عملکرد دو تيم فوتبال پرطرفدار پايتخت در شصت و شش بازی گذشته مورد بررسی قرار گرفته که در پی می آيد.
 
به گزارش رجا، تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس تهران روز جمعه هفته جاری شصت و هفتمین دیدار َسنتی پایتخت را برابر یکدیگر برگزار خواهند کرد.

* در شصت و شش دیدار گذشته تیم های استقلال و پرسپولیس 78 بازیکن دو تیم موفق به گل زنی شدند که سهم تیم استقلال 37 نفر و سهم پرسپولیس 41 بازیکن است.

* تاکنون پنج دیدار دو تیم با جنجال روبرو شد به طوریکه این بازی ها نیمه تمام ماند.

در سال های 48 و 49 به دلیل حمله بازیکنان پرسپولیس به داور و سپس در سال 59 به دلیل هجوم هواداران دو تیم به داخل زمین، مسابقه نیمه کاره رها شد.

در سال 73 قضاوت پر انتقاد احمد ابهران باعث شد،هواداران دو تیم وارد زمین مسابقه شوند پس از این بازی بود که داوران ایرانی به مدت 14 سال از قضاوت شهرآورد پایتخت دور ماندند.

در آخرین بازی جنجالی دو تیم که در سال 79 برگزار شد، مشت پرویز برومند دروازه بان استقلال به صورت پایان رافت مهاجم پرسپولیس حاشیه های فراوانی را ایجاد کرد که در نهایت بازیکنان دو تیم در پایان بازی به زد و خورد پرداختند.

* در تیم استقلال "علی جباری" و "غلامحسین مظلومی" هر کدام با 5 گل، "عباس مژدهی" 4 گل، "حسن روشن"، "صمد مرفاوی" و "صادق ورمزیار" هر کدام با 3 گل به ترتیب در صدر گلزنان این باشگاه قرار دارند.

در تیم پرسپولیس تهران نیز مرحوم"صفر ایرانپاک" با 7 گل،"حسین کلانی" 6 گل، "همایون بهزادی" و "مهدی هاشمی نسب" هر کدام با 4 گل و "فرشاد پیوس" با 3 گل، گلزنان برتر پرسپولیس به تیم استقلال هستند.

* "غلامرضا فتح آبادی"، "شاهرخ بیانی" و "مهدی هاشمی نسب" از بازیکنانی هستند که در هر دو تیم بازی کرده و موفق به گلزنی شدند.

* فتح آبادی 2 گل به پرسپولیس و یک گل به استقلال، بیانی 2 گل به استقلال و یک گل به پرسپولیس و مهدی هاشمی نسب وقتی در تیم پرسپولیس بود 4 گل به استقلال زد و زمانی که عضو تیم استقلال بود یک گل برای این تیم به ثمر رساند.

* میانگین گل های زده استقلال در 66 شهرآورد گذشته یک و 94 صدم درصد و میانگین گل های تیم پرسپولیس در این مدت یک و یک دهم درصد برای هر بازیکن گل زننده است.

* تیم های استقلال و پرسپولیس از فروردین ماه سال 1347 که اولین دیدار خود را برگزار کردند تا به حال در مجموع 66 بار مقابل یکدیگر صف آرایی کردند که در مجموع تیم استقلال در 20 بازی و پرسپولیس 16 دیدار برنده شدند و 30 بازی نیز با نتیجه تساوی خاتمه یافته است.

* در 30 دیداری که با نتیجه تساوی به پایان رسیده است ،‌ 13 دیدار یعنی 44 درصد با نتیجه تساوی بدون گل، 52 درصد دیدارها (16 بازی) با نتیجه تساوی یک بر یک و در سه درصد (یک بازی) با تساوی 2 بر 2 خاتمه یافته است.

* پر گل ترین دیدار این دو تیم، شهرآورد 16 شهریور 1352 است که با نتیجه شش بر صفر به سود تیم پرسپولیس بود.

* 134 گل در شصت و شش دیدار بین تیم های استقلال و پرسپولیس رد و بدل شد که سهم استقلال 68 گل و سهم پرسپولیس 66 گل بوده است.

* تفاضل گل این دو تیم در دیدارهای گذشته مثبت دو به سود استقلال است.

* فقط دیدار سی ام دو تیم که در روز 19 اسفند سال 1367 برگزار شد، ضربات پنالتی تعیین کننده تیم پیروز میدان بود که پرسپولیس با نتیجه 4 بر 2 استقلال را تسلیم کرد.

* از نظر سرعت در به ثمر رساندن گل، تیم استقلال رکورد دار است. "علی سامره" در دیدار پنجاه و سوم در دقیقه اول بازی، "رضا عادل خانی" و "داود سید عباسی" به ترتیب در شهرآورد های یازدهم و پنجاه و ششم در دقیقه سوم و "امید روانخواه" در دقیقه چهارم آخرین دیدار دو تیم، برای استقلال تهران گل زدند.

"حسین کلانی" در دقیقه دوم دیدار ششم برای پرسپولیس گل به ثمر رساند.

* تیم پرسپولیس تهران از نظر گل زدن در دقایق پایانی بازی رکورددار این دیدارها است. "مازیار زارع" در آخرین دیدار دو تیم در دقیقه 4+90 از روی نقطه پنالتی دروازه آبی پوشان را باز کرد.

همچنین "صفر ایرانپاک" در دیدار هفتم، "حسین کلانی" در دیدار هشتم و "همایون بهزادی" در شهرآورد دوازدهم در دقیقه 90 بازی برای پرسپولیس گلزنی کردند.

از این نظر "پیروز قربانی" در دقیقه 2+90 در دیدار پنجاه و هشتم برای استقلال گل به ثمر رساند.

* تیم استقلال تهران در شهرآورد چهل و دوم در روز 27 مهر ماه سال 1375 تا دیدار چهل و نهم درنهم دیماه 1379 در هشت دیدار متوالی موفق به شکست پرسپولیس نشد.

* پنج دیدار گذشته این تیم ها نیز با نتیجه مشابه یک بر یک به پایان رسیده است .

شصت و هفتمین دیدار دو تیم پرسپولیس و استقلال تهران روز جمعه هفته جاری در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می شود.

 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news 
منبع: rajanews.com