گزارش ویژه از سوفیا کنین؛ یک دختر دیوانه اما باهوش!
سوفیا کنین در سن 21 سالگی موفقیت چشمگیری در مسابقات تنیس بدست آورده است

با سوفیا کنین آشنا شوید

 وقتی سوفیا کنین به نخستین قهرمانی‌اش در گرنداسلم‌ها نزدیک می‌شد، پدرش طاقت تماشا نداشت.

الکس کنین با دست صورتش را پوشانده و با استرس بسیار به صندلی‌اش چسبیده بود. این لحظه‌ای بود که هر دو رویایش را داشتند از وقتی در پنج سالگی سوفیا راکت به دست گرفت و نشان داد یک نابغه است.

کنین ست اول بازی با گاربینه موگوروزا در فینال اوپن استرالیا را 6 بر 4 باخت اما هر دو ست بعدی را 6 بر 2 به پیروزی رسید. وقتی بردش قطعی شد زمین را دور زد تا از گوشه آن طرف به سمت پدرش برود و او را که مربی‌اش هم هست، در آغوش بگیرد. دو ساعت بعد که با جام دافنه آکهورست روی میزش نشسته بود، پیام ساده‌ای داشت برای مردی که او را به رویایش رسانده بود: «فقط می‌گویم از تو متشکرم، این لحظه را تا آخر با هم سهیم هستیم.»

الکس، یک روس آرام است که در سال 1987 به نیویورک مهاجرت کرده. او در میان جمعیت بود و به حرف‌های دخترش واکنش نشان داد.

کنین که در جدیدترین رنکینگ برترین تنیسورهای زن جهان در رتبه هفتم قرار می‌گیرد، گفت: «او استعدادم را شناسایی کرد و به هم قول دادیم که به صورت کاملاً حرفه‌ای کار را ادامه دهیم. او می‌داند از چه حرف می‌زند و برنامه‌ها و استراتژی‌های درستی دارد. همه اینها را از تجربه به دست آورده، او به شکلی دیوانه‌کننده باهوش است.»

الکس مربی خودآموخته‌ای است. او یکی از تاکسی‌های زرد مشهور نیویورک را داشته قبل از اینکه مشاور کامپیوتری شود و وقتی دوران حرفه‌ای دخترش شکل جدی‌تری به خود گرفت، مربی او شد. خودش می‌گوید در جوانی در مسکو و کریمه تنیس بازی می‌کرده اما چندان خوب نبوده! دخترشان که الکس و همسرش، اسوتلانا برای تولدش به روسیه رفتند و بعد به منهتن برگشتند اما استعداد زیادی داشت.

او در برنامه‌های تلویزیونی و روی جلد مجلات ظاهر شد و خیلی‌ها پیش‌بینی کردند قهرمان آینده گرنداسلم‌ها است. فقط هفت سال داشت که ادعای بزرگی کرد؛ آن موقع اندی رادیک یکی از سخت‌ترین سرویس‌ها را می‌زد و سوفیا گفت می‌تواند ضربات او را برگرداند. آن موقع سوفیا با امثال جان مک انرو، ونوس ویلیامز و کیم کلایسترز تمرین کرد. این آخری که چهار قهرمانی گرنداسلم‌ها را دارد در یک ویدئویی که اخیراً منتشر شده به کنین شش ساله می‌گوید: «کسی چه می‌داند، شاید او یک ستاره بزرگ شود.»

در تمام این سال‌ها، الکس وسوسه نشد که برای دخترش یک مربی حرفه‌ای استخدام کند: «در همه سنین عالی بود، چرا باید یک ترکیب خوب را تغییر می‌دادیم؟» دختر او در 21 سالگی جوان‌ترین قهرمان اوپن استرالیا بعد از ماریا شاراپووا در سال 2008 شده و هشتمین زنی که در 12 دوره اخیر این رقابت‌ها نخستین قهرمانی‌شان در گرنداسلم‌ها را جشن گرفته‌اند.

قبل از او نائومی اوزاکای 22 ساله و ژاپنی که دو قهرمانی در گرنداسلم‌ها دارد و بیانکا آندرسکیو 19 ساله از کانادا به عنوان ستاره‌های جدید زنان تنیسور مطرح شده‌اند و حالا مشخص نیست کدام یک می‌توانند راه بزرگان این رشته را در پیش بگیرند.

به اینها کوکو گاف 15 ساله را هم اضافه کنید که کنین در یک‌هشتم‌نهایی با اقتدار شکستش داد تا مشخص شود آینده تنیس زنان کاملاً درخشان است.

کنین قصد دارد بخشی از جایزه 2/1 میلیون پوندی خود را در جواهرفروشی‌های لوکس ملبورن خرج کند. او پیش از این روی هم 2/9 میلیون پوند از جوایز مسابقات تنیس به دست آورده بود. او می‌گوید مادرش نمی‌تواند مسابقاتش را تماشا کند چون خیلی عصبانی می‌شود برای همین بلافاصله بعد از مسابقه با او تماس گرفته و خبرش را داده است.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: ilna.news