به بهانه دیدار حساس استقلال و سپاهان؛ جنگ فرهاد و محرم!
استقلال و سپاهان از ساعت 16 امروز برای چهل و یکمین بار در لیگ برتر به مصاف هم خواهند رفت

شطرنج فرهاد و محرم در سکوت آزادی

«ببین اصلا بازی با پرسپولیس و استقلال یک چیز دیگه هست؛نمی دونم از کی و کجا؟یادم نمیاد اما بردن این دو تا تیم سوگلی حال می ده!» شوخی نمی کرد و جدی می گفت.یک لحظه فکر کردم که هواداران استقلال و پرسپولیس هم همین حس را دارند.راستی از کی و کجا این کل کل ها به وجود آمد،این حاشیه ها رونق گرفت و کار به جایی رسید که چشم یک سرباز در آمد،ماشین یک عکاس آتش گرفت و خیلی ها سالم به ورزشگاه رفتند و مصدوم به خانه های شان برگشتند؟زد روی شانه ام و گفت:«جدی نگیر.فوتبال است.»این را یک سپاهانی دو آتشه که اتفاقا خبرنگار هم هست می گوید.همیشه هم می گوید و ابایی ندارد:«حال می ده،بردن تیم های شهر تهران حال می ده."

روزی،روزگاری فوتبال فقط یک مسابقه بود و بس.هیجانش داخل زمین و ورزشگاه بود و بس.همه چیز یک چارچوب داشت و خبری از شیرهای سماور نبود!خبری از فحش های رکیک و نثار کردن آن به جد و آباد هم نبود و در جامعه ای اهل مدارا هدف فقط یک چیز بود؛انصاف و مدارا.جامعه،رسانه ها،خبرنگاران و حتی آن کسی که فقط یک لگد به توپ زده بود از شیپورچی ها و بوقچی ها فقط همین را می خواست،نه بیشتر.آن زمان اگر تاج مثلا مقابل سپاهان قرار می گرفت دل آدم غنج می رفت برای اینکه قرار است 90 دقیقه لذت ببرد،90 دقیق رقص ستاره ها در زمین را ببیند و پس از بازی اگر تیمش هم برده باشد کیف‌اش را برده باشد.حالا چطور؟فضای مجازی پر است از تنش،فحاشی و ناسزا توسط یک سری مجهول الهویه که پخش و پلا هم هستند.غیر قابل کنترل و بدون مدارا و انصاف.فرقی نمی کند استقلال باشد،پرسپولیس باشد،سپاهان یا تراکتور.انگار که یک بمب افتاده باشد وسط جامعه فوتبال.بمبی که همه چیز را کن فیکون کرده و چیزی از آن مدارا باقی نگذاشته!

من که نه اما پدرم می گوید ته عصبانیت و شعاری که مثلا ممد بوقی آن هم پس از باخت تیمش می داد این بود:«به جون هر چی مرده زلزله بر می گرده!"آخ که چقدر جای ممد بوقی ها در فوتبال ایران خالی است.

امروز استقلال و سپاهان بازی دارند و یک سری ها نگران.بالای جدول و در همین هفته های ابتدایی حساس شده و سه امتیاز در کاسه هر تیمی ریخته شود نور علی نور است.کانال های تلگرامی هم که ترکانده اند و هر خوراکی که دست شان بیاید را به مخاطب می دهند.تلویزیون و فیلم و سینما هم که نیست بشود رویش یک "بوق ممتد "گذاشت و از کنارش عبور کرد.اگر بنویسند سپاهان فلان استقلالی ها باور می کنند و بنویسند استقلال بهمان؛سپاهانی ها!


چه بر سر فوتبال آمده که از لذت های انسانی تهی شده است؟چه بر سر فوتبال آمده که لطافت خودش را از دست داده است؟شاید باید گفت که خدا را شکر کرونا هست و تماشاگران نیستند!(البته به زودی می آیند.)جامعه شناسان زیادی هستند که می گویند ساختن یک هوادار خوب از تولید مربی خوب،بازیکن خوب ،داور خوب و مدیر خوب ارزشمند تر است.امروز استقلال و سپاهان به مصاف هم می روند و کل کل ها مثل چند فصل قبل است.از کیسه و لنگ گرفته تا شله زرد و نسیم زرد و ...تا همین اندازه چیپ و بی معنا.

امروز یک طرف فرهاد مجیدی هست و طرف دیگر محرم نویدکیا.بدون تعارف اگر ببازند بعید است مسائل فنی را دلیل این شکست بدانند و داوری،نبود سیستم پیشرفته ویدئویی و وزیر رنگی بیشتر دم دست هستند.شاید آنها هم بی تقصیر باشند،فوتبال نتیجه گرای ایران با مدیرانی که می خواهند همه چیز را به نام خودشان ثبت کنند شاید در این کار دخیل باشد.داشت یادم می رفت آن دوست خبرنگارم را.هیچ ایرادی ندارد آدم فارغ از کار و وظایفی که دارد قلبش برای یک تیم بتپد اما آن نسل قدیم چه داشتند که ما نداشتیم؟چه طور تربیت شده بودند که ما نشدیم؟چطور پیش رفته ایم که حتی از شعارهایی سال های نه چندان دور بوقچی ها شرم نمی کنیم که حیا و آبرو داشتند؟

بردن استقلال حال می دهد،بردن پرسپولیس هم همین طور و حتی سپاهان اما انصاف و مدارا فراموش نشود.من،تو و خیلی ها مثل من همان هایی هستیم که می توانیم لذت های انسانی را به فوتبال برگردانیم،روح لطیف را دوباره به کالبد فوتبال بدمیم و طوری بنویسیم که قلم های مان رنگی نشود،نه زرد،نه آبی و نه قرمز.امروز استقلال و سپاهان بازی دارند و کاش این بازی بزرگ همه چیزش بزرگ باشد نه فقط اسمش!

استقلال امروز در شرایطی با حریف زردپوش اصفهانی بازی می‌کند که فصل قبل دبل شده و مجیدی و شاگردانش می‌خواهند انتقام بازی رفت را بگیرد. آبی‌ها در مجموع سال‌های اخیر عملکرد بهتری در تقابل‌های رودررو داشتند و در مجموع 20 دوره لیگ برتر با 15 برد و 14 شکست و 11 تساوی کمی برتری دارند.

دو تیم در جدول هم فاصله چندانی باهم ندارند اما برد سپاهان در این بازی باعث می‌شود فاصله دو تیم کمی زیاد شود. تا پایان هفته نهم سپاهانی‌ها با 6 برد، یک تساوی، 2 باخت و کسب 19 امتیاز دوم هستند. استقلال و مجیدی هم که هفته گذشته پس از 5 تساوی متوالی بالاخره به برد رسیدند با 4 برد و 5 تساوی و 17 امتیاز در رده چهارم قرار دارند.

تاریخ این دو باشگاه پر از انتقال‌های جنجالی و بازیکنان مشترک است؛ از مهدی رحمتی تا خسرو حیدری. از امید ابراهیمی تا سیدمهدی سیدصالحی و حسین کاظمی که لباس هر دو تیم را پوشیدند و امیر قلعه‌نویی که روی نیمکت مربیگری هر دو باشگاه نشسته است. ترکیب فعلی استقلال و سپاهان هم بازیکن مشترک ندارد. در استقلال وریا غفوری، سیاوش یزدانی، محمدحسین مرادمند و عارف غلامی سابقه بازی برای سپاهان را دارند و در طرف مقابل سجاد شهباززاده، امید نورافکن و مسعود ریگی قبلا بازیکن استقلال بودند که این آخری همین امسال راهی اصفهان شد.



گردآوری: گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir