ترامپ بخاطر خصومت با اوباما از برجام خارج شد
ساندی میل با انتشار بخش دیگری از گزارش محرمانه «کیم داراک» سفیر مستعفی انگلیس در واشنگتن نوشت: دونالد ترامپ به دلیل خصومت با باراک اوباما از برجام خارج شد

ترامپ بخاطر خصومت با اوباما از برجام خارج شد

به گزارش این نشریه انگلیسی، داراک این مطلب را پس از سفر بوریس جانسون وزیر امور خارجه وقت انگلیس به واشنگتن در سال ۲۰۱۷ گزارش کرده بود. جانسون در این سفر تلاش کرد تا مانع خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران شود.

وی در گزارش خود به دفتر نخست وزیری انگلیس، تصمیم ترامپ را یک خرابکاری دیپلماتیک تعبیر کرده و گفته بود که رئیس جمهوری آمریکا به دلایل شخصی و اینکه برجام توسط اوباما توافق شده، از آن خارج شد.

این دیپلمات کهنه کار انگلیسی که چهارشنبه گذشته از سمت خود استعفا کرد، گفته بود که در میان مشاوران نزدیک رئیس جمهوری آمریکا، شکاف به وجود آمده و کاخ سفید راهبرد مشخصی برای بعد از برجام ندارد.

هفته نامه ساندی میل درست یک هفته پیش بخشی از گزارش محرمانه داراک به لندن را منتشر کرد که او در آن، ترامپ را فردی بی عرضه و بی کفایت توصیف و تصریح کرد که ریاست جمهوری وی ممکن است به رسوایی ختم شود.

سفیر سابق انگلیس در آمریکا، همچنین مناقشه داخلی در کاخ سفید را به مثابه "چاقو کشی" توصیف کرد.

در بخشی از گزارش داراک، ادعای ترامپ مبنی بر عقب نشینی از اقدام تلافی جویانه علیه ایران در پی سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا نیز زیر سوال رفته بود.

به دنبال انتشار این گزارش‌ها، ترامپ حملات لفظی علیه سفیر انگلیس و نخست وزیر این کشور را شدت بخشید. او در مورد داراک نوشت: من سفیر را نمی‌شناسم اما در آمریکا محبوب نیست و درباره او نظرات خوبی وجود ندارد. ما دیگر با او کاری نداریم.

این تحولات سبب شد تا او از مقام خود کناره گیری کند و در استعفانامه خود چنین نوشت: از زمان درز اسناد رسمی از این سفارتخانه، گمانه زنی‌های بسیاری در مورد موقعیت من و زمان باقی مانده به عنوان سفیر مطرح شده است.

داراک افزود: می‌خواهم به این گمانه زنی‌ها پایان دهم. وضع فعلی، انجام این نقش را طبق خواستم برای من غیرممکن می‌کند.

وی گفت: اگرچه قرار نیست پست من تا پایان این سال به پایان رسد، معتقدم که در شرایط کنونی، روش مسؤولانه این است که امکان انتصاب سفیری جدید فراهم شود.

مجلس عوام انگلیس هفته گذشته دوبار پیرامون تنش‌های لفظی میان مقام‌های انگلیس و آمریکا نشست فوق العاده تشکیل داد. «جان برکو» رئیس مجلس عوام او را یک کارگزار فوق العاده معرفی کرد و «آلن دانکن» معاون وزیر امور خارجه انگلیس از استعفای اجباری داراک عمیقاً ابراز تأسف کرد. او با ایراد سخنانی در مجلس گفت: کیم بدرستی حمایت کامل نخست وزیر و کل اعضا کابینه را دریافت کرد اما تصمیم گرفت که برای کاهش فشارها بر خانواده و همکارانش و اینکه رابطه انگلیس و آمریکا را حفظ کند، از مقام خود کنار برود.

وزیر خارجه انگلیس در تازه‌ترین واکنش به این تحولات، گفت: روابط انگلیس و آمریکا بر اثر افشای گزارش محرمانه داراک آسیب دیده است.

وی در توییتی افزود که این اتفاق به قیمت از دست دادن شغل سفیر وفادار انگلیس تمام شد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir