آزمون مشترک کارشناسی ناپیوسته
ثبت‌نام داوطلبان آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 1392 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی از فردا یکشنبه 6 اسفند ماه آغاز می‌شود.


دکتر حسین توکلی گفت: ثبت‌نام آزمون مشترک کاردانی به کارشناسی ناپیوسته دانشگاه‌ها منحصراً به صورت اینترنتی از روز یکشنبه 6 اسفند آغاز و در روز شنبه 12 اسفند پایان می‌پذیرد.

وی ادامه داد: کلیه متقاضیان ضرورت دارد که در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت‌نام به سایت سازمان سنجش‌ به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت نام در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 1392اقدام نمایند.

با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام در این روش به صورت اینترنتی انجام می‌شود، داوطلبان لازم است ، با مراجعه به سایت سازمان سنجش و پرداخت وجه ثبت‌نام از طریق کارتهای عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آن فعال می باشد نسبت به دریافت رمز ورود اقدام و سپس نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه داوطلبان واجد شرایط بدون توجه به محدودیت سنی می‌توانند در این آزمون ثبت‎نام و شرکت کنند، اظهار کرد: دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی و بالاتر مجاز به ثبت‌نام و شرکت در این آزمون نیستند.

مجازین ثبت‌نام و برخی ممنوعیت‌ها

وی با بیان اینکه دارا بودن مدرک کاردانی مورد تأیید از شرایط ثبت‌نام است، گفت: پذیرفته شدگان گروه آموزشی علوم پزشکی پس از فارغ‎التحصیل شدن باید برابر طول مدت تحصیل، تعهد خدمت به وزارت بهداشت بسپارند و در صورت استنکاف از انجام تمام یا قسمتی از خدمت تعهد شده، باید دو برابر هزینه تحصیلات را تمام یا به تناسب مدتی که خدمت نکرده اند، بپردازند.همچنین بر اساس تصمیم شورای معاونین وزارت بهداشت ثبت‎نام و شرکت کلیه کاردان‎های گروه آموزشی علوم پزشکی بدون رعایت سهمیه‎های 30 درصد و 70 درصد در آزمون ورودی دوره‎های کارشناسی ناپیوسته بلامانع خواهد بود، مشروط به اینکه مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته تحصیلی آنان مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان باشد. در غیر این ‌صورت ملزم به انجام خدمات قانونی قبل از شرکت در آزمون خواهند بود.

به گفته وی دانشجویان مرد سال آخر مقطع کاردانی در رابطه با مسئله خدمت نظام وظیفه می‎توانند از معافیت تحصیلی برای شرکت در آزمون استفاده کنند.

وی با بیان اینکه دارندگان مدرک تحصیلی با ارزش بالاتر از کاردانی حق شرکت در این آزمون را ندارند،‌تصریح کرد:‌ دانش آموختگان دوره‌های معادل کاردانی به شرط آن که دوره فوق با مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم برگزار شده باشد و مدرک معادل آنان مورد تأیید باشد، می‌توانند با همان مدرک معادل در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته برای ادامه تحصیل در مقطع تحصیلی بالاتر شرکت نمایند.

همچنین دارندگان‌ مدرک‌ معادل کاردانی که عنوان معادل از دانشنامه آنان حذف شده است، می‎توانند در این آزمون متقاضی رشته‎های کارشناسی ناپیوسته گروه آموزشی غیرپزشکی شوند. کلیه دارندگان گواهی اتمام دوره و مدرک معادل مقاطع کاردانی و کارشناسی نمی‌توانند در آزمون ورودی مقطع تحصیلی بالاتر (رشته‎های کارشناسی ناپیوسته گروه آموزشی علوم پزشکی) شرکت کنند.

به گفته توکلی، دارندگان مدرک معادل کاردانی (معادل فوق دیپلم) مورد تأیید که در یکی از آزمون‌های جامع دارندگان مدرک معادل کاردانی شرکت و حد نصاب نمره علمی لازم را کسب نموده‌اند، می‌توانند در این آزمون ثبت‌نام و شرکت کنند. همچنین پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی دوره‌های روزانه در آزمون پذیرش دانشجو از دوره کاردانی به دوره کارشناسی ناپیوسته سال 1391، حق ثبت‎نام و شرکت در این آزمون را ندارند مگر اینکه به دلایل موجه از این سازمان مجوز دریافت نموده باشند.

