فدراسيون جهانی فوتبال به تمام فدراسيون‌ها اعلام كرد از اين پس بازيكنان با هر تيم يا مليتی، حق انجام حركات نمادين مذهبی را ندارند.


به گزارش فارس و به نقل از آس اسپانیا، انتشار خبر ممنوعیت عبادت قبل و بعد از بازی فوتبال به طوری كه در معرض عموم باشد، باعث شد فدراسیون اسپانیا كه یكی از بیشترین جمعیت لژیونر مسلمان را دارا است، واكنش نشان دهد.

در بیانیه فیفا كه قرار است به تمام فدراسیون‌ها مخابره شود، آمده است: متاسفانه در جام كنفدراسیون‌ها، بازیكنان تیم فوتبال ملی برزیل روی پیراهن خود جمله «تنها به مسیح تعلق دارم» را حك كرده بودند و به بهانه پخش مستقیم این دیدار كه در تمام جهان رویت می‌شد، استفاده ابزاری كردند.

در ادامه این بخشنامه آمده است: رئیس فدراسیون دانمارك تاكید دارد كه دین ارتباطی به فوتبال نداشته و نباید آن را در ورزش دخالت داد. شاید او در این مسئله زیاده‌روی كرده باشد یا بهتر بود با تحقیق بیشتری در این زمینه اظهار نظر كند؛ اما فیفا به خاطر جلوگیری از موضع‌گیری‌های بعدی، باید قانون قاطعانه‌ای در این مورد وضع كند.

مقامات فیفا به شدت نگران جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی هستند جایی كه در آن كشورهای مختلف می‌توانند به اهداف غیر ورزشی خود به بهانه ورزش دست پیدا كنند.

در این میان، مشكل اصلی آن است كه فیفا تعامل مناسبی با كشورهای مسیحی یا مسلمان ندارد و نمی‌خواهد دغدغه‌های آنها و مسائل ریشه‌ای ورزشی آنها را درك كند.

در ادامه خبر منتشر شده توسط روزنامه آس اسپانیا آمده است: سجده بازیكنان مسلمان بعد از گلزنی، دعای آنها با دو دست به سمت آسمان یا دعای مخصوص بازیكنان مسیحی در هنگام ورود و خروج زمین باید ممنوع شود تا كوچكترین بهره‌برداری مذهبی و یا سیاسی در فوتبال صورت نگیرد.
طبق این بخشنامه هیچ شعار سیاسی یا دینی روی پیراهن حك نخواهد شد و جریمه چنین اعمالی بسیار سنگین خواهد بود.

انتشار این خبر بازتاب‌های گسترده‌ای داشته و اولین موضع‌گیری رسمی توسط رئیس فدراسیون فوتبال برزیل بوده است. ریكاردو ترا تچیرا گفته است: هرگاه سیاست و اقتصاد از فوتبال خارج شدند، ما نیز دین را از ورزش خود كنار می‌گذاریم.

تماس‌های متعددی در چند روز گذشته بین بلاتر به عنوان رئیس فیفا با مقامات واتیكان در رم برقرار شده تا راهكار مناسبی برای این مسئله در نظر گرفته شود؛ اما آنچه مسلم است، فیفا نمی‌تواند برای 5 قاره كاملا متفاوت و در برخی موارد متضاد خود قانونی یكسان وضع كند و باید به دغدغه‌های دینی و باورهای مذهبی بازیكنان فوتبال در نقاط مختلف دنیا احترام بگذارد.

 

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com