پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نظامی استنادی است که اساس فعاليت آن را سنجش عملکرد پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری است.
 
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام 10نویسنده و دانشگاه برتر بر اساس این پایگاه را معرفی کرد و گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نظامی استنادی است که اساس فعالیت آن را سنجش عملکرد پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری است.

جعفر مهراد در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب افزود: این پایگاه از بدو تاسیس نسبت به ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهش، پارک‌های علم و فناوری، نشریات علمی و دانشمندان و پژوهشگران اقدام می‌کند.

وی اظهار داشت: از زیر سیستم‌های
ISC می‌توان استفاده‌های مختلفی کرد. هر کدام از زیرسیستم‌ها نقش خود را ایفا می‌کنند اما در مجموع آنچه از نقش ISC بر می‌آید ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات فناوری و پژوهشی است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه استنادی علوم ایران (
ISCI) را یکی از این زیر سیستم‌ها عنوان کرد و گفت: این زیر سیستم در واقع معادل Web of Science موسسه اطلاعات علمی یا (ISI) است.

وی افزود: بررسی تحلیلی
ISC در کل و بدون محدودیت رشته‌های موضوعی 10 دانشمند برتر ایران را معرفی می‌کند. اسامی پنج نفر اول به شرح زیر است:
1- فریدون عزیزی با 285 مقاله
2- باقر لاریجانی با 198 مقاله
3- پروین میرمیران با 112 مقاله
4- انوشیروان کاظم نژاد با 111 مقاله
5-سقراط فقیه زاده با 101 مقاله

ناصر ولایی، مهدی هدایتی، قربان نورمحمدی، محمدرضا قندها، مسعود امینی نیز دانشمندان شماره 6 تا 10 برتر کشور بر اساس
ISC هستند.

دانشگاه‌ها نیز در
ISC بر حسب تعداد انتشارات (مقاله‌های موجود در نشریات علمی معتبر و دارای ضریب تاثیر) رتبه بندی می‌شوند. براین اساس 10 دانشگاه برتر كشور بر حسب تعداد مقالات مشخص شده‌اند.
دانشگاه تهران با 15 هزار و 636 اثر دانشگاه علوم پزشكی تهران با 10 هزار و 324 دانشگاه تربیت مدرس با 8 هزار و 556 دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با 6 هزار و 224 و دانشگاه علوم پزشكی ایران با 4 هزار و 366 اثر در رتبه اول تا پنجم دانشگاه‌های برتر قرار دارند.
دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، دانشگاه علوم پزشكی مشهد دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشكی تبریز نیز رده‌های ششم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com