وی ادامه داد: پذیرفتگان دانشگاه‌های غرانتفاعی، دوره‎های شبانه و الکترونیکی(مجازی) کلیه دانشگاه‎ها و همچنین پذیرفتگان دانشگاه آزاد در آزمون پذیرش دانشجو از دوره کاردانی به دوره کارشناسی ناپیوسته سال 1391، در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه (برای برادران) می‎توانند در این آزمون ثبت‎نام و شرکت کنند.

توکلی در ادامهتصریح کرد: دانشجویان دوره پودمانی دانشگاه علمی کاربردی ورودی سال‌های 1383 و بعد چنانچه در آزمون ورودی مقاطع بالاتر که از طریق سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌گردد، پذیرفته شوند در صورتی که رشته فارغ‌التحصیلی با رشته قبولی یکسان باشد، از شرکت در آزمون جامع پودمانی معاف می‌شوند.

شرایط و ضوابط ثبت‌نام اتباع خارجی

وی با بیان اینکه مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته حداکثر سه سال است، در خصوص شرایط و ضوابط اتباع خارجی گفت:‌ ثبت‌نام اتباع غیر ایرانی مقیم ایران منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر است. همچنین تحصیل همزمان اتباع غیر ایرانی شاغل به تحصیل در موسسات آموزش عالی در واحدهای آموزشی دانشگاه پیام نور، جامع علمی کاربردی و مرکز جامعه المصطفی(ص) العالمیه ممنوع است.

وی ادامه داد: پذیرش اتباع غیر ایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود و برخی رشته‌های خاص و حساس ( رشته‌های امتحانی الکترونیک هواپیمایی، تعمیر و نگهداری هواپیما، مراقبت پرواز، کلیه گرایشهای تکنولوژی ارتباطات و فناوری اطلاعات«ICT» و صنایع شیمیایی) اکیداً ممنوع است.

به گفته وی، کلیه پذیرفتگان غیرایرانی در دوره‌های روزانه نیز، ملزم به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات می‌باشند.

شرایط و ضوابط اختصاصی پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد

متقاضیان شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد علاوه بر دارا بودن شرایط و ضوابط عمومی، لازم است برخی شرایط دیگر را نیز داشته باشند. بر این اساس، فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش ضمن خدمت آموزش و پرورش و دانشسراهای سابق (نه تربیت معلم)، فقط مجاز به شرکت در رشته‌های متجانس با رشته تحصیلی قبلی خود هستند و چنانچه سهواً یا عمداً در رشته دیگری شرکت نمایند و پذیرفته شوند قبولی آنان منتفی تلقی می‌گردد. در ضمن آن دسته از فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی که در بالا به آنان اشاره شد در صورت قبولی در مقطع کارشناسی ناپیوسته ملزم به گذراندن حداکثر 20 واحد دروس جبرانی مطابق ضوابط و مقررات جاری دانشگاه خواهند بود.

انتخاب محل خدمت به عنوان محل تحصیل از سوی کارکنان واحدها و مراکز دانشگاه آزاد ممنوع است.همچنین دانشگاه تعهدی برای تأمین خوابگاه و یا امکانات رفاهی دیگر جهت دانشجویان ندارد، لیکن چنانچه واحدهای دانشگاهی امکاناتی در این مورد داشته باشند، حتی‌الامکان در اختیار دانشجویان غیر بومی قرار خواهند داد.

با توجه به مقررات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی انتقال و جابجایی دانشجویان ممنوع است.

چنانچه تعداد پذیرفتگان برخی از رشته‌ها در واحدها و مراکز دانشگاهی به حدنصاب لازم برای تشکیل کلاس نرسد، منطقه دانشگاهی مربوط با رعایت شرایط عمومی، پذیرفتگان را به مناسب‌ترین محل دانشگاهی که رشته مربوط در آن دایر است انتقال خواهد داد.

طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ناپیوسته به طور معمول 2 سال بوده که تا حداکثر 3 سال برای رشته‌های غیرآموزشی و 4 سال برای رشته‌های آموزشی قابل تمدید می‌باشد.

ضوابط و نحوه ثبت‌نام و پذیرش بدون آزمون فارغ‌التحصیلان ممتاز مقطع کاردانی

براساس مصوبات شورای هدایت استعدادهای درخشان، دانشگاه آزاد اسلامی فارغ‌التحصیلان ممتاز مقطع کاردانی‌ محل‌های دانشگاهی خود را براساس ضوابط و مقررات بدون آزمون در مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته همنام و متجانس پذیرش می‌کند. بر این اساس معدل کل حداقل 18، جزء ده‌درصد فارغ‌التحصیلان برتر محل دانشگاهی بودن، فارغ‌التحصیلی حداکثر ظرف مدت چهار نیمسال و غیره برخی از این شرایط است.

ثبت‌نام از متقاضیان استفاده از امتیاز مذکور نیز تنها به صورت اینترنتی انجام می‌شود و متقاضیان لازم است در تاریخی که متعاقباً از طرف مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی اعلام خواهد گردید به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی: www.azmoon.org مراجعه نمایند.

مدارک لازم برای ثبت‌نام

فایل عکس اسکن شده، دریافت شماره کاربر و رمز عبور از طریق سایت سازمان سنجش برخی از مدارک لازم برای ثبت‌نام است.

براین اساس، ثبت‌نام برای شرکت در آزمون‌ از 6 اسفند منحصراً از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org امکان‌پذیر است.

پرداخت هزینه ثبت‌نام در آزمون و اعلام علاقمندی به گزینش در رشته‌های دانشگاه آزاد

با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام به صورت اینترنتی انجام می‌شود، داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال می‌باشد، با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور و پرداخت مبلغ 144 هزار ریال به عنوان وجه ثبت‌نام نسبت به دریافت کارت اعتباری اقدام کنند.

چنانچه داوطلبی علاقمند به شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد نیز باشد، لازم است علاوه بر وجه ثبت‌نامی فوق نسبت به پرداخت وجه مربوط به اعلام علاقه مندی که در سایت مشخص شده است اقدام و سپس نسبت به دریافت یک کارت اعتباری علاقمندی اقدام نماید.

تاریخ برگزاری آزمون

دکتر توکلی در رابطه با تاریخ برگزاری آزمون به ایسنا، گفت:‌ براساس‌ برنامه‌ زمانی‌ پیش‌بینی‌ شده‌، آزمون‌ پذیرش دانشجو از دوره کاردانی (فوق دیپلم) به دوره کارشناسی ناپیوسته سال 1392 با توجه به رشته امتحانی داوطلبان در صبح و یا بعدازظهر روز پنج‌شنبه 24 مرداد برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برخی ضوابط این دوره، گفت:‌ هیچ دانشجویی مجاز نیست به طور همزمان در دو رشته یا در دو مقطع تحصیل نماید.همچنین کدرشته‌های تحصیلی نیمسال اول و نیمسال دوم را داوطلبانی می‌توانند انتخاب کنند که حداکثر تا شهریور 92 فارغ‌التحصیل شوند. دانشجویانی که از 31 شهریور تا30 بهمن 92 فارغ‌التحصیل می‌شوند در صورت اعلام ظرفیت توسط دانشگاهها، منحصراً مجاز به انتخاب کد رشته‌های تحصیلی نیمسال دوم می‌باشند.

مشاور سازمان سنجش در خاتمه تاکید کرد: تحصیل در دانشگاه‎ها تمام وقت است، لذا کارمندان دولت در صورتی می‎توانند به تحصیل بپردازند که موافقتنامه رسمی و بدون قید و شرط وزارتخانه یا سازمان متبوع خود را مبنی بر شرکت در همه کلاس‎ها، آزمایشگاه‎ها، کارآموزی‎ها و فعالیت‎های دیگر دوران تحصیل به همراه مدارک ثبت‎نام به مؤسسه آموزش عالی محل قبولی عرضه کنند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
جنایت عضو سابق گروهک منافقین در تهران / مثله کردن جسد به شیوه آموزش‌های پادگان اشرف
ابهام درباره سهمیه بنزین نوروزی
نشست سران قوا به میزبانی مجلس
احتمال افزایش 20 درصدی مزد 92 قوت گرفت/ طرح اختصاص سبد ویژه کالا
قیمت جدید 6 خودروی داخلی اعلام شد