اين كار در دستور كار شورای عالی آموزش و پرورش است كه در صورت تصويب و ابلاغ به آموزش و پرورش، اين آمادگی را دارد، از سال 91 - 90 هر سال دو پايه تحصيلی را هدف گرفته و...
 
 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: 5 سال دیگر دوره پیش‌دانشگاهی حذف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از كرمان، ابراهیم سحرخیز پیش از ظهر امروز در گردهمایی منتخبان جشنواره روش‌های برتر تدریس دوره راهنمایی و متوسطه نظری و فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: جهان در آستانه تحول بزرگی قرار گرفته كه قرار است، جمهوری اسلامی ایران در مطلع این تحول آغازگر یك خیز عظیم اقتصادی، اجتماعی و علمی در منطقه باشد.

وی افزود: به بركت انقلاب اسلامی جهان یك قطبی و یك سونگر بشری در حال دگرگونی و یك انقلاب جدید است كه یك طرف این تحول نظام اسلامی با انقلاب پرافتخار ملت ایران قرار دارد.
سحرخیز تصریح كرد: قرار است، سیاست‌های كلان اسلامی و منبعث از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در افق 1404 را به مدد جوانان ایران زمین عملیاتی كنیم.

وی خاطرنشان كرد: امروز نگاه به اقتصاد و به توسعه نگاهی متفاوت از گذشته بوده، ما به دنبال اقتصاد دانش‌محور هستیم و سرمایه یك كشور بر پایه اقتصاد متوازن انسان است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: انسان ارزشمندترین ذخیره برای راهیابی به توسعه است و توسعه به مدد تولید علم حاصل می‌شود و تولید علم مساوی با ثروت است.

وی افزود: ثروت دارایی نامحسوس حاصل اندیشه آدمی است.

سحرخیز گفت: محور و قلب توسعه كشور آموزش و پرورش است، اگر قرار است كه سرمایه‌های مولد در خدمت مدیریت قرار گیرد و یك هم‌افزایی برای بهره‌بری بیشتر از منابع برای توسعه بیشتر باشد، قطعاً محور و آغاز این تحول باید در آموزش و پرورش رقم زده شود.

وی تصریح كرد: امروز كه در عرصه فناوری‌های نوین و در عصر ارتباطات با فناوری كه به سرعت برنامه‌های آموزشی و انسانی را متحول می‌كند، مواجه هستیم، اگر آموزش و پرورش دچار تحول نشود، توسعه و جهش در رسیدن به افق چشم‌انداز توسعه را نداریم.

سحرخیز خاطرنشان كرد: شعار تحول در آموزش و پرورش اختیاری نیست، بلكه یك ضرورت، یك راه اجتناب‌ناپذیر است و مطالبه مقام معظم رهبری از وزرای دولت نهم و دهم یك مطالبه جدی است كه اگر غفلت كنیم، دچار نافرمانی و به عقب انداختن توسعه كشور شده‌ایم.

وی اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت معلمان راه رسیدن به آرمان‌ها اگر چه مشكل، اما پیمودنی است و با این نگاه به آموزش و پرورش می‌توانیم، راه را برای توسعه كمی و كیفی طی كنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: خلأ بزرگ آموزش و پرورش ما عدم استراتژی مشخص مبتنی بر فلسفه آموزش و پرورش است، فلسفه‌ای كه منبعث از آرمان‌های انقلاب بوده و ریشه در قرآن و سنت داشته باشد.

وی تصریح كرد: هنوز معتقد هستیم، ترجمه كتاب‌های علوم تربیتی با دید لائیك و لیبرالیستی جدای از دین، مذهب و هویت اسلامی ما می‌تواند، ما را به مقصود برساند.

سحرخیز گفت: بر این اساس مقام معظم رهبری می‌فرمایند، نیاز به یك نقشه راه و مهندسی دوباره در فراهم‌سازی نظام آموزشی نوین و تحول یافته داریم.

وی خاطرنشان كرد: در چند سال گذشته به تدوین سند راهبردی و ملی آموزش و پرورش توجه و این سند تدوین شد، شاه بیت این سند ملی این است كه دانش‌آموزان را باید با بهره‌گیری از شیوه‌های جدید تربیتی به حیات طیبه‌ای برسانیم كه قرآن وعده می‌دهد.

سحرخیز اظهار داشت: در ادامه این راه نیازمند به یك سند ملی و تكمیلی دیگر بود كه این تحول باید تمامی اركان آموزش و پرورش را در برگیرد، معتقد هستیم كه برنامه‌ریزی درسی ما امروز حافظه‌محور بوده و خلاقیت و تفكر در آن از جایگاه رفیع برخوردار نیست.

وی افزود: سند دوم نیز تدوین شد كه این سند برنامه درس ملی است، بر مبنای آن قرار است، صاحب‌نظران و مؤلفان محتوای رؤس مطالب را تدوین كنند و بر اساس آن راهنمای كتب درسی و سپس كتاب‌های درسی تألیف شود.

سحرخیز گفت: این كار در دستور كار شورای عالی آموزش و پرورش است كه در صورت تصویب و ابلاغ به آموزش و پرورش، این آمادگی را دارد، از سال 91 - 90 هر سال دو پایه تحصیلی را هدف گرفته و به عنوان مدل كتاب‌های درسی را دگرگون كرده، معلمان آموزش ضمن خدمت دیده و تجهیزات مورد نیاز متناسب با تغییر ایجاد شده و به این ترتیب ادامه می‌دهیم تا پنج سال دیگر دوره پیش‌دانشگاهی حذف می‌شود.

وی تصریح كرد: در محتوای جدید نیازمند تغییر باور و نگرش معلمان هستیم و برای همین است كه ضمن خدمت معنا پیدا می‌كند و در چنین فضایی است كه خلاقیت معنا پیدا كرده و این امر نیازمند یك عامل انگیزشی قوی برای خیزش معلمان در راستای ایجاد یك انقلاب تربیتی در ایران است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس خاطرنشان كرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی باید نگرش جدید به رویكرد تربیتی جدید در مدیران ایجاد كند و اگر چنین شد، رفتار ما در كلاس درس اثر می‌گذارد.

وی اظهار داشت: امروز كنكور آموزش و پرورش را به مسیری برده است كه همه چیز را تحت‌الشعاع این آزمون قرار داده و اگر معلمی پا را فراتر از محدوده كتاب بگذارد، متهم به فرار از كتابی می‌شود كه قرار است، مطالب آن در كنكور مطرح شود.

سحرخیز افزود: امروز با تبلیغات و هزینه‌های آنچنانی وارد یك فضای رنگارنگ شده‌ایم كه هدف‌های پنهان و رویكرد تربیتی مورد نظر نیست و تقویت باورهای دینی، مهارت‌های زندگی، توجه به هویت ملی و مذهبی و آمادگی برای زندگی زناشویی فراموش شده و نقش دسته دوم را هم بازی نمی‌كنند.

وی گفت: در استفاده از فناوری نیز نباید افراط و تفریط داشت، استفاده از ابزار نوین در آموزش یك ضرورت است، به شرط اینكه یك نگاه تلفیقی و ابزاری به فناوری داشته باشیم.

سحرخیز تصریح كرد: باید تحول را ابتدا از معلمان شروع كنیم و آن‌ها را مشاركت دهیم و آموزه‌های دینی ما باید با ادبیات غنی ما به دانش‌آموزان به عنوان انرژی مثبت تزریق شود.

وی افزود: رشد علمی ایران اسلامی بنابر اسناد معتبر دنیا 11 برابر متوسط جهانی بوده، 250 هزار نفر نیروی متخصص در آمریكا، ایرانی هستند كه سالانه یك هزار كتاب تولید می‌كنند و این ظرفیت و استعداد مردم این سرزمین را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان كرد: اگر قرار است، تحول صورت بگیرد، باید گروه‌های آموزشی فعال باشند و باید به یكدیگر در امر آموزش كمك كنیم.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com