رئيس جديد كميته انضباطی فدراسيون فوتبال گفت: قول گرفته‌ام كه در كارم مستقل باشم، در غير اينصورت زمينه برای كار كردن فراهم نمی‌شود.
 
 
 
فارس: اسماعیل حسن‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درباره انتخابش به عنوان رئیس جدید كمیته انضباطی و مشكلاتی كه این كمیته طی سال‌های گذشته با آن روبه رو بوده صحبت‌های زیر را مطرح كرد.

فارس: چطور شد كه پیشنهاد ریاست كمیته انضباطی به شما داده شد؟
البته هنوز من حكمی نگرفته‌ام و منتظر هستم این حكم به من برسد، ولی صحبت‌های لازم با من شده است.

فارس: درباره سوابق حقوقی خود صحبت می‌كنید؟
من گوشه‌ای از روزمه كاری خود را در اختیار سایت فدراسیون فوتبال قرار دادم تا دوستان مطبوعاتی از آن باخبر شوند. من با وجودی كه قاضی هستم اما حدود 20 سال است در این فوتبالم و سال‌ها ریاست كمیته انضباطی هیات فوتبال تهران را بر عهده داشتم. در سمینارهای حقوقی و علمی در زمینه فوتبال همیشه مشاركت فعالی داشتم و با اتفاقات فوتبالی بیگانه نیستم. من قاضی نیستم كه فقط از پشت میز قضاوت كنم و با دیدن حوادث فوتبال شوكه شوم. من نه از دید یك خبرنگار تیزبین بلكه از دید یك شهروند معمولی معتقدم اتفاقاتی كه در فوتبال رخ می‌دهد برای قضاوت سخت‌تر از پرونده‌های دیگر است چرا كه توجه به كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از هر دادگاه دیگری بیشتر است. من هم معتقدم كه باید در این كمیته خیلی خوب كار كرد.

فارس: یكی از انتقادهای كه به كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال می‌شود این است كه این كمیته برخلاف اساسنامه فیفا مستقل عمل نمی‌كنند و یكی از دلایل جدایی دو رئیس قبیل این كمیته هم همین مسئله عنوان شده است.
كسانی كه رشته تحصیلی‌شان حقوق است می‌دانند الفبای خواندن این درس استقلال است. دلیل آن هم این است كه قاضی با كار قضایی سر و كار دارد. من در برنامه‌های خود در كمیته انضباطی 8 سرفصل و 40 آیتم فردی دارم و تفكرمان بر این است كه مستقل كار كنیم و بر اساس آن رای ‌های بی‌طرفانه و بر اساس عدالت صادر كنیم. این فضایی است كه من برای كمیته انضباطی ترسیم كردم.

فارس: شما فكر می‌كنید 2 رئیس قبلی كمیته انضباطی تمایلی برای استقلال در كار خود نداشته‌اند؟
دوست داشتن یا خواستن انگیزه همه است. اما مكانیزمی كه ما را به این خواستن و به مقصد می‌رساند مهم است. اگر مكانیزم صحیحی نباشد به مقصد نمی‌رسیم. من به آقایان در فدراسیون فوتبال گفته‌ام كه برای رسیدن به هدفم در كمیته انضباطی به چه فضای كاری نیازمندم. یكی از حلقه‌های گمشده كمیته انضباطی قطع ارتباط كمیته با كمیته‌های انضباطی هیات‌های فوتبال است. البته من نمی‌خواهم بگویم قصد ساختن مدینه فاضله را دارم اما برای كار خود تعریفی داشته و معتقدم باید صادق بود تا برخی از اشكالات كنونی را برطرف كرد و همه اینها منوط به این است كه كار را شروع كنیم. ما از تجربیات رسانه‌ها و كسانی كه با حقوق سر و كار دارند استفاده می‌كنیم و تمام توان خود را هم می‌گذاریم.

فارس: گفته می‌شود یكی از دلیل جدایی شریفی از كمیته انضباطی، آراء اخیر این كمیته بوده است؟
علت جدایی ایشان را باید از خودشان بپرسید. شریفی یكی از دوستان بنده است و من با ایشان كار كرده‌ام.

فارس: چقدر اطمینان دارید كه بتوانید در كمیته انضباطی مستقل كار كنید؟
من 20 سال است كه در فوتبال هستم و با مسائل آن بیگانه نیستم. كسانی از اتفاقات فوتبال شوك می‌شوند كه مستقیم از دادگاه به ورزش بیایند و بابت این تجدید فضا شوكه می‌شوند. من یكی از آیتم‌هایی كه فكر می‌كنم به دادم می‌رسد تجربیاتم است. من قول گرفته‌ام كه در كارم مستقل باشم كه اگر این طور نباشد زمینه برای كار كردن فراهم نمی‌شود.

فارس: قبل از جدایی شریفی از كمیته انضباطی وی از تغییر 35 درصدی آئین نامه كمیته انضباطی خبر داده بود آیا با حضور شما این آئین نامه بار دیگر تغییر می‌كند.
آئین نامه انضباطی می‌تواند سیال باشد و دوره به دوره تغییر كند، چرا كه آئین نامه انضباطی قائل به شخص نیست و البته این طور هم نیست كه با حضور رئیس جدید آئین نامه انضباطی هم تغییر كند. با توجه به احترامی كه به مرجع تصویب كننده آئین نامه انضباطی دایم قطعا از این آئین نامه استفاده می‌كنیم. در آینده نظرات دوستان حقوقی را نیز برطرف كردن اشكالات آئین نامه استفاده می‌كنیم.

فار س: یكی از انتقال‌های كه به شریفی می‌شد بابت نوع توضیح دادن او در مورد آرایی بود كه ابهاماتی در آن وجود داشت؟
قضاوت به آدم یاد می‌دهد كه روان‌تر و راحت‌تر صحبت كنیم و مردم هم متوجه صحبت بشوند. من را بعد از شروع كار در كمیته انضباطی خواهید دید كه اهل طفره رفتن از پاسخگویی یا مبهم صحبت كردن نیستم. حقوق زلال است و آرای آن هم باید زلال باشد و در صحبت كردن نباید ابهامی به وجود آید.
 
 
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:farsnews.com