مهارت «نه» گفتن را بیاموزیم!! با رعایت این نکات راحت تر نه بگویید
امروزه مهارت‌ نه گفتن یکی از مهم ترین مهارت های زندگی به شمار می رود. چرا که اپر این مهارت را در زندگی نیاموخته باشیم ناچاریم کارهایی را برخلاف میل خود انجام دهیم. هر انسانی می‌تواند با تمرین آن به مرور زمان به‌راحتی به دیگران پاسخ منفی بدهد.

 تکنیک هایی که در شما قدرت نه گفتن را تقویت می کند

شما اجازه دارید هر زمان که نتوانستید کاری را انجام دهید در جواب دیگران نه بگویید و نیازی نیست برای این کار از کسی عذرخواهی کنید. «نه» گفتن نه‌ تنها یک کار درست و اصولی در برابر برخی درخواست‌هاست بلکه یک مهارت نیز هست. یک مهارت اساسی که شما را از بسیاری مشکلات راحت می‌کند. افرادی که قدرت نه گفتن ندارند معمولا از دوران کودکی این مشکل را داشته‌اند. این افراد تصور می‌کنند در صورتی که نیاز دیگران را برآورده نکنند نمی‌توانند مفید باشند یا شخصیت دوست‌داشتنی در نظر گرفته نمی‌شوند. این افراد فکر می‌کنند با لطف‌های بیش از حد می‌توانند دیگران را نسبت به خودشان مهربان نگه دارند.

باید از کودکی به فرزندانمان یاد بدهیم که در برابر دیگران بتوانند «نه» بگویند؛ راحت نه بگویند تا بسیاری از مشکلات به پایان برسد. در صورتی که از کودکی این اتفاق نیفتد، مشکل تا بزرگسالی نیز ادامه می‌یابد و عواقب آن تنها در برگیرنده خود فرد نیست و اطرافیان او نیز ممکن است دچار مشکل شوند و برخی افراد قدرتمند بتوانند از این افراد سوء‌استفاده کنند. کسانی که نمی‌توانند در برابر خواهش‌های دیگران نه بگویند، بعد از مدتی خسته می‌شوند و استرس بیش از حدی را در زندگی خود تحمل می‌کنند.
 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه راه‌هایی، گفتن كلمه نه را آسانتر می‌سازد؟

 

از نه گفتن به فرزند خود احساس شرم نکنید

از نه گفتن به فرزند خود احساس شرم نکنید

اینکه کودک شما درخواستی داشته باشد و شما به او نه بگویید کار اشتباهی نیست بلکه بسیار هم مناسب است. کودک در همین سن یاد می‌گیرد بسیاری از چیزهایی که می‌خواهد قابل دستیابی نیست و یا باید برای آنها صبر کند. علاوه بر این یاد می‌گیرد که می‌تواند به درخواست‌های دیگران نیز نه بگوید و دلیلی ندارد هر کاری شدنی باشد. نه گفتن به کودک هیچ کار شرم‌آور و ناراحت‌کننده‌ای نیست و کودک را برای وارد شدن به جامعه‌ای که هر روز ممکن است با درخواست‌های غیرمعمول مواجه شود آماده می‌کند.

خودتان را مجاز بدانید نه بگویید

برخی افراد در این تصور هستند که باید تا می‌توانند به دیگران لطف کنند و موجب رنجش دیگران از خود نشوند. باید به این افراد گفت این موضوع با مهربانی کاملا متفاوت است. شما اجازه دارید هر زمان که نتوانستید کاری را انجام دهید در جواب دیگران نه بگویید. نیازی نیست برای این کار از کسی عذرخواهی کنید. خیلی راحت بگویید «من نمی‌توانم این کار را انجام دهم» یا «در این زمان وقت کافی برای انجام کار شما را ندارم». پس از آن هم نیاز نیست عذرخواهی کنید چرا که این تصمیم شما بوده است. اگر عذرخواهی‌های ادامه‌دار داشته باشید فرد درخواست‌کننده خود را محق می‌داند که بار دیگر درخواست داشته باشد و این‌گونه کار برای شما سخت می‌شود.
 

خط قرمزهای خود را مشخص کنید

برای زندگی خود خط قرمز داشته باشید. نیازی نیست دیگران خط قرمزهای شما را بدانند. این مسائل تنها مربوط به خود شماست. ممکن است نکشیدن سیگار خط قرمز شما باشد و برخی دوستانتان اصرار کنند همراه آنها سیگار بکشید. سعی کنید روی خط قرمز خود بمانید؛ می‌توانید آن محل را ترک کنید و یا راحت بگویید که سیگار نمی‌کشید. این کار سخت به نظر می‌رسد ولی وقتی تمرین کنید بعد از مدتی به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. در نوجوانان این مسائل زیاد دیده می‌شود و ممکن است نتوانند در آن زمان نه بگویند و بعدها مشکلاتی برای آنها ایجاد شود. سیگار کشیدن، رابطه با جنس مخالف، مصرف مواد مخدر، شرکت در بازی‌های قمار و شرکت در مجالس غیرقانونی در پیشنهادهای نوجوانان به دوستانشان زیاد دیده می‌شود. وقتی خط قرمزهای شما مشخص باشد‌ به راحتی می‌توانید پیشنهادهای خارج از آن حیطه را رد کنید.
 

تکنیک‌های متقاعد کردن را بشناسید

برخی افراد برای اینکه شما را متقاعد کنند راه‌های زیادی دارند که نیاز است با آنها آشنا باشید. برخی افراد اگر یک بار از شما درخواست کنند و نه بگویید برای بار دوم با لحن دیگری و روش دیگری موضوع را مطرح می‌کنند. حتی ممکن است برای بار سوم و بیشتر نیز این موضوع را مطرح کنند تا شما را متقاعد کنند این کار را برای آنها انجام دهید. برخی افراد نیز ممکن است کارهایی که قبلا برای شما انجام داده باشند را به شما گوشزد کنند تا شما متقاعد شوید این کار را برای آنها انجام دهید. یادتان باشد نیاز نیست به دلیل دینی که نسبت به این فرد حس می‌کنید هر کاری که داشته باشد را برایش انجام دهید. برخی کارها را با هر دینی نیز نمی‌توان انجام داد. سعی کنید روی تصمیم خود بمانید و این تکنیک‌ها را بشناسید.
 

قبل از اینکه درخواست را بپذیرید زمان بخواهید

برخی مواقع نیاز است وقتی درخواستی از شما می‌شود زمانی روی موضوع فکر کنید و اگر زمان کافی برای انجام آن کار را داشتید یا مغایرتی با خط قرمزهای شما نداشت آن را انجام دهید. 24 ساعت زمان بخواهید که فکر کنید. کمتر از این زمان به نتیجه نرسید که کار را انجام دهید. بعد از فکر کردن قطعا تصمیم عاقلانه‌ای می‌گیرید که مثبت و منفی بودن آن اهمیتی ندارد و مهم این است که شما عاقلانه و هوشمندانه با آن برخورد کرده‌اید. فرد درخواست‌کننده نیز این موضوع را درک خواهد کرد.
 

خیلی واضح نه بگویید

خیلی واضح نه بگویید

نیازی نیست حس و حال بدی داشته باشید بلکه خیلی آسان نگاه کنید و بگویید «نه نمی‌توانم این کار را انجام دهم». سعی کنید این نه را خیلی واضح بگویید که فرد درخواست‌کننده بداند این تصمیم قطعی شماست. تردید کردن و تلاش برای دور شدن از مساله موجب می‌شود فرد فکر کند می‌تواند روی ذهن شما کار کند و برای بار دیگر این پرسش یا درخواست را مطرح کند.
 

نه گفتن را تمرین کنید

شاید به نظر احمقانه باشد ولی باید از یک جایی تمرین کنید تا یاد بگیرید. روبه‌روی آینه بنشینید و تصور کنید فردی از شما درخواستی داشته و شما نمی‌توانید آن کار را انجام دهید و سعی کنید نه بگویید. تمرین کنید از چه زبان بدنی باید برای این کار استفاده کنید.

شما برای نه گفتن نیازی به دلیل ندارید

برخی افراد تصور می‌کنند برای نه گفتن در جواب دیگران باید حتما یک دلیل قانع‌کننده داشته باشند. در حالی که این‌گونه نیست و شما به هر دلیلی که برای خودتان محترم است می‌توانید به پیشنهادهای دیگران نه بگویید. نیازی به آوردن بهانه‌های واهی نیست چرا که فرد درخواست‌کننده متوجه این موضوع خواهد شد. پس سعی نکنید همه افراد را از خود راضی نگه دارید و گاهی نیاز است برخی افراد بدانند که نمی‌توانند روی کمک شما حساب کنند.
 

به عقب برنگردید

زمانی که پیشنهاد فردی را رد کردید دیگر به عقب برنگردید و تصمیم خود را تغییر ندهید. روی تصمیم خود پایبند باشید و بدانید تصمیم درستی گرفته‌اید. وقتی به این تصمیم فکر می‌کنید ممکن است عذاب وجدان داشته باشید که چرا نه گفتید، در حالی که تصمیم درستی گرفته‌اید و نگرانی در مورد آن بی‌مورد است. به خودتان اعتماد داشته باشید و اجازه دهید دیگران نیز روی حرف‌هایی که از شما می‌شنوند اعتماد و یقین داشته باشند.


بیشتر بدانید : احترام در رابطه زناشویی چگونه ایجاد می شود؟ حتما زوج ها بخوانند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : "نه" گفتن را اینگونه شروع کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه در مقابل خواسته های دیگران نه بگوییم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : با این تمرین مانند آب خوردن به دیگران بگویید نه

 
گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamaneh.com