گروه حوزه و دانشگاه: ادارات دولتی 23 استان کشور به دلیل گرمای شدید هوا در روزهای 20 و 21 تیرماه تعطیل اعلام شدند اما دانشگاهها و دانشجویان در سردرگمی به سر بردند تا جایی که تنها چند دانشگاه نسبت به تعطیلی یا دایر بودن اطلاع رسانی کردند....

  
 به گزارش خبرنگار مهر، هیئت دولت در روز شنبه 19 تیرماه در اطلاعیه ای اعلام کرد به دلیل گرمای شدید و بی سابقه هوا و صرفه جویی در مصرف انرژی، ادارات دولتی روزهای 20 و 21 تیر در 19 استان کشور تعطیل هستند و در سایر استانها نیز بنا به تشخیص استانداران تعطیلات صورت می گیرد.

بر اساس این اطلاعیه ادارات دولتی در استانهای خوزستان، بوشهر، ایلام، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، اصفهان، قم، تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، سمنان، لرستان، مرکزی، کهگیلویه و بویر احمد و قزوین در روزهای یکشنبه و دوشنبه تعطیل هستند.

در حالی که بیش از 12 دانشگاه بزرگ کشور در استان تهران مستقر هستند تنها دانشگاه صنعتی شریف اطلاعیه ای در خصوص تعطیلی صادر کرده که در آن آمده است: "با توجه به اطلاعیه هیئت دولت مبنی بر تعطیلی برخی از دستگاه های دولتی در روزهای یکشنبه 20 تیر و دوشنبه 21 تیر به دلیل گرمای شدید و بی‌سابقه و لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی، دانشگاه در این دو روز تعطیل است. ولیکن جلسات دفاع از پایان‌نامه در صورت هماهنگی قبلی برگزار خواهند شد."

با این حال 21 دانشگاه در 19 استانی که اعلام شده بود هیچ اطلاعیه ای صادر نکرده اند و تنها دانشگاه گیلان پس از آنکه استان گیلان به جمع استانهای دارای تعطیلی پیوسته است در اطلاعیه ای اعلام کرده است که تمامی بخشهای اداری و آموزشی دانشگاه گیلان در روزهای یکشنبه و دوشنبه 20 و 21 تیرماه تعطیل است.

از سوی دیگر پس از اعلام وزارت بهداشت مبنی بر عدم تعطیلی دانشگاههای علوم پزشکی و دایر بودن امتحانات این دانشگاهها، دو دانشگاه علوم پزشکی کاشان و اصفهان در اطلاعیه هایی اعلام کردند که امتحانات این دو دانشگاه لغو شده و به زمان دیگری موکول می شود.

دانشگاه علوم پزشکی کاشان در اطلاعیه خود آورده است : "امتحانات دانشجویان دانشگاه در روزهای 20 و 21 تیرماه برگزار نمی شود. به اطلاع کلیه دانشجویان عزیز می رساند که به علت اعلام تعطیلی در 20 استان کشور از جمله استان اصفهان، امتحانات روزهای یکشنبه و دوشنبه  مورخه 20 و 21/4/89 در این دانشگاه برگزار نمی شود. زمان برگزاری امتحانات کنسل شده متعاقباً اعلام خواهد شد."

همچنین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در اطلاعیه ای اعلام کرده است: "با توجه به تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه بیستم و بیست ویکم تیرماه، کلیه امتحانات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تاریخ های فوق لغو می شود. بدیهی است زمان این امتحانات متعاقبا اعلام خواهد شد."

دکتر سیدحمید حسینی مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت به مهر گفت: کلیه امتحانات دانشگاههای علوم پزشکی و گروه های وابسته با وجود تعطیلی ادارات دولتی در موعد مقرر برگزار می شود و تاخیری در آن ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: مراکز بهداشتی و درمانی دولتی در این دو روز تعطیل نیستند و امتحانات گروه های مختلف تحصیلی در دانشگاههای علوم پزشکی و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت بهداشت برگزار می شود و در صورتی که دانشجویان در امتحانات شرکت نکنند، امتحان مجدد از آنها گرفته نمی شود.

