اختلاف نظری که از مدت ها پيش بين علی کفاشيان و مجتبی شريفی آغاز شده بود به اوج خود رسيد و پس از جلساتی که اين دو با يکديگر داشتند در نهايت به اين نتيجه رسيدند که شريفی برای حفظ شان و جايگاهش با ارائه استعفايی ظاهری از کميته انضباطی فدراسيون فوتبال برود.
 
قدس: مجتبی شریفی که به عنوان جانشین عبدالرحمان شاه حسینی به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال آمده بود یک ماه پس از سرپرست بودن در این کمیته روز 2 مرداد سال 87 حکم رسمی اش را از علی کفاشیان دریافت کرد تا بتواند به اوضاع انضباطی فدراسیون فوتبال سروسامان دهد. 
وی که یکی از قاضیان دادگستری بود و کمتر آشنایی به قوانین فوتبال داشت در این مدت تلاش کرد تا با ایجاد تغییراتی در آیین نامه و قوانین انضباطی از ناهنجاری ها و مسائل غیراخلاقی فوتبال جلوگیری کند اما در عمل نتوانست به خواسته و انتظارات فدراسیون فوتبال جامه عمل بپوشاند تا در نهایت کرسی ریاست را به فرد دیگری واگذار کند. 

شریفی در مدت کمتر از 3 سال که در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال حضور داشت پرونده های جنجالی بسیاری را پیگیری و بررسی کرد اما در بیشتر آنها به گونه ای رأی داد که هیچ کس راضی نبود و در برخی موارد نیز نتوانست اقتدار کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال را حفظ کند یا شرایطی را به وجود بیاورد که فدراسیون فوتبال مورد انتقادهای مخالفان قرار نگیرد. 
شاید مهمترین پرونده ای که او با آن درگیر شد مربوط به علی دایی و شکایت او از فدراسیون فوتبال به دلیل دریافت مطالباتش بود که با وجود کش و قوس های فراوان و درگیری های لفظی و مصاحبه های پرتعدادی که در این زمینه صورت گرفت، این سرمربی پرسپولیس بود که برنده این پرونده شد و مطالباتش را از حساب فدراسیون فوتبال برداشت کرد. 

حکمی که از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مورد جاسم کرار بازیکن عراقی تیم فوتبال تراکتورسازی نیز صادر شده بود یکی دیگر از پرونده های پرسروصدای مجتبی شریفی بود که به واسطه توصیه علی سعیدلو این بازیکن مورد بخشش قرار گرفت و سروصدای زیادی در بین اهالی فوتبال به راه انداخت. 

*ردپای کفاشیان 
با این وجود مجتبی شریفی اعتقاد دارد اختلاف نظری که او با علی دایی بر سر آن پرونده داشت باعث شده است حبیب کاشانی تمام تلاشش را بکند تا وی را از کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بردارند. شریفی که در این مدت توانسته بود دوستان مطبوعاتی زیادی برای خود داشته باشد زمانی که قصد داشت خبر استعفایش را در اختیار رسانه ها قرار دهد به آنها توصیه کرده بود در خبرهایشان عنوان کنند یکی از مدیران عامل باشگاه ها به سعیدلو گفته است که از کفاشیان بخواهد تا رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال را بردارد. 
این موضوع در شرایطی به عنوان یکی از دلایل استعفای صوری مجتبی شریفی عنوان شده بود که علی کفاشیان هرگونه توصیه پذیری برای برکناری رئیس کمیته انضباطی فدراسیون تحت مدیرریتش را رد اما شریفی همچنان بر مواضع قبلی خود پافشاری می کند و اعتقاد دارد که برخی ها نمی خواستند او در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بماند. 
پس از آنکه طی روزهای گذشته جلساتی بین مجتبی شریفی و علی کفاشیان برگزار شد تا شاید مشکلات موجود بین آنها برطرف شود، عصر دوشنبه خبر احتمال کناره گیری رئیس فدراسیون فوتبال در بین اهالی رسانه پیچید و دوشنبه شب بود که یکی از خبرگزاری ها خبر خداحافظی او از کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال را اعلام کرد. 
با این حال مجتبی شریفی در گفتگویی که با دوستان رسانه ای خود داشت به آنها توصیه کرده بود خبر استعفایش را به گونه ای منتشر کنند که وانمود شود او مجبور به استعفا شده و فدراسیونی ها او را برای استعفا تحت فشار قرارداده اند. با این حال علی کفاشیان هرگونه فشار برای استعفای شریفی را رد می کند. 

*اخراج سفارشی؟ 
رئیس فدراسیون فوتبال در گفتگو با خبرنگار قدس ضمن تأکید بر اینکه هیچ فشار و توصیه ای برای برکناری مجتبی شریفی وجود نداشت است گفت: عملکرد ایشان در این مدت برای ما قابل قبول نبود و قرار شد برای حفظ شأن رئیس کمیته انضباطی استعفایی را بنویسند و ما هم بررسی کنیم. 
علی کفاشیان در شرایطی از توافق برای نوشتن استعفای صوری شریفی خبر می دهد که ظاهرا او از چند روز قبل جانشین شریفی را هم انتخاب و حکمش را نیز اعلام کرده است. در حالی که تا عصر سه شنبه مجتبی شریفی هنوز استعفای کتبی اش را به رئیس فدراسیون فوتبال ارائه نکرده بود، کفاشیان از انتخاب جانشین وی خبر داد. 

*حسن زاده جای شریفی 
رئیس فدراسیون فوتبال هر چند به طور رسمی جانشین مجتبی شریفی را اعلام نکرده است اما خبرنگار ما کسب اطلاع کرد که حکم اسماعیل حسن زاده به عنوان رئیس جدید کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال صادر شده و قرار است روز چهارشنبه منتشر شود. 
حسن زاده که 15 سال در هیأت فوتبال استان گیلان فعالیت کرده است در حال حاضر یکی از قاضیان مجرب در تهران به عنوان مشاور حقوقی علی کفاشیان فعالیت می کند. گفته می شود در زمان حضور شریفی در فدراسیون فوتبال این حسن زاده بوده که آیین نامه های انضباطی را تنظیم می کرده و در اختیار کمیته انضباطی قرار می داده است. حسن زاده سابقه فوتبال نیز دارد و در تیم های مدارس فوتبال و نوجوانان نیز بازی و مربیگری کرده است.

*عشق مصاحبه 
گفته می شود یکی از دلایل اصلی کنار گذشتن مجتبی شریفی از کمیته انضباطی علاقه وافر او به انجام مصاحبه های مختلف با رسانه ها بوده که در این بین علاقه ویژه او به مصاحبه های تصویری باعث ناراحتی رئیس فدراسیون فوتبال شده بود. کفاشیان اعتقاد دارد او بیشتر از اینکه به کار کمیته انضباطی رسیدگی کند به دنبال مصاحبه و حضور در شبکه های مختلف تلویزیونی بود.
 
 
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:qodsna.ir