تینا روشن نیا بانوی نینجا رنجر ایرانی! عکس
بانوی اول نینجا رنجر ایران گفت: بدلکاری در ایران برای خانم‌ها کاربرد ندارد، به همین دلیل ترجیح دادم وارد بدلکاری نشوم

تینا روشن نیا‌: برای نینجا شدن هیچ وقت دیر نیست

تینا روشن‌نیا بانوی اول نینجا رنجر ایران سال‌هاست در این رشته تمرین می‌کند. شاگردان زیادی تربیت کرده و تحویل جامعه ورزش‌های رزمی داده است. ماجرای آشنایی روشن‌نیا با این ورزش به سال‌ها قبل بر می‌گردد، زمانی که تازه نینجا رنجر در ایران راه‌اندازی شد.

همان روز‌ها بود که تصمیم گرفت بقیه رشته‌های رزمی را رها کند و وارد دنیای پر رمز و راز نینجاها شود. روشن‌نیا علاوه بر اینکه به عنوان مربی و داور رسمی است، به عنوان نایب‌رئیس بانوان نینجا رنجر بر امور بانوان این رشته هم نظارت دارد. او در گفتگو با خبرورزشی از نحوه ورودش به این رشته رزمی و زندگی یک نینجای واقعی حرف‌های جالبی زد. ‏

* ورزش را از چند سالگی شروع کردی؟
متولد ۵۶ هستم، ورزش را از ۱۵ سالگی با تکواندو شروع کردم نزدیک به ۹ سال در این رشته ماندم، بعد از آن در کاراته، کیک بوکسینگ، موی‌تای، ووشو به فعالیت خود ادامه دادم و مدرک مربیگری در این ورزش‌ها را گرفتم. از سال ۷۹ وارد نینجا رنجرشدم و اکنون دان ۶ نینجا رنجر دارم.

* تنوع تکنیکی این نینجا رنجر چقدراست؟
هر نوع حرکت زیبایی که فکرش را بکنید وجود دارد، از حرکات پارکور گرفته تا کار با شمشیر، نانچیکو و کار با سلاح‌های سرد دیگر حتی می‌توانیم از روی موانع بلند بپریم.

* چطور به سمت نینجا رفتید؟
علاقه خاصی به ورزش‌های رزمی داشتم و همیشه اخبار و مسائل مربوط به این رشته‌ها را پیگیری می‌کردم و به همین دلیل خیلی اتفاقی متوجه شدم رشته هیجان‌انگیزی به نام نینجا رنجر کار خود را در ایران شروع کرده است. البته پیش از این فیلم‌هایی درباره نینجا‌ها دیده بودم، اما فکرش را نمی‌کردم که حرکات و مبارزه نینجا‌ها واقعی باشد. زمانی که به چشم خودم دیدم استادان این رشته چه کار‌های هیجان‌انگیزی انجام می‌دهند تصمیم گرفتم فعالیتم را در این رشته شروع کنم.

* آیا در این رشته محدویت سنی وجود دارد؟ ‏
این رشته به دلیل نداشتن محدودیت سنی یکی از شاخه‌های جذاب رشته‌های رزمی است، رشته‌ای که کودکان در بخش آکروبات و نمایش و بزرگسالان در دفاع شخصی به راحتی می‌توانند کار کنند. نینجا رنجر نه تن‌ها یک ورزش رزمی بلکه درس زندگی است، درسی که صبر و مقاومت در زندگی را به هنرجو می‌آموزد به همین دلیل معتقدم اگر هنرجو انگیزه و علاقه داشته باشد برای نینجا شدن هیچ وقت دیر نیست.

* خانواده‌تان برای انتخاب شما مخالفت نداشتند؟ ‏
خانواده هیچ مخالفتی نداشتند، بلکه تشویق و حمایتم کردند.

* برای پیشرفت در این رشته رزمی چه فاکتور‌هایی لازم است؟
روحیه ماجراجویانه می‌خواهد، ورزشکاری که می‌خواهد وارد این رشته شود باید بداند شجاعت در مبارزه و نترس بودن رکن اصلی این ورزش به شمار می‌رود و فقط تمرین و اعتماد به نفس می‌تواند به او کمک کند تا در این رشته موفق شود و بتواند از پس اجرای حرکات بربیاید، آمادگی جسمانی یکی دیگر از مسائل مهمی است که باید به آن دقت کنند.

* نینجا‌ها لباس با رنگ‌های مختلف می‌پوشند و نقاب می‌زنند، فلسفه رنگ لباس‌ها چیست؟
نینجا‌ها به خاطر استتار رنگ لباس‌شان در مکان‌ها و زمان‌های مختلف فرق می‌کند. مثلاً در برف لباس ‏سفید، در جنگل لباس پلنگی و در شب لباس مشکی می‌پوشند. البته ما الان بین شاگردان، مربیان و ‏ارشد‌ها لباس‌ها را رنگ‌بندی کرده‌ایم. تازه‌وارد‌ها لباس مشکی می‌پوشند کسانی که چند ‏سال کار کرده‌اند و ارشد هستند لباس پلنگی می‌پوشند.


تینا روشن نیا نینجا رنجر ایرانی

تینا روشن نیا نینجا رنجر ایرانی

*نینجا رنجر ورزش گرانی است؟
تا سال گذشته قیمت لباس و سلاح‌های این ورزش مناسب بود، اما امسال ‏قیمت لباس و ابزار کار گران شده است، اما نسبت به بیشتر ورزش‌ها زیاد گران نیست.

* برای تقویت ذهنی هنرجویان چه توصیه‌ای دارید؟
نینجا رنجر تلفیقی از کاراته، کیک بوکس، ژیمناستیک، پارکور و... است. دیدن فیلم‌های رزمی بسیار مثمرثمر واقع می‌شود و در آمادگی ذهنی ورزشکاران می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.

* آیا در تمرینات دچارمصدومیت شده‌اید؟
ورزش به ویژه ورزش‌های رزمی بدون مصدومیت نیست. خود من بار‌ها مصدومیت را تجربه کرده‌ام به همین دلیل به شاگردانم توصیه می‌کنم که هنگام تمرین از وسایل ایمنی استفاده کنند تا کمتر آسیب ببینند.

* شیهان چیست؟
‏شیهان یک لقب است در ورزش‌های رزمی کسی که دان ٥ فدراسیون را دارد و سنش بالای ٣٥‌سال است و ‏ارشد محسوب می‌شود لقب شیهان را می‌گیرد. ‏

* طبیعت ورزش‌های رزمی ‏ خشن و ماجراجویانه است، شخصیت شما چطور است؟
من شخصیت خیلی آرامی دارم و خیلی‌ها که من را از نزدیک می‌بینند فکر نمی‌کنند رزمی‌کار باشم. ولی ‏از درون شخصیتی تهاجمی و جنگنده دارم و عاشق مبارزه هستم. ‏

* در بعضی از فیلم‌ها از تکنیک‌ها و حرکات نینجا استفاده می‌شود، آیا تاکنون پیشنهاد بدلکاری در فیلم‌های سینمایی داشته‌اید؟
برای بدلکاری خیلی‌ها به ما مراجعه می‌کنند. یک مدت هم کارت بدلکاری به من دادند و مسئول بدلکاری ‏شهرک سینمایی بودم. ‏

* چرا ادامه ندادید؟
راستش بدلکاری در ایران برای خانم‌ها کاربرد ندارد، به همین دلیل ترجیح دادم وارد بدلکاری نشوم.

* یک مبتدی برای اینکه نینجاکار شود چند سال باید تمرین کند؟
یک ورزشکاری که تاکنون ورزش رزمی را انجام نداده است، بخواهد یک نینجا شود باید نزدیک به ۵ سال وقت بگذارد. او در این مدت باید سختی‌های تمرین را تحمل کند تا بتواند یک نینجای واقعی شود.

* تمرینات نیجا‌ها در کجا‌ها برگزار می‌شود؟
بستگی به فصل‌های سال دارد. ولی بیشتر برنامه‌های مربیان و نینجا‌های ارشد در طبیعت مثل کوه، جنگل و کنار دریا انجام می‌شود.

* مهمترین برنامه شما برای تابستان چیست؟
برگزاری دو کمپ تمرینی برای نیجا‌های ارشد در بام تهران توچال و جشنواره رزمی به احتمال فراوان در شهریار که نزدیک به دو هزار نفر از نینجا‌ها به تمرین می‌پردازند.

* عکس‌العمل مردم عادی وقتی تمرینات زنان نینجاکار را می‌بینند چیست؟
‏ می‌پرسند که چطور می‌توانند خودشان یا فرزندان‌شان این ورزش را آموزش ببینند.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی