در حاليکه بحث منشور اخلاقی و تبعات اجرای آن همچنان سوژه داغ فوتبال و رسانه های ورزشی است از فدراسيون فوتبال خبر می رسد...

 

در حالیکه بحث منشور اخلاقی و تبعات اجرای آن همچنان سوژه داغ فوتبال و رسانه های ورزشی است از فدراسیون فوتبال خبر می رسد با توجه به روزهای ویژه ماه رمضان احتمالا بزودی دو بازیکن محروم منشور اخلاقی مورد بخشودگی قرار خواهند گرفت.

به گزارش مهر ، اجرای منشور اخلاقی که با هدف اصلاح و ساماندهی رفتاری و اخلاقی مجموعه عوامل اجرایی فوتبال کشور در آغاز لیگ نهم به مرحله اجرا درآمد، واکنش ها و مجادلات بسیاری را در جامعه فوتبال برانگیخت و حتی انتقاداتی را متوجه اجرا کنندگان آن کرد. هرچند اساسا اهالی فوتبال وجود چنین الزمات و چارچوب های اخلاقی را در محیط فوتبال ضروری دانستند و کسی آن را نفی نکرد.

اجرای منشور اخلاقی در آغاز راه به محرومیت علیرضا نیکبخت واحدی و حنیف عمران زاده دو چهره سرشناس و خبرساز فوتبال کشور و یکی - دو مربی معروف دیگر انجامید. اتفاقی که برخی اعتقاد داشتند سازمان لیگ می توانست با اغماض نسبت به تخلفات همین اندک خاطیان شرایط بهتری را برای اجرایی کردن منشور اخلاقی در لیگ نهم فراهم کند.

مطرح نشدن شفاف تخلفات محرومان و برخی پنهان کاری ها در بیان حقایق پشت پرده شائبه هایی را در بین اهالی فوتبال برانگیخت و اجرای منشور اخلاقی را با تمامی اهداف اصلاحی آن را چالش هایی روبرو کرد.

این چالش ها بویژه در خصوص محرومیت غیر رسمی فیروز کریمی که در نهایت تخلف او بطور شفاف اعلام نشد بارزتر بود و این سئوال در ذهن جامعه فوتبال بی پاسخ ماند که تخلف این مربی باسابقه و قدیمی چه بوده که امروز باید در لیگ دسته اول به مربیگری بپردازد؟

اینگونه ابهامات در ذهن افکار عمومی برای اجرایی شدن منشوری که خواهان شفاف سازی و روشنگری در برخورد با پلیدی ها و بد اخلاقی های فوتبال بود، بسیار سئوال انگیز و شبه آور بود. بویژه آنکه هیچ مرجعی نیز بطور قاطع حاضر نبود نسبت به علت محرومیت ها اظهار نظر کند.

در همین حال عده ای اعتقاد داشتند سازمان لیگ می توانست با تذکر جدی و گرفتن تعهد کتبی از متخلفان، از تخلفات همین اندک افراد تحت شمول منشور اخلاقی صرفنظر کند ولی از فصل جدید بدون کمترین چشم پوشی بطور قاطع و جدی با متخلفات برخورد نماید.

این تئوری بویژه با این استدلال که بحث منشور اخلاقی از اواسط فصل گذشته مطرح شد و بسیاری با مفاد و محتوای آن بیگانه بودند، توجیه منطقی می یافت که چنین انتظاری اجرایی نشد.

با تمامی این تفاسیر به نظر می رسد سازمان لیگ و کمیته انضباطی قصد دارند با انعطاف بیشتری نسبت به متخلفان منشور اخلاقی برخورد کنند و حتی این خبر از راهروهای فدراسیون شنیده شد که کمیته انضباطی قصد دارد بزودی و با توجه به روزهای ماه مبارک رمضان از تخلف علیرضا نیکبخت واحدی و حنیف عمران زاده که تا نیم فصل لیگ نهم از همراهی تیم های خود محروم شده اند، صرفنظر کند.

پیش از این قرار بود در مراسم انتخاب بهترین های اخلاق لیگ هشتم در مشهد بخشودگی محرومان منشور اخلاقی اعلام شود که این موضوع به دلیل بروز برخی اتفاقات حاشیه ای در فوتبال کشور به تاخیر افتاد اما به نظر می رسد سازمان لیگ و کمیته انضباطی در بخشش محرومیت این متخلفان و دادن فرصت تازه ای به این اندک محرومان مصمم هستند.

 

نشست خبری روز چهارشنبه رئیس کمیته انضباطی می تواند فرصت خوبی برای طرح این بخشش متخلفان منشور اخلاقی باشد.
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com