برای انتخاب اهداف ناب و خاص خود، باید ضمن خارج شدن از روزمر‌گی، به جسم و ذهن و روح‌مان استراحت و آرامش داده و آرام‌آرام ذهن‌مان را به شعور ناخودآگاه جسمانی و اقیانوس انرژی هستی متصل نماییم.

پیش‌زمینه‌ی موفقیت شغلی و مالی، انتخاب اهداف صحیح و قبل از آن، تحلیل شرایط درونی و نیز محیط پیرامون‌مان می‌باشد و عمیق‌ترین تحلیل از خودمان، وقتی صورت‌می‌پذیرد که بتوانیم با خویشتن حقیقی‌مان، ارتباطی کامل برقرارکنیم.

برای انتخاب اهداف ناب و خاص خود، باید ضمن خارج شدن از روزمر‌گی، به جسم و ذهن و روح‌مان استراحت و آرامش داده و آرام‌آرام ذهن‌مان را به شعور ناخودآگاه جسمانی و اقیانوس انرژی هستی متصل نماییم. در مرحله‌ی بعد باید ضمن آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود و نیز شناخت کامل محیط پیرامون، در روند تغییر آن در آینده، به‌دنبال برنامه‌ریزی برای ‌رسیدن به آن اهداف باشیم. در این‌صورت، همانند یک کوه‌نورد، اگرچه در یک نقطه‌ ایستاده باشیم ولی ضمن آن‌که نقطه‌ی بعدی مقصد خود را می‌دانیم، از اوضاع و احوال اطراف خود نیز آگاهی مناسبی داریم.
 
برای نمونه می‌دانیم که برای کسب اطلاعات مورد نیازمان، روش‌های دسترسی و استفاده از فلان برنامه‌ی آموزشی، کدام است و چه‌بسا همین ارتباط با منابع فکری، باعث تحولی عمیق، پایدار و اثربخش در ابعاد مختلف زندگی و به‌خصوص رسیدن به اهداف مالی و شغلی‌مان شود. بنابراین ضمن آن‌که از شتاب‌زدگی در تعیین و رسیدن به هدف مالی و شغلی پرهیز می‌کنیم، با برداشتن قدم‌های کوچک ولی محکم در راستای اهداف اولیه و نیز تعامل مؤثر با محیط، بر عمق دانش و آگاهی خود افزوده و زمینه‌ی طراحی و حرکت به سوی اهداف بزرگ‌تر را فراهم می‌نماییم.

منظور این است که اگر ذهن در انتخاب اهداف، دچار ایستایی و رکود شده است، نشان‌گر نیاز آن به تغذیه‌ی مناسب‌تر می‌باشد و یکی از مهم‌ترین منابع تغذیه، حرکت کردن با گام‌های هرچند کوچک است و این مسأله به‌نوبه‌ی خود، زمینه‌ساز پرداختن به اهداف بزرگ‌تر و متنوع‌تر می‌باشد. استفاده از نظرات اشخاص آگاه و فهیم و الگوپذیری از افرادی که قبلاً مسیر اهداف ما را با موفقیت طی‌کرده‌اند، در کنار پشتکار، از مصادیق نزدیک شدن به خواسته‌های‌مان به‌شمار می‌رود.

آگاهی از استعدادها و علایق و ارزش‌های خود از یک‌طرف و شناخت شرایط محیطی ازقبیل قوانین و مقررات مرتبط با اهداف مالی و شغلی و نیز اوضاع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زمانه‌ از طرف دیگر، نقش مؤثری در رسیدن به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین‌شده‌ی مالی و شغلی دارند. در برنامه‌ریزی مالی و شغلی، باید به‌طور مداوم اطلاعات خود را به‌روز کنیم چراکه به‌روز بودن، کمک فراوانی به آمادگی درک و دریافت فرصت‌هایی می‌نماید که سریع می‌آیند و می‌روند و منتظر ما نمی‌مانند.

یکی از در دسترس‌ترین و در عین‌حال ظریف‌ترین راه‌ها برای کشف فرصت‌های جدید، ایجاد تغییر ذهنی در نگرش نسبت به خودمان و وقایع پیرامون‌مان می‌باشد. بسیاری اوقات، فرصت‌های خوبی را که در کنارمان درحال عبور هستند، درک نمی‌کنیم به‌دلیل آن‌که قالب‌های شکل‌گرفته در ذهن ما که گاهی ناشی از تعالیم اشتباه گذشته می‌باشند، این اجازه را به ما نمی‌دهند. پس با شکستن عادت‌ها و قالب‌های ذهنی و وسیع کردن بینش و نگرش خود، از فرصت‌های بیش‌تری در جهت رسیدن به اهداف‌مان بهره‌مند شویم.

بعضی اوقات، ما به افرادی که با آمادگی ذهنی از فرصت‌ها استفاده می‌کنند، لقب خوش‌شانس می‌دهیم در صورتی‌که ما هم با آمادگی می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم. برای روشن‌تر شدن مطلب، کاغذ و قلم را برداشته و شروع به نوشتن فرصت‌هایی ‌کنید که در گذشته از دست داده‌اید و سپس بر روی علت‌های آن‌ها تمرکز کنید. آن‌گاه مشاهده خواهید کرد که پیش‌داوری و قضاوت ناصحیح از واقعیت‌ها و پدیده‌های اطراف‌تان، چه از جانب خودتان و چه از جانب نزدیکان‌تان، باعث از دست دادن فرصت‌‌های مالی و شغلی و یا ارتباطی شده است.

عمق و وسعت کانال‌های ارتباطی شما به جهان پیرامون‌تان، نقش مؤثری در غنی شدن قابلیت‌های ذهنی و روحی‌تان خواهد داشت. انسان‌هایی که در رسیدن به اهداف مالی و شغلی خود موفق هستند، از قدرت بالایی برای ارتباط برقرار کردن با محیط پیرامون‌شان برخوردارند. داشتن ارتباط مؤثر، باعث غنا و توسعه‌ی تفکر می‌شود. گاهی‌اوقات به‌سادگی ولی با ظرافت، با خوب‌گوش کردن و دل‌وجان سپردن به حرف‌های دیگران، می‌توانیم پی به فرصت‌های بی‌شماری ببریم که باعث تحول عظیمی در زندگی‌مان خواهند شد.

در بهره‌برداری از فرصت‌ها، درنظر قراردادن و عمل به ارزش‌هایی هم‌چون صداقت، پاکی، عدالت، مهرورزی و بارش که از فطرت پاک انسانی سرچشمه گرفته و با عنوان قطب‌نمای فردی مورد تأیید و تأکید خداوند متعال و نیز جوامع بشری است، انسان را هرچه بیش‌تر و سریع‌تر به سوی سعادت رهنمون می‌کند. بنابراین توکل به خدا و توجه به عوامل الهی و فطرت پاک بشری، باعث جذب فرصت‌ها برای انسان می‌شود.


تهیه شده توسط :مجله شادکامی و موفقیت ، نادر غلامی - کارشناس‌ارشد مهندسی صنایع
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
برای قوی‌تر شدن، نقطه‌ضعف‌هایت را فاش کن!
هر‌كس، به اندازه‌ی اهدافش ثروتمند است!
توصیه های مفید برای خانمهای شاغل !
كسب موفقیت، چگونه و به چه قیمت‌؟!
5 رهنمود ساده برای زندگی بهتر!