دنیا پر از افراد مشكل‌دار است كه البته این افراد هم ممكن است كه فكر كنند شما هم افراد مشكل‌داری هستید‌. نكاتی كه در ادامه آمده است به شما كمك می‌كند تا در زندگی روزمره خود با این افراد ارتباط برقرار كنید.
 
خویشاوندان همسر كه در كارها دخالت می‌كنند (فامیل فضول‌)‌، رئیس ارباب منش‌، بچه‌ای كه دائما گریه می‌كند‌ همسایه بد چشم، همكار غرغرو، نمونه‌ای از افراد نامتعارف هستند كه شما ترجیح می‌دهید همه آنها را به‌عنوان آدم‌های بی‌مصرف تلقی كنید. این لیست افراد بی‌خاصیت در زندگی زیاد است.
خوشبختانه اصول و نكاتی وجود دارند كه كمك می‌كنند تا با این افراد ارتباط بر قرار كنیم‌.اگر شما چنین افرادی در زندگی خود دارید احتمالا فكر می‌كنید كه ارتباط با این افراد غیرممكن است. اما در واقع این افراد صخره غیرقابل نفوذ نیستند‌، انسان هستند‌. و انسان‌ها از قواعد روان‌شناسی و رفتارهایی پیروی می‌كنند كه شما می‌توانید از آنها بهره ببرید‌.
 این مقاله اصولی را ارائه می‌دهد كه روابط غیرممكن این افراد را به نكاتی برای ارتباط مؤثر تبد‌یل می‌كند. دنیا پر از افراد مشكل‌دار است كه البته این افراد هم ممكن است كه فكر كنند شما هم افراد مشكل‌داری هستید‌. نكاتی كه در ادامه آمده است به شما كمك می‌كند تا در زندگی روزمره خود با این افراد ارتباط برقرار كنید.

چه روش‌هایی در ارتباط با افراد مشكل‌دار مؤثر نیست‌؟
راه حل دادن‌‌: عبارت معمولی كه نشان‌دهنده راه‌حل هستند‌، شامل: چه می‌شود اگر تو...
 این كار را نكن...و این كار را بكن...
و اینكه به افراد بگویی چه باید بكنی مؤثر نیست‌. خود این راه‌حل‌ها ایجاد مشكل می‌كند. هرچه بیشتر به افراد راه حل بدهید، از شما و پیشنهادات شما بیشتر دور می‌شوند.
موعظه كردن‌: عبارت معمولی كه موعظه كردن را نشان می‌دهد مانند: تو می‌بایست...
برای تو خوب است كه...این عبارات را می‌توان چنین تعریف كرد: كاربرد آنچه درست و غلط است‌، خوب وبد‌، سیاه و سفید‌، برای كمك و ترغیب دیگران.‌
البته احساس گناه و دیگر احساساتی كه در نتیجه عبارات موعظه‌كننده حاصل می‌شود‌، افراد مشكل‌دار را تغییر نمی‌دهد (حتی یك نفر را )
شكایات: كاشكی او آنقدر مزاحم نبود.
انتقاد: از انتقاد پرهیز كنید زیرا كه ترغیب برانگیزاننده‌ای نیست‌. انتقاد تعارض را تشدید می‌كند‌. افرادی كه مورد انتقاد قرار می‌گیرند احساس نقصان‌، بی‌ارزشی و بی‌اهمیتی می‌كنند.

10 اصل در ارتباط با افراد مشكل‌دار
1- جهان را همانطور كه خودتان می‌خواهید می‌بینید. اكثر مقالاتی كه نكاتی را برای ارتباط با افراد مشكل دار ارائه داده‌اند‌، متمركز بر افراد هستند‌، بنابر این مشكل اصلی را نادیده گرفته‌اند. آنها خود، مشكل هستند. اما شما نقش مؤثری را در رفتار این افراد بازی می‌كنید‌. مشكلات از ادراك شما ماهیت می‌گیرند. سپس از عكس‌العمل شما‌. كارل یونگ معتقد است كه ما شخصیت‌های مورد تنفر خود را سركوب می‌كنیم، كه این امر با از خود راندن افراد ‌ نمایان می‌شود‌.
ادوارد ویتمونت یكی از روان‌شناسان و دستیار یونگ، می‌نویسد: از چند نفر بخواهید كه توضیحی در مورد نوع شخصیتی كه برای آنها غیرقابل تحمل‌، مورد نفرت و مطرود آنها بوده و نمی‌توانند با او ارتباط برقرار كنند، ارائه دهند. مطمئنا آنها توصیفی از خصوصیات شخصیتی سركوب شده خود را ارائه خواهند داد. یك توصیف از خود كه كاملا ناآگاهانه است و بنابراین همواره و همه جا به این دلیل كه اثر آن‌را از دیگران دریافت می‌كنند‌، عذاب خواهند كشید‌.
این خصوصیات برای آنها غیرقابل‌قبول هستند زیرا كه بخش سركوب شده وجود آنها را نشان می‌دهد.   در واقع  تصویر خود شما افراد را سرسخت و مشكل‌دار می‌كند‌. قویا شما را تشویق می‌كنیم تا در حد امكان به آنچه در خود انكار می‌كنید‌، توجه كنید زیرا كه می‌تواند تصویر سركوب شده خو‌د شما باشد. سایه‌ای كه در دیگران می‌بینید‌، آن چیزی است كه در گذشته از آن غافل بوده‌اید.

2- فكر كامل بودن و درست بودن خود را كنار بگذارید.
هنگامی كه با كسی وارد گفت‌وگو می‌شوید این فكر را كه او را درست كنید باعث مشكل‌دار شدن خود شما می‌شود.

3- قلب خود را پاك كنید، ذهن خود را بگشایید
. اغلب، تجربیات گذشته ما در مورد افراد باعث می‌شود كه در رفتار كنونی خود نیز با آنها برخورد داشته باشیم (حتی اگر آنها تغییر كرده باشند). ممكن است شخصی كه در ذهن شما فردی منفی تلقی می‌شده‌، به مرور زمان به فردی مثبت تغییر كند‌. ببخشید؛ قلب خود را به روی دیگران بگشایید، آنگاه ذهن خود را در مورد چرایی مشكل دیگران پاك كنید.از نتیجه‌گیری رفتار دیگران به‌عنوان فرد مشكل‌دار بپرهیزید. شما حقیقت واقعی را نمی‌دانید و حقیقت را با قضاوت‌ها و ترس از خود‌تحلیلی‌‌، سد می‌كنید‌.

4- از افراد مشكل‌دار در‌خواست‌هایی بكنید‌
. این ترسناك است‌، اما درخواست كردن از افراد سرسخت و آزار‌دهنده به شما كمك می‌كند و تعارضی كه در آنها وجود دارد در شما ایجاد تغییر می‌كند‌. اگر موجودات زنده با چالش‌ها مواجه نشوند‌، رشد نمی‌یابند‌. اینگونه افراد موجب چالش شما شده و باعث رشد در شما می‌شوند.
 
5- فعال باشید‌، نه منفعل‌. افراد منفعل از كلیه شرایط موجود می‌نالند‌. و رفتارهای بد را مقابله به مثل می‌كنند‌. و سعی در تغییر دیگران دارند. گوناگونی طبیعت آدمی باعث سر سختی و مشكل دار شدن آنها می‌شود.  افرادی كه فعال هستند بدون توجه به محدودیت شرایط آنچه را می‌خواهند ایجاد می‌كنند.

6- مسئولیت احساسی را كه دارید‌، بپذیرید‌، قربانی نباشید‌
. افراد را به خاطر احساس بدی كه در شما ایجاد كرده‌اند سرزنش نكنید‌. جلوی ورود و خروج افراد به حالات احساسی و عاطفی خود را بگیرید‌. دست از سرزنش كردن بردارید تا خود را از رفتار مشكل‌دار افراد رها كنید‌.  شما نباید بار مشكلات و رفتارهای افراد را به دوش بكشید. هنگامی كه از فكر كردن در مورد افراد به‌عنوان افراد پست و بد ذات دست برمی‌دارید و ذهنیت قربانی بودن را رها می‌كنید، سریعتر روی راه حل فكر كرده و كمتر از لحاظ احساسی خشمگین می‌شوید.
 
7- مشكل مدار باشید نه فرد‌مدار. افراد مشكل دار‌، یك مشكل سخت دارند و تلاش می‌كنند تا از تنها راه ممكن‌، آن‌ را حل كنند‌. خود افراد مشكل نیستند‌. بر مشكل تمركز كنید‌، نه بر فرد‌. یك نكته اساسی جدا كردن مشكل از فرد است‌. رفتار آنها‌، حتی رفتار شما‌، یا مسئله دیگر مشكل است.
 
8- نیاز‌های بر آورده نشده را پیدا كنید‌. این افراد نیاز‌های برآورده نشده‌ای دارند وقتی فردی عصبانی، ناراحت، افسرده، یا عصبی است، تلاش می‌كند تا نیازی را بر آورده سازد‌، اگرچه اغلب به خوبی بر آورده نمی‌شود. به نیاز نهفته این افراد توجه كنید در این حالت شما انسان دیگری خواهید یافت این شما را قادر خواهد ساخت كه با دلسوزی با او ارتباط برقرار كنید‌.

9- مستقل باشید وابستگی نوعی بیماری است‌
. در اكثر افراد‌، استقلال‌، آزادی و قدرت وجود دارد. افرادی كه در موضع قدرت قرار دارند‌، خوشبختی و موفقیت خود را با استقلال آشكار و بیش از حد‌، از بین می‌برند‌. چنین افرادی همه كارهای خود را انجام می‌دهند، وسواس زیادی به خرج می‌دهند و برایشان دشوار است كه به كار فكر نكنند‌، و به راحتی از مخالفت دیگران با تصمیم‌گیری‌هایشان‌ عصبانی می‌شوند.

10- انعطاف پذیر باشید
. اگر از نكات و اصول ذكر شده شكست خوردید این به این معنا نیست كه این اصول مؤثر نیستند. بلكه به این دلیل است كه به خوبی به آنها عمل نكرده‌اید‌. این اصول و نكاتی كه برای شما ارائه شده شكست نمی‌خورند زیرا كه اصول ارتباط مؤثر هستند‌. اغلب افراد كه با افراد مشكل‌دار وارد گفت‌وگو می‌شوند، احساسی حق به‌جانب دارند ( اصل‌2 ) و یا اینكه سعی دارند فرد را تغییر دهند‌.
شروع مذاكره با این نیت كه من می‌توانم فرد را تغییر دهم شكست را تضمین می‌كند. می‌بایست خود را از پیامدها جدا بدانید و منتظر نتایج خاصی نباشید. اگر این اصول و نكات باعث نتایج مطلوب شما نشد‌، بیشتر به مشكل فكر كنید‌. با انجام این كار شما قلب خود را پاك كرده و ذهن خود را می‌گشایید‌، ایجاد‌كننده وقایع بوده و مشكل‌مدار می‌باشید‌.
مشكلات سخت دیر‌تر حل می‌شوند. هر روز احتمالات مختلفی از وقایع وجود دارد‌. احساسات‌، تفكرات و نگرش‌ها طی زمان تغییر می‌كنند.  یك اقدام ناموفق در ارتباط با افراد مشكل‌دار ممكن است مشكل را حاد‌تر كند‌، اما پیروی از این اصول و نكات در برقراری با این افراد مشكل را راحت‌تر می‌كند..
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:birtak.com
 
مطالب پیشنهادی:
شما از کدام دسته‌اید؟
ده کلید طلایی برای رسیدن به آرزوهای درونی!
قانـــون دانــــه!
آموزش مهارتهای زندگی به صورت کاربردی!
فرصت آن چه شما باید خلق کنید نه عقربه ها