جزئیات دوپینگ اسکی باز کشورمان در المپیک زمستانی
اسکی‌باز کشورمان در المپیک پکن عنوان کرد که عامدانه دوپینگ نکرده است

عامدانه نبود و بابت سهل‌انگاری از مردم معذرت می‌خواهم

روز چهارشنبه بود که آژانس بین‌المللی تست از مثبت شدن تست دوپینگ حسین ساوه‌شمشکی پرچمدار ایران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن خبر داد.

بعد از این اتفاق وی درخواست آزمایش نمونه B را داد که امروز این نمونه هم مثبت شد تا ساوه شمشکی بازی‌های المپیک را از دست بدهد.

ساوه‌شمشکی در ویدئویی که در پیج شخصی خود منتشر کرده، درباره اتفاقات اخیر و مثبت شدن تست دوپینگش، عنوان کرد: ابتدا بابت اتفاقی که افتاد و باعث ناراحتی همه شد، عذرخواهی می‌کنم. ۱۴ دی ماه در حالی که ۸۰، - ۹۰ درصد مسابقات انتخابی را پشت سر گذاشته بودیم، تست دوپینگ دادیم که منفی بود. بعد از آن هم دلیل و انگیزه‌ای وجود نداشت که دست به چنین کاری بزنم.

این اسکی‌باز با بیان اینکه عامدانه دوپینگ نکرده، تصریح کرد: از آنجایی که هر ورزشکاری در مورد موادی که به صورت غذا، مکمل یا هر شکلی دیگری وارد بدنش می‌شود، مسئولیت دارد، من هم این مسئولیت را قبول دارم و بابت این سهل‌انگاری از تمام مردم ایران عذرخواهی می‌کنم، چرا که باعث ناراحتی و رنجش‌ آنها شدم.

وی یادآور شد: از ما این توقع وجود نداشت که در المپیک مدال بگیریم و همه می‌دانند که در اسکی حتی با دوپینگ نهایتا یک ثانیه می‌توان عملکرد بهتری داشت، ما هم در جایگاهی نیستیم که با این کار بخواهم به مدال نزدیک شوم. البته مسئولان و خودمان هم چنین توقعی نداشتیم. من فقط می‌خواستم بهترین عملکردم را داشته باشم و برای آن هم چند سال ورزش کردم و زحمت کشیدم.

ساوه‌شمشکی گفت: الان نتیجه تمام زحماتم به باد رفته است. از این موضوع ناراحتم و بیشترین ناراحتی‌ من از این است که رنجش خاطر ۸۰ میلیون ایرانی شدم و شرمنده‌ام. من به عنوان نماینده‌ای از جامعه اسکی اینجا هستم و با سهمیه به اینجا آمده‌ام، باید نماینده خوبی می‌شدم اما این سهل‌انگاری باعث شد نتوانم نماینده خوبی برای ورزش ایران باشم. تمام سعی خود را کردم که بهترین باشم اما واقعا بحث دوپینگ عامدانه نبوده و کسانی که من را می‌شناسند، می‌دانند هیچ وقت چنین کاری نکرده‌ام.

این اسکی‌باز کشورمان خاطرنشان کرد: از مسابقات و نمونه‌گیری شناخت داشتم و در تمام سال‌هایی که عضو تیم ملی بودم، در مسابقات بین‌المللی و معتبر از ما تست گرفته شد. در آلماتی قزاقستان هم تیمی من سوم شد و من چهارم اما از من تست دوپینگ گرفتند. در ژاپن پنجم شدم، از سه نفر اول تست نگرفتند و از من و نقر چهارم تست گرفتند. بنابراین می‌دانستم که در المپیک هم قطعا تست می‌گیرند. نمی‌توانستم با توجه به تجربه سال‌های قبل و جایگاه‌مان در اسکی عمدا چنین خطایی را انجام دهم. قطعا این اتفاق سهوی بوده است و امیدوارم که ابتدا من را ببخشید. من شدمنده هستم و دیگر اینکه به شدت پیگیر این موضوع هستم چون حتما باید مطلع شوم، به همین دلیل از تمام کسانی که می‌توانستم کمک گرفتم تا در چارچوب اختیاراتی که برای بررسی این موضوع داریم، استفاده کنم و بدانم از کجا و چگونه ماده نیروزا وارد بدن من شده است.



گردآوری: گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir