محسن صفابخش که در زمینه کانون‌های هواداران باشگاه‌های ورزشی مطالعاتی انجام داده و از جمله آن‌ها می‌توان به "بررسی جامعه شناختی تشکل‌های هواداری در فوتبال باشگاهی کشور" اشاره کرد، اعتقاد دارد...
 
سايت برد و باخت نوشت:
محسن صفابخش که در زمینه کانون‌های هواداران باشگاه‌های ورزشی مطالعاتی انجام داده و از جمله آن‌ها می‌توان به "بررسی جامعه شناختی تشکل‌های هواداری در فوتبال باشگاهی کشور" اشاره کرد، اعتقاد دارد کانون‌های هواداری شکل گرفته در فوتبال باشگاهی کشور تشکل‌هایی "از بالا به پایین" بوده و هواداران شکل گیری آن نقشی نداشته‌اند. در حقیقت این تشکل‌ها ایجاد شده‌اند.
محسن صفا بخش، کارشناس ارشد تحقیقاتی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با کانون هوادارای خاطرنشان کرد: در این تشکل‌ها جایگاه هواداران به درستی مشخص نشده و همین امر یکی از مهمترین چالش‌های تشکل‌های هواداری شکل گرفته در فوتبال باشگاهی کشور به شمار می‌رود.
وی افزود: در کانون هواداران باشگاه‌ها، کنترل سکوها، سامان بخشی و مدیریت باشگاه به شمار می‌روند در مقابل انجام مسئولیت کنترل و مدیریت جمعیت تماشاگر مستقر در سکوهای وزرشگاه دستمزدی دریافت می‌کنند. لیدرها اغلب فاقد سواد، مهارت و قابلیت‌های لازم به منظور مدیریت هواداران در ورزشگاه‌ها بوده و عامل موثری در ایجاد تنش در سکوهای ورزشگاه محسوب می‌شوند.
صفابخش با بیان اینکه کانون هواداران مطلوب و تشکلی است که از پایین به بالا خودجوش، خودانگیخته و با مشارکت هواداران شکل گرفته باشد، گفت: این نوع تشکل‌ها در جوامعی شکل می‌گیرد که مشارکت به یک هنجار فرهنگی تبدیل شده باشد. در جوامع روستایی و عشایری ما مشارکت‌های تولیدی لازمه زندگی و تامین نیازهای معیشتی خانوار به شمار می‌رود و مشارکت در تولید زراعی و دامی نهادینه شده است، لیکن در جامعه شهری کشور ما فرهنگ مشارکتی به نحو مطلوب ترویج نگردیده و مشارکت به هنجار فرهنگی تبدیل نشده و وارد زندگی روزمره مردم نشده است، به همین سبب شکل گیری کانون‌های هواداری "از پایین به بالا" در فوتبال باشگاهی ما میسر نبوده و برای دستیابی به این هدف رسانه‌های ورزشی مسئولیت بسترسازی به منظور ترویج فرهنگ مشارکتی را در بین هواداران باشگاه‌های ورزشی برعهده دارند. رسانه‌های ورزشی با بسترسازی و ارائه آموزش‌های مناسب می‌توانند گام موثری در جهت ترویج فرهنگ مشارکتی و تبدیل مشارکت به هنجار فرهنگی بر دارند.
وی اظهار کرد: رسانه‌های گروهی که براساس رویکرد کارکرد گرائی ـ ساختی "پارسونز" دارای چهار کارکرد " نظارت بر محیط" انتقال میراث اجتماعی" ، "کمک به انسجام و همبستگی" و بالاخره" الگوسازی" می‌باشند، می‌توانند گام موثری در جهت جامعه پذیری ثانویه و انتقال هنجارهای مربوط به هواداری، کمک به انسجام و همبستگی بین هواداران باشگاه‌های ورزشی برداشته و به الگوسازی و معرفی گروه‌های مرجع براساس آموزه‌های ملی و مذهبی کشور برای هواداران و ورزشکاران اقدام نمایند.
صفا بخش در پایان تاکید کرد: کانون‌های هواداران در اغلب کشورهای اروپایی خدماتی چون، صدور کارت عضویت، کارت اعتباری برای هواداران و رزرو بلیط مسابقات رفت وبرگشت باشگاه در طول فصل برای اعضاء کانون را ارائه می‌نمایند و از آنجا که در این کشورها باشگاه‌های ورزشی سهام خود را به اعضای کانون‌های هواداری واگذار نموده‌اند، هواداران در حفظ و نگهداری از اموال و تاسیسات ورزشگاه تلاش نموده و شعار "ورزشگاه ما، خانه ما" را از قوه به فعل درآورده و از شکل گیری رفتارهای خشونت آمیز و تخریبی در ورزشگاه‌ها جلوگیری کرده‌اند.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:bordobakht.com