توافق ایران و afc به روایت ساده! ادعای عزت ایران!
حدود ده روز پس از کش و قوس با تشکیلات فوتبال آسیا، در نهایت تشکیلات ورزش ایران تصمیمی را گرفت که بی تردید کمترین گزند را برای فوتبال ملی‌مان دارد اما آیا این تصمیم یک پیروزی بزرگ است

حرف‌های مجیدی و مهدوی‌کیا نشان می‌دهد بازی‌تان برد_برد نیست!

هیات ۶ نفره ایران پس از ملاقات با دبیرکل تشکیلات فوتبال آسیا توانست یک بیانیه از مسئولان فوتبال آسیا بگیرد. بیانیه ای که پس از دو باری اصلاح ،روی خروجی سایت ای اف سی قرار گرفت. بیانیه ای که در آن اشاره شده است تیم‌های ایرانی میزبان دور برگشت بازی های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا هستند.

این تمام خواسته ای بود که گروه ۶ نفره اعزامی ایران به دنبالش بود. آنها که از ابتدا تهدید کرده بودند خط قرمزشان خارج نشدن تیم‌های ایرانی از کشور است و برای این خواسته ، مدام به تلویزیون رفتند یا جلسه گذاشتند و حتی با ادبیات تهدید سخن گفتند و مهدی علی‌نژاد  سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش و مشاوران حقوقی اش بارها بر این تاکید کردند که خروج تیم‌های ایرانی برای پذیرش بازی‌های پلی آف به هر شرایطی پذیرفتنی نیست.

حالا اما این تصمیم پذیرفته شده و البته با این پذیرش ، تیم‌هایی که بتوانند از پلی آف عبور کنند ، فرصتی بی مانند برای موفقیت در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا پیدا می کنند.

یعنی معامله کواآلالامپور برای تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان بمانند یک دستاورد بزرگ است اما ابهام اصلی درباره نامه منتشر نشده ابتدایی کمیته مسابقات ای اف سی است. اینکه آیا آن نامه چیزی بیش از سلب میزبانی پلی آف از تیم های ایرانی و احتمالا میزبانی هفته اول گروهی بود؟

نامه ای که منتشر نشده و مسکوت مانده است. نامه‌ای که انگار قرار هم نیست منتشر شود.

نامه ای که اگر منتشر شود مشخص می کند این فشار وارد شده به تیم‌های حاضر در پلی آف منطقی پشت خود داشته یا نه؟

نامه ای که برایش ایرانی‌ها اعلام کردند لیگ قهرمانان را تحریم می کنند و علی نژاد برایش استدلال آورد هزینه جریمه اش نهایتا ۵۰ هزار دلار است اما هزینه های بازی در لیگ قهرمانان، خارج از خانه ، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار.

آنچه اما اتفاق افتاده، پیش از انتشار آن نامه اولیه همین بیانیه تغییر تقویم میزبانی تیم‌های ایرانی است .

بیانیه دومی که در آن بحث بررسی امنیتی ایران برای میزبانی‌های آسیایی حذف شده است اما آیا تضمین حقوقی پشتش قرار دارد؟ اینکه اگر در پایان مرحله رفت ،afc بگوید شرایط برای میزبانی مساعد نیست، طرف ایرانی چه تضمینی در اختیار دارد؟ آیا جلسه صورت جلسه ای داشته که به آم استناد شود؟ ابهامی است که باید کنار نامه اولیه کمیته مسابقات قرارش داد.

اما در همین توافق که دستاورد بزرگ نامیده شده، دو تیمی که از ابتدا حقشان پایمال شده بود، چه آورده ای دارند؟

پاسخ این پرسش را می‌توان در گفته های فرهاد مجیدی جست یا در انتقاد های مهدی مهدوی کیا وقتی گفت کدام دستاورد، حق میزبانی دو تیم و فرصت تمرین‌شان را گرفتید. مجیدی سرمربی استقلال است و گفته تا چهارشنبه شب به او گفته شده بازی حتما در ایران است.

اهمیت این حرف در کجاست؟

۱ -استقلال دو بازی در شرایط هوایی گرم دارد درحالی که یک هفته است در تهران زمین تمرین ندارد. در ساده ترین مدلآنها می توانستند یک هفته در کیش اردو بزنند و امروز آماده تر باشند برای یک دوئل حیثیتی آسیایی . این شرایط تقریبا برای شهرخودرو هم برابر است.

این تیم خصوصی هم بالاجبار مربی اش را از دست داده، به آنها قبولانده شده که باید تصمیم واحد بگیرند و تمرینات‌شان هم در پی همین حرف‌های ضد و نقیض در همان مشهد ادامه یافته است. درست مثل ماجرای استراماچونی و استقلال!

۲-از یاد نبرید که پلی آف مرحله اول از دو ماه قبل به این تیم‌ها تحمیل شد. درحالی که تابستان به این تیم‌ها گفته شده بود سهمیه ایران ۳+ ۱ است!

چه کسی این قول را به آنها داده بود؟ مهدی تاج مرد شماره ۲ فوتبال آسیا بنا بر ادعای خود فدراسیون فوتبال! نکته ای که یکی از دلخوری های شدید استراماچونی درزمان جدایی از استقلال هم بود.

یعنی استقلال اگر وعده پوشالی نشنیده بود حالا اصلا نیاز به پلی آف نداشت و پدیده هم باید یک تک بازی می کرد!

۳- اگر فقط و فقط این دستاورد بزرگ را جای امروز ، همان روز ابتدایی می گرفت شاید امروز فرهاد مجیدی اینچنین ناامید نبود. اگر دوحه جای دبی میزبان بازی ها بود، او این فرصت را برای تمرین داشت، مثل مجتبی سرآسیایی . اگر از ابتدا این قدر پر قدرت نمی گفتند یا ایران یا هیچ جا، تمرینات این تیم ها لق نمی شد.

میزبانی ها از دوحه به دبی نمی رفت تا تازه اگر برنده بازی پلی آف اول شان باشند، برای بازی سه روز بعدش با چالش پرواز غیر مستقیم روبرو نشوند چون مرزهای هوایی امارات و قطر به هم بسته است!

۴- یک مرور ساده بر همه اتفاقات این ده روز نشان می دهد برنده این دعواها نمایندگان بحرین و کویت بوده اند . تیم‌های کشورهای شیخ سلمان و شیخ احمد که این پدیده‌های مدیریتی ورزش کشور امید به کمک‌شان برای حل بحران داشتند و اینگونه فرصت را به سادگی از استقلال و شهر خودرو گرفتند

حالا استقلال و شهر خودرو باید به دنبال مسیر سخت رسیدن از دبی و شارجه به دوحه و بعد لیگ قهرمانان آسیا باشند تا شاید تازه به شرایط برنده ای برسند که حالا سپاهان و پرسپولیس با تغییر جدول میزبانی‌شان صاحبش شده اند.

البته اگر باز شیخ های عرب بهانه ای جدید نتراشند و مثلا با شرایط خاص میزبانی که خارج از توان این فدراسیون فوتبال و این وزارت ورزش باشد ، میزبانی های این بازی ها را با چالش روبرو نکنند!



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir