چگونه همیشه مثبت فکر کنیم؟
مقالات بسیاری برای مثبت اندیش بودن وجود دارد نگران نباشید نکاتی که در این جا توصیه می کنیم مثل آن موارد کلیشه ای همیشگی نیستند. این نکات بسیار مهم و کاربردی هستند و با کاربرد آن ها واقعا تغییر خواهید کرد.

همه ما چیزهای زیادی درباره اهمیت مثبت گرایی شنیده ایم اما کمتر کسی دلیل اهمیت این موضوع را می داند. باربارا فردریکسون پروفسور دانشگاه روانشناسی دریافته است که چگونه احساسات منفی روی ذهن ما تاثیر می گذارد. در یکی از تحقیقات او از شرکت کنندگان خواسته شد تا برخی از موضاعتی که لیست شده بودند را بشمرند. در نتیجه شرکت کنندگانی که احساسات منفی داشتند موارد مثبت یا خنثی را کمتر ذکر کردند.
نتیجه می گیریم احساسات منفی ذهنمان را محدود می کند و باعث می شود انتخاب های محدود داشته باشیم. این مسئله بیشتر در شرایط تهدید آمیزی که قرار است یک واکنش سریع انجام دهیم رخ می دهد. وقتی به دلیل احساسات منفی انتخاب های مان محدود می شود در آخر یک تصمیم اشتباه می گیریم یا یک واکنش اشتباه نشان می دهیم.

پس مثبت نگری بسیار مهم است اما چگونه؟

مطالب و مقالات زیادی در این رابطه وجود دارد که روش هایی بسیار کلیشه ای توصیه می کنند. مثل: لبخند بزنید، نیمه پر لیوان را ببینید، شاد باشید و خیلی موارد دیگر… نگران نباشید نکاتی که در این جا توصیه می کنیم مثل آن موارد کلیشه ای همیشگی نیستند. این نکات بسیار مهم و کاربردی هستند و با کاربرد آن ها واقعا تغییر خواهید کرد.

 

ابتدا با ژست و حالت بدن شروع کنید : صاف بنشینید

بیشتر ما فکر می کنیم مثبت گرایی نیاز به تلاش آگاهانه دارد اما در واقع اینگونه نیست. شاید صاف نشستن ربطی به مثبت نگری نداشته باشد اما در یکی از تحقیقات ثابت شد که بین ژست بدن و افکار مثبت رابطه مستقیم وجود دارد.
در این تحقیقات به نتیجه رسیدند کسانی که صاف می نشینند خاطرات و افکار مثبت بیشتری به ذهنشان خطور می کند. پس صاف بنشینید، گاهی اوقات کوچک ترین چیزها در زندگی بدون این که متوجه باشیم تاثیر مفیدی در سلامت مان دارند.

 

یک عدد قاشق چای خوری در جیب داشته باشید

قاشق چای خوری به جز پیمانه کردن چای و قهوه چه کاربرد دیگری می تواند داشته باشد؟ شخصی به نام William Peynsaert از قاشق چای خوری برای رهایی از افکار منفی استفاده کرده است.
تنها چیزی نیاز داریم فقط یک عدد قاشق چای خوری است.
البته به یک شلوار جیب دار هم نیاز داریم.
کاری که باید انجام دهیم این است که قاشق را در یکی از جیب ها قرار دهیم و هر زمان که افکار منفی به مغزمان آمد قاشق از جیب درآورده و در جیب دیگر قرار دهیم. این کار باعث می شود ذهن مشغول شود و نتواند به افکار منفی متمرکز شود. در ابتدا احساس می کنیم که این کار را باید چندین مرتبه پشت سر هم انجام دهیم اما بعد از مدتی کمتر و کمتر می شود. شاید این کار به نظر ساده و احمقانه برسد اما واقعا تاثیر گذار است.

 

به جای اخبار یک مطلب نشاط بخش بخوانید

معمولا ما آدم ها برای این که از آخرین اخبار مطلع باشیم روزمان را با گوش دادن به اخبار یا خواندن روزنامه شروع می کنیم. این کار برای این که ارتباطمان را با دنیا قطع نکرده باشیم خوب است اما محتوی خبرها معمولا چیست؟ تصادف، حملات تروریستی، حوادث طبیعی و خیلی موارد ناخوشایند دیگر. نمی خواهم بگویم هیچ اخباری را دنبال نکنید اما بخشی از وقت تان را به خواندن مطالب نشاط بخش اختصاص دهید. به عنوان مثال روزتان را با خواندن بخشی از یک کتاب قدرت بخش آغاز کنید

 

هر روز ۳ نعمتی که بابت آن شکرگزار هستید بنویسید

این کار بسیار ساده و آسان است. هر روز ۳ نعمتی که بابت آن شکرگزار هستید را لیست کنید. این کار بدون این که متوجه شوید کمک زیادی به شما خواهد کرد. شکرگزاری با سلامت بدن در ارتباط است و همچنین باعث بهتر شدن روابط و شاد شدن انسان ها می شود. به همان اندازه که در زندگی نارضایتی هایی دارید رضایتمندی هایی هم خواهید داشت. مثل نیمه پر و خالی لیوان. همیشه در مغزمان فرشته و شیطان وجود دارد درست است که بیشتر تمایل به حمایت از شیطان مغزمان داریم اما باید سعی کنیم که از حامی فرشته مغزمان باشیم.

 

موفقیت های کوچک تان را هر روز جشن بگیرید

یکی از راه های مثبت گرایی نوشتن موفقیت های روزانه است. اگر پیشرفت های مان را هر چقدر هم که کوچک باشد بنویسیم اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنیم. در نتیجه تلاش می کنیم که به موفقیت های بیشتری برسیم.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : bedunim.ir