حسادت در محل کار بر روابط شما با همکارانتان فشار آورده و مشکلات روانشناسی بسیاری را ایجاد می کند. وقتی یاد بگیرید که چه چیز موجب این احساسات ناخوشایند در محل کار می شود، احتمال کاهش آن بیشتر می شود.

 
حسادت در محل کار بر روابط شما با همکارانتان فشار آورده و مشکلات روانشناسی بسیاری را ایجاد می کند. وقتی یاد بگیرید که چه چیز موجب این احساسات ناخوشایند در محل کار می شود، احتمال کاهش آن بیشتر می شود.

خیلی سخت است که وقتی همکارانتان با حسادتشان ناراحتتان می کنند از موفقیتتان لذت ببرید. متاسفانه، اگر فرد موفقی باشید چه بخواهید و چه نخواهید حسادت همکارانتان را در محل کار جلب می کنید. اگر شما هم چنین همکارانی در محیط کارتان دارید، نکات زیر می تواند در برخورد با آنها برایتان مفید باشد.

چطور با حسادت در محل کار کنار بیاییم؟

1. نشان دهید که حس رقابت ندارید.
بیشتر وقت ها حس حسادت در همکارانتان زمانی پدید می آید که فکر کنند شما با آنها دشمنی دارید. اگر این حس دشمنی در شما وجود دارد، وقتش رسیده که همکارانتان را افرادی ببینید که با کمک آنها باید کار را به درستی و به موقع به اتمام برسانید، نه رقیبانی که می خواهند تلاش های شما را بدزدند یا به نفع خودشان شما را خراب کنند. البته این کار زمان می برد اما همکارانتان از تلاش های شما برای شرکت در کار گروهی تقدیر می کنند و دیگر در برابر شما احساس تهدید نمی کنند. حتی اگر این حس دشمنی در شما وجود نداشته باشد و همکارانتان به خاطر تجربیات بد گذشته شان به اشتباه چنین نظری نسبت به شما دارند باید همین کارها را انجام دهید.
 
2. دوستانه رفتار کنید.
یکی دیگر از دلایلی که باعث به وجود آمدن حس حسادت در محل کار می شود این است که همکارانتان تصور می کنند شما آنها را تحویل نمی گیرید. اگر از شرکت در بحث های خصوصی آنها یا بیرون رفتن با آنها خودداری کنید ممکن است فکر کنند که آنها را تحویل نمی گیرید. حتی اگر واقعاً از آن دسته از همکارانتان زیاد خوشتان نیاید باید سعی کنید آن را نشان ندهید. چند لحظه هم که شده خودتان را جای آنها بگذارید. آنوقت چه احساسی داشتید؟ ببینید می توانید وجه اشتراکی بین خودتان و آنها پیدا کنید. ممکن هر دو شما طرفدار یک تیم فوتبال باشید یا یک خواننده یا یک فیلم خاص.
 
3. کمک کنید.
با پیشنهاد کمک به همکارانتان به آنها نشان می دهید که غیر از خودتان به آنها هم اهمیت می دهید. اشتباهات آنها را تشخیص دهید، پیشنهادی برای رفع آن بدهید و برنامه ها و نقشه های جایگزی به آنها معرفی کنید. وقتی بدون اینکه خودشان از شما خواسته باشند این کارها را انجام دهید نظر بسیار مثبتی نسبت به شما پیدا می کنند.

4. تحسین کنید.
خیلی از همکاران به این خاطر حسادت می کنند که اعتماد به نفس بالایی ندارند. چون احساس حقارت می کنند وقتی می بینند که یکی کاری را بهتر از آنها انجام می دهد طبیعی است که حسادت کنند. شما می توانید با تعریف و تمجید از کارهای آنها وضعیت را بهتر کنید. وقتی کار خوبی از آنها مشاهده کردید از آن تعریف کنید و اینکار مداوم باشد. این باعث می شود انگیزه بیشتری برای انجام کارهای بهتر پیدا کنند. اعتماد به نفسشان بالا می رود و مطمئناً پیشرفت می کنند. بعد وقتی خود را با شما برابر ببینند دیگر دلیلی برای حسادت کردن پیدا نمی کنند.

برای کنار آمدن با حسادت در محل کار خیلی مهم است که از منطقه امن خودتان بیرون بیایید و سعی کنید خودتان را جای دیگران بگذارید. وقتی بفهمید چرا چنین احساسی داشتند متوجه می شوید که چطور باید به آنها کمک کنید.
 
5. رفتار خودتان را بسنجید.
قبل از اینکه از همکارانتان عصبانی شوید سعی کنید یک دقیقه هم که شده به رفتار خودتان فکر کنید. آیا کاری کرده اید که حسادت آنها را تحریک کند؟ مثلاً چند روز پیش که وارد اداره شدید درمورد ترفیع جدیدتان به آنها پز دادید یا فخرکردید که برای پروژه جدید رئیس شما را انتخاب کرده است؟ گاهی اوقات بدون اینکه متوجه باشید خودتان با اعمالتان حسادت دیگران را تحریک می کنید. اگر اینطور است سعی کنید این رفتارها را کنار بگذارید و همیشه یادتان باشد که فقط شما در آن اداره کار نمی کنید.
 
6. تصویرتان را تغییر دهید.
بااینکه نباید به خاطر همکارانتان خیلی خودتان را عوض کنید اما می توانید با تغییر تصویرتان در ذهن آنها حس حسادتشان را کمتر کنید. اگر همکارانتان فکر کنند که شما فردی باانگیزه هستید که موفقیت همه اعضای گروه را می خواهید، موفقیتتان با حسادت کمتری دیده می شود.پس سعی کنید تصویری که همکارانتان از شما ساخته اند را تغییر دهید.

 

7. به دیگران اعتبار بخشید.
هرزمان که موقعیت این را داشتید که اعتبار یک تصمیم یا پروژه ای که خوب بوده را با دیگران تقسیم کنید، حتماً اینکار را بکنید. وقتی هر از گاهی باعث شوید که دیگران هم بدرخشند برایشان سخت تر خواهد بود که به شما حسادت کنند. فقط گفتن چیزهایی به همین سادگی، "بله این سخنرانی خیلی خوب پیش رفت. می توانید از آقای X به خاطر گرافیک های عالی که برایمان درست کرده بودند تشکر کنید" فضای محیط را تغییر می دهد.

ممکن است موقعیت هایی برایتان پیش بیاید که یکی یا چند نفر از همکارانتان برایتان توطئه کنند. برای کنار آمدن به چنین موقعیت هایی خودتان را از هر غیبت یا شایع پراکنی که در اداره اتفاق می افتد دور کنید و فقط روی کارتان تمرکز کنید.

8. از مقامات بالا دوستانی دست و پا کنید.
همکاران حسود ممکن است محل کار را به یک میدان جنگ برای شما تبدیل کنند به خاطر همین لازم است که حتماً دوستانی در محل کار برای خودتان داشته باشید. اگر بتوانید در پست های بالاتر از خودتان دوستانی داشته باشید خیلی بهتر خواهد بود. با کمک آن دوستان می توانید بدون اینکه به اعتبار تان در محل کار صدمه ای وارد شود، توطئه های ناشی از حسادت آنها را خنثی کنید.

 
تهیه و تدوین:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:mardoman.net
 
مطالب پیشنهادی:
گفتگو با ابوالفضل جوکار پدر خوانده جدید کنکور و موسس شرکت گاج
گفتگویی با شهرام فخار موسس رستورانهای پدر خوب
 روایت موفقیت از زبان یک مخترع ایرانی
میلیاردر شدن با گل‌های پلاستیكی
گفتگو با پژمان دشتی نژاد ، جوان موفق ایرانی در گوگل و اریكسون