خود را مرتب کنید
؛خانم اکبرپور، کارشناس علوم اجتماعی نیز در گفت وگو با ما در این ارتباط می گوید: هرچیز که در تملک شماست، مراقبت می خواهد. صندلی، بلوز، گلدان روی میز، صندلی ها و … باید گردگیری، حفظ، مرتب و تعمیر شود. خلاص شدن از شر دارایی های غیرضروری، به دست آوردن وقت است. برای غلبه بر حس ابتکار که در درون هرکس فریاد می زند: «این ممکن است به دردم بخورد!» به خود بگویید: «من هرگز از این چتر خراب استفاده نکرده ام. چتر نو هم قیمت زیادی ندارد» یا «بله، شاید روزی این ته مانده کاغذ به دردم بخورد اما دلیلی ندارد هرچیزی را که ممکن است روزی لازمم شود، نگاه دارم در این صورت باید یک انبار اجاره کنم» به تدریج شروع کنید و هر دفعه یک کشو یا قفسه را تمیز کنید. اگر شکسته است یا تعمیر کنید یا دور بیندازید اگر مناسب نیست یا عوض کنید یا از شرش خلاص شوید.

● هیچ چیز را برای «فعلا» جایی نگذارید
؛دکتر رضا ضمیری عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت وگو با ما می گوید: فقط با پرورش عادات صحیح می توان از آشفتگی و بی نظمی جلوگیری کرد. هیچ چیز را برای «فعلا» جایی نگذارید. ژاکت را «فعلا» روی دسته صندلی نگذارید و لیوان ها را هم «فعلا» در ظرف شویی آشپزخانه رها نکنید. اگر غیر از این باشد ناچارید به هر کار بیش از یک بار بپردازید.

● گاهی بگویید «نه»
؛اکبرپور در ادامه می گوید: «نه» یک واژه دو حرفی است که می تواند در هفته ساعات زیادی را برایتان آزاد کند. آن را با ملایمت اما فوری بگویید، البته یک توضیح مختصر هم کافی است. مثلا «وقت ندارم»، از آوردن بهانه های بلند و بالا بپرهیزید. زیرا طرف مقابل راهی پیدا می کند که شما تقاضایش را بپذیرید.

● به خرید ارزان، وقتتان را نفروشید
؛دکتر صادقی در ادامه بحث توصیه می کند : به بهانه خرید ارزان تر وقتتان را از دست ندهید. به اغلب ما یاد داده اند حواسمان به پول باشد، نه به وقت! بنابراین به مخیله ما هم خطور نمی کند که برای اندوختن چند سکه ناچیز چه زمان جبران ناپذیری را هدر می دهیم. شاید بد نباشد گاهی به این بیندیشیم که آیا ارزشش را دارد که این قدر وقت هدر کنیم!

● کودکان را به یاری بطلبید
؛دکتر صادقی می گوید: بچه های سه تا چهارساله می توانند کاسه غذای خود یا پوشک نوزاد را بیاورند. بچه های پنج تا هفت ساله می توانند میز را بچینند، رخت خواب ها را مرتب کنند و کمی هم رفت وروب کنند، بچه های هشت تا دوازده ساله می توانند جمع وجور و گردگیری کنند و آشغال ها را بیرون ببرند. بگذارید بچه ها از قبل بدانند که چه انتظاری از آن ها دارید. با اعلام یک فهرست نوبتی از کارهای خانه که به طور دقیق معلوم کند هرکس چه کاری باید انجام دهد، از مشاجراتی مانند «نوبت من نیست!» جلوگیری می کند. البته شما هم سطح توقعاتتان را باید پایین بیاورید. رخت خوابی که بد مرتب شده است بهتر از رخت خوابی است که اصلا مرتب نشده است اگر بد مرتب کردن شگردی برای کارشکنی است در این حالت اسلحه را زمین نگذارید. اگر تسلیم شوید فرزندتان مزه پیروزی در مقابل یک بزرگ تر را می چشد و آن وقت از همین روش برای در رفتن از زیر بقیه کارها استفاده خواهد کرد.

● و اگر بازهم وقت می خواهید
؛دکتر صادقی در پایان برای یافتن وقت توصیه می کند: تلویزیون را به عنوان تفریح اصلی از برنامه تان حذف کنید. کمتر کسی گذراندن وقت پای تلویزیون را مهم می شمارد و یا از آن لذت می برد. اشخاص اگر بتوانند حداقل یک سوم ساعتی را که به حالت نیمه هیپنوتیزم جلوی تلویزیون می گذرانند، پس بگیرند زندگی برایشان بسیار ساده تر می شود. از قبل بدانید که چه برنامه هایی را می خواهید ببینید، بعد از دیدن آن ها بلافاصله تلویزیون را خاموش کنید. اوقاتی را تعیین کنید مثل وقت خوردن غذا و بعدازظهرهای روز تعطیل و در آن اوقات به هیچ وجه تلویزیون را روشن نکنید. پاداش این همه ساده کردن زندگی این است که آزادکردن وقت برای کارهای مورد علاقه تان را حاصل خواهید کرد
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:pezeshk.org
 
مطالب پیشنهادی:
نقش استرس در موفقيت
خواندن کل اين متن بيشتر از 3 دقيقه زمان شما را نخواهد گرفت. پس لطفا بخوانيد.
10 ایده برای کمک به اداره زندگی پرمشغله !
چگونه زندگی خود را پر انرژی و فعال کنیم ؟
مدیریت ذهن در فرآیند رسیدن به موفقیت