اگر فرانك ريبه ‌ری هم به برنابئو نرود (و برای اين امر، زمان هر روز تنگ ‌تر و اندك‌تر می‌شود) می‌توان ژابی آلونسو را آخرين خريد بزرگ رئال مادريد در تابستانی بسيار گرم و سرشار از خريدهای درشت دانست.
   
جام جم آنلاين نوشت:
آیا رئال مادرید واقعا به هافبك لیورپول نیاز داشت؟ شكی نیست كه ژابی آلونسو، هافبك وسط، مدیر و بازی‌ساز است و چون اسپانیایی است، طبعا بهتر و سریع‌تر از دیگر خریدهای اخیر كهكشانی‌ها، جذب محیط خواهد شد و كلاس بالا و قوه‌مدیریت و شوت‌زنی‌اش، چیزهایی است كه هر تیمی در سطح جهان به آن نیازمند است.

اما رئال در نقطه و منطقه‌ای وی را خریده كه پیشتر، محمد دیارا و لاسانا دیارا را در اختیار داشت و هرچند آمدن ژابی به معنای رفتن یكی از این دو است، اما به‌رغم جذب رائول البیول، اگر رئال یك مدافع وسط دیگر می‌خرید، به نفعش بود و به این متاع با احتساب كوچ‌ فابیوكاناوارو ایتالیایی بیشتر نیاز داشت تا به هافبكی كه به‌‌هرحال، با حضور امثال گوتی، اشنایدر، فان درفارت و گاگو امثال آن را فراوان داشته و این استدلال هم كه اشنایدر و حتی گاگو رفتنی‌اند، خرید یك هافبك وسط ولو خوب را موجه جلوه نمی‌دهد.

لابد مانوئل پیگرینی اینها را بهتر از هر كسی می‌داند. آیا باید به این نتیجه رسید كه فلورنتینوپرز مثل دوره اول ریاستش بر رئال مادرید برای جذب نفرات تازه با سرمربی منتخب‌اش صحبت و تفاهم نمی‌كند و صرفا ملاحظات تجاری را مبنا می‌گذارد؟

خورگه والدانو كه با رجعت این ساختمان‌ساز و زمیندار بزرگ به برنابئو یك بار دیگر مدیر فنی این باشگاه شده به جای پاسخگویی به این مساله می‌گوید:‌ با آمدن ژابی آلونسو، خریدهای عمده و اصلی ما برای فصل 2010 - 2009 تمام شد. شاید خریدهای دیگری هم داشته باشیم، اما هدف و بنای كارمان در این لحظه این نیست. قبل از شروع تابستان، پیگرینی به من متذكر شد كه باید در 2 نقطه خریدهای مهمی داشته باشیم؛ یكی خط دفاعی و بخصوص مركز آن و دیگری در خط میانی و این كاری است كه ما انجام داده‌ایم و ژابی آلونسو، جدیدترین نمونه و محصول آن است.

برخلاف ادعاها

اما رئال در تابستانی كه رو به پایان است كریستیانو رونالدو، كاكا و كریم بنزما را هم استخدام كرد كه حتی اگر كاكا را هافبك بینگاریم، مردی میانی است كه فقط به حمله و گلسازی می‌اندیشد، بنابر این اولین نتیجه‌ای كه می‌توان گرفت، این است كه پرز و سردار اول او (والدانو) ابتدا به انباشت مجدد ستاره‌ها در برنابئو و كهكشانی كردن آن می‌اندیشیده‌اند و نه لزوما تامین ملزوماتی كه مربی سابق ویارئال در نخستین فصل حضورش در برنابئو برای كامل كردن كار خود بدان اعتقاد داشته است.

به گزارش مطبوعات اسپانیا، قراردادی كه رئال با ژابی آلونسو بسته، 4 ساله و به بهای 30 میلیون یوروست، لیورپول این تفكر و پشتوانه را داشت كه با احتساب حضور خاو‌یر ماسكرانو آرژانتینی و البته استیون جرارد نیازی به یك هافبك وسط اضافی نداشت و لابد به همین خاطر بوده كه رافا بنیتس، مربی اسپانیایی مستقر در آنفیلد به جای پای فشردن بر مبلغ تعیین شده توسط خودش برای فروش آلونسو (35 میلیون یورو) ترجیح داده است كه طبق خواسته مالكان آمریكایی لیورپول (جورج جیلت و تام هیكس) عمل و كار را تمام و آلونسو را به برنابئو منتقل كند.

با هدف سودجویی

اما در جناح رئال معلوم نیست كه مدیران باشگاه به چه می‌اندیشیده و به كدام سمت و سو چشم داشته‌اند، اگر بخواهیم آمار و ارقام دقیق‌تری را به دست بدهیم، باید متذكر شویم كه رئال در این تابستان دقیقا 8 بازیكن جدید را با بهای كلی بیش از 250 میلیون یورو جذب خویش كرده است. این رئالی‌‌های جدید كریس رونالدو، كاكا، بنزما، البیول و آلونسو كه پیشتر هم نامشان آمد و همچنین استپان گرانرو، الوارو نگردو و الوارو اربلوا هستند و جالب‌تر این كه نفر آخر (اربلوا) مثل آلونسو از لیورپول به رئال كوچ كرده است. در میان آنها همان طوری كه لابد می‌دانید كریستیانو رونالدوی پرتغالی 94‌میلیون یورو (130‌میلیون دلار) آب خورد تا با درهم شكستن ركورد انتقال زین‌الدین زیدان از یوونتوس به رئال مادرید تبدیل به گران‌ترین بازیكن تاریخ شود و البته كاكا هم كه 67 میلیون یورو هزینه استخدامش شد از 65 میلیون دلاری كه در سال 2001 صرف كشاندن رنیرو از دل‌آلپی به برنابئو شده بود، فراتر رفت.

