این مرد پایش به ایران باز شد تا جذابیت‌های یك مصاف از لیگ قهرمانان آسیا حتی...


قهرمان جهان با برزیل، نایب قهرمانی اروپا با یونان و ناكامی در جزیره، سرراست‌ترین آدرس شناسایی فیل بزرگ قلمداد می‌شود.
این مرد پایش به ایران باز شد تا جذابیت‌های یك مصاف از لیگ قهرمانان آسیا حتی برخی مسافرین نوروزی كه اصفهان را برای پر كردن تعطیلات انتخاب كرده بودند مشقت چهل كیلومتر دیگر را به جان خریده و روی سكوهای ورزشگاه فولادشهر برای دیدن بازی ذوب‌آهن و بنیادكار ازبكستان آرام بگیرند.
تقابل یك تیم ایرانی به نام ذوب‌آهن با تیم متمول ازبكستانی بنیادكار كه توسط فیلیپ اسكولاری هدایت و رهبری می‌شد. نام فیل بزرگ به همراه دنیلسون و ریوالدوی برزیلی كافی بود تا سومین روز از نوروز 89 را تحت تاثیر قرار دهد.
ریوالدو در دوره هفتم سال گذشته لیگ قهرمانان آسیا در فولادشهر توانسته بود به اتفاق همبازیانش شكست یك بر صفر را بر سپاهان تحمیل كند. آنها حتی پرسپولیس را هم در ورزشگاه آزادی، البته در مرحله یك هشتم شكست دادند.
و بالاخره اینكه فیلیپ اسكولاری تیمش را به میدان فرستاد تا مقابل ذوب‌آهن به میدان برود.
هر چه از دقایق بازی می‌گذشت تماشاگران بیشتر محو بازی می‌شدند و شاید فراموش كردند روی نیمكت بنیادكار ازبكستان چه سرمربی قرار گرفته است.
دقایق كه سپری می‌شد هیچ اثری از تفكر برزیلی در این تیم دیده نمی‌شد و آنچه مشهود بود برتری قابل انتظار فوتبال ایران مقابل فوتبال ازبكستان بود شاید سومین روز نوروز امسال و در همان اواسط بازی این واقعیت در بسیاری از اذهان فوتبالدوستان تداعی شد كه برای بزرگی در فوتبال فقط داشتن یك مربی بزرگ كفایت نمی‌كند یا بازیكن نامدار پا به سن گذاشته چندان كارساز نیست و باز اینكه فوتبال ایران با استعدادهای نابش اگر هم در روزگار حسرت عدم راهیابی به جام‌‌جهانی به سر می‌برد اما هنوز كارش به آنجا نرسیده كه مغلوب بازیكنان ازبكستانی حتی با تفكر یك مربی پا به سن گذاشته شود.
باید پذیرفت فوتبال ایران سرآمدتر از فوتبال ازبكستان است، حتی اگر مربی قهرمان جهان آنها را هدایت كند.
فیلیپ اسكولاری در روز اول فروردین ماه در هتل محل اقامت خود با گزارشگران تلویزیون ایران برخورد كرد و به سوال آنها پاسخ داد.
فیلیپ به اصفهان آمد. او از لحظه‌‌های این سفر نیز به خوبی بهره برد چرا كه در همین مدت كوتاه هم فرش دستباف خریداری كرد و هم اینكه فرصت بازدید از شهر توریستی و تاریخی اصفهان كه به نصف جهان معروف است را از دست نداد.
نتیجه این گردش یك خرید مفصل بود كه در مورد آن می‌گوید: «فرش‌های ایرانی خیلی خوب اما خیلی گران است. بیش از 15 تخته فرش نخریدم
اما فقط فرش‌های ایرانی مورد توجه فیل بزرگ قرار نگرفت: «از زیبایی‌های اصفهان خیلی شنیده بودم، موقعی كه با ذوب‌آهن همگروه شدیم، با توجه به اطلاعاتی كه نیاز بود راجع به این تیم كسب كنم از زیبایی‌های اصفهان نیز شنیدم ولی با اینحال تصور نمی‌كردم این شهر تا این حد مدرن و مهمتر از همه زیبا و دیدنی باشد واقعا بگویم كه سورپرایز شدم
اسكولاری از معماری اصفهان با به كار بردن لفظ مدرن – سنتی بسیار تعریف و تمجید كرد.
این مربی