دانشگاه علمی کاربردی هم اعلام کرد امتحانات این دانشگاه برگزار می شود و با توجه به اینکه این دانشگاه دارای واحدهای استانی متعددی است تعویقی صورت نگرفته است و با وجود تعطیلی ادارات دولتی امتحانات در مراکزی که پیش از این برگزار نشده بود، برقرار است.

دانشگاه جامع علمی کاربردی در اطلاعیه خود اعلام کرده است امتحانات بر اساس تقویم اعلام شده برگزار خواهد شد و تعطیلی ادارات دولتی شامل امتحانات دانشگاه نخواهد شد. دانشجویان معتکف دانشگاه جامع علمی کاربردی که موفق به شرکت در امتحانات پایان ترم خود نشده بودند بر اساس بخشنامه این دانشگاه امکان حضور در امتحانات مجدد را یافته اند و برخی امتحاناتی که در روزهای آتی برگزار می شود به همین دلیل است.

اما از این میان واکنش دانشگاه آزاد اسلامی از همه جالب توجه تر است. دانشگاه آزاد اسلامی در اطلاعیه ای در روز شنبه 19 تیرماه اعلام کرده است که امتحانات پایان ترم این دانشگاه فردا و پس فردا (یکشنبه 20 تیر و دوشنبه 21 تیر) برگزار می‌شود. بر این اساس واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی طبق روال قبلی و بر اساس برنامه های ارائه شده نسبت به برگزاری امتحانات پایان ترم اقدام می کنند.

این دانشگاه در صبح روز یکشنبه 20 تیرماه اعلام می کند که امتحانات لغو است و تاکید می کند: "امتحانات پایان ترم واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد در روزهای یکشنبه و دوشنبه 20 و 21 تیرماه برگزار نمی شود و واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد نسبت به برگزاری امتحانات پایان ترم این دو روز، در تاریخ دیگری اقدام کنند."

این در حالی است که برخی از منابع خبری از قول باقری معاون وزیر کشور در گفتگو با یکی از رسانه های تصویری تاکید کرده اند که دانشگاه ها یکشنبه و دوشنبه تعطیل هستند.

معاون وزیر کشور در این گفتگو با اشاره به تعطیلی دانشگاه ها در روزهای یکشنبه و دوشنبه تصریح کرده است که در خصوص امتحانات این روزها، حتماً برنامه ای از طرف دانشگاه ها اعلام می شود.

وی یادآور شده است: دانشجویان از طریق سایت مربوط به دانشگاه های خود می توانند اطلاعات لازم را در خصوص تغییرات برنامه های امتحانی دریافت کنند و هر دانشگاهی که در این دو روز امتحان داشته باشد، جزئیات را به دانشجویان اطلاع خواهد داد.

این در حالی است که با وجود اعلام تعطیلات ناگهانی به دلیل گرمای شدید هوا، اما تقریباً 90 درصد دانشگاههای کشور تکلیف خود را نمی دانسته اند و حتی به خود زحمت اطلاع رسانی به دانشجویان شان را نداده اند.

با توجه به اینکه اطلاعیه هیئت دولت در یک روز تعطیل صادر شده است اما بررسی ساده سایت ها دانشگاهها نشان می دهد که از هیچ امکان الکترونیکی برای به روز شدن سایت دانشگاهها بهره ای گرفته نشده است.

از میان 43 دانشگاه وابسته به وزارت علوم و یک سایت مربوط به اطلاعیه های دانشگاه آزاد تنها سه دانشگاه زحمت اطلاع رسانی به خود داده اند و این در حالی است که سایت اصلی وزارت علوم نیز هیچ اطلاعیه ای در این خصوص و مشخص شدن وضعیت امتحانات دانشگاهها در این تعطیلات صادر نکرده است. 

به گزارش مهر، به نظر می رسد اطلاع رسانی امتحانات که یکی از ساده ترین وظایف اطلاع رسانی در سطح دانشگاهها است همچون تعطیلات ناگهانی، دچار تعطیلی شده است و این میان مشخص نیست که دانشجویانی که در شهرهای دور از دانشگاه خود بسر می برند باید چه تدبیری بیاندیشند.

 


 


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com