پرز كه جای رامون كالدرون، متهم به فساد و تقلب را در مقام ریاست رئال گرفته و به پستی كه از 2000 تا 2006 در اختیار داشته، بازگشته است می‌تواند مدعی شود كه تقریبا به تمام وعده‌های انتخاباتی‌اش در زمینه خرید بازیكنان نامدار عمل كرده اما احساس عمومی در برنابئو و جامعه فوتبال اسپانیا این است كه پرز یك بار دیگر به مربی منتخب خود نارو زده و نه براساس نیازهای فنی تیم و برای پر كردن خلاهای نشان شده از سوی سرمربی، بلكه با تجارت و سودجویی هرچه بیشتر از نفرات تیمش دست به خریدهای فوق زده است.

یك موج بزرگ

او كریس رونالدو را خریده زیرا می‌داند با فروش یادبودها و پیراهن و سایر متاع‌های مزین به نام او و افزایش حق پخش تلویزیونی مسابقات تیمش می‌تواند پول نجومی استخدام او را حداكثر در 6 ماه پس بگیرد و این برای كاكا و بنزما هم صدق می‌كند و تبلیغی كه می‌توان روی این نام‌های بزرگ صورت داد، بسیار بیش از آنی است كه می‌شد روی خریدهای اصلی مورد نیاز پیگرینی انجام داد. حتی در دوران اوج جواب دادن سیاست‌های موسوم به كهكشانی‌ها در مقطع اول ریاست پرز، او همین برخورد را با ویسنته دل‌بوسكه موفق‌ترین سرمربی منتخب خویش داشت و با جانشینان وی نیز برخوردی مشابه كرد و نگاه او به پیگرینی نیز كه پس از چند سال حضور موفقیت‌آمیز در جمع «زیردریایی‌های زرد( »ویارئال) دشوارترین و پرمسوولیت‌ترین شغل عمرش را پذیرفته، چنین بوده است. پرز معتقد است با یك موج بزرگ تبلیغاتی و با جذب ستاره‌ها می‌توان عناوین را از مشت بارسلونا كه فصل پیش 3 جام بزرگ داخلی و خارجی را به دست آورد، بیرون كشید و هر چند این ادعا با شروع فصل جدید لیگ اسپانیا (از 7 شهریور) تست می‌خورد اما به نظر نمی‌رسد دلمشغولی اصلی پرز مساله فوق باشد. او ابتدا به دنبال ایجاد فضایی پر از امكانات و راه‌ها و گزینه‌ها برای انجام كارهای تجاری دلخواهش و مانور روی نام ستاره‌ها با نیت فوق است و از این طریق، خود را بیش از پیش در مسیر مانورهای تجاری دلخواه خود قرار داده و سایر تاجران را به قبول خواسته‌های خود وادار خواهد كرد و می‌تواند حرف اول را در اقدامات بعدی تجاری‌اش بزند و اگر بزند با پول آن می‌توان سایر ستاره‌ها را هم خرید.

آیا كافی است؟

بنابراین تا اطلاع ثانوی همه چیز در رئال و سرنوشت این تیم در فصل جدید در دست پیگرینی خواهد بود و اوست كه باید با این نفرات كار كند و بهترین تركیب را از میان آنها بیرون بكشد و پرز و شركایش را به حال خود بگذارد تا كارهایی را كه گفتیم صورت دهند. پرز در اواخر دوره اول ریاستش در برنابئو تحت این انتقاد قرار گرفت كه چرا بیشتر به فكر جذب ستاره‌ها بوده و آنها را بر بازیكنان زحمتكش‌تر و بخصوص مدافعان ارجح شمرده و به چه سبب تیم را پر از خارجی‌ها كرده و فقط یك بازیكن زبده اسپانیایی خریده است. او این بار قدری متفاوت عمل كرده و بعد از جذب البیول، اربلوا و آلونسو و با احتساب این كه از قبل كاسیاس و سرخیو راموس در برنابئو بودند، 5 تن از اعضای تیم فاتح یورو 2008 را در باشگاهش در خدمت دارد؛ اما آیا كافی است؟ اگر پاسخ این سوال اینك مشخص نیست و فقط در پایان فصل جدید روشن می‌شود، این مساله مشخص است كه پرز مثل دوره اول حضورش در رئال و حتی بیش از آن دوران تحت این انتقاد قرار دارد كه با پرداخت ارقام كلان مورد بحث اصل رقابت جوانمردانه و منصفانه و پایاپای را زیر سوال برده؛ زیرا دیگران چنین پول‌هایی برای جذب ستاره‌ها ندارند و به تبع آن زیر سرمایه‌های كلان پرز محو و ناپدید می‌شوند و به تیم وی می‌بازند و عناوین و جام‌ها را به رئال و امثال آن می‌سپرند.

 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jamejamonline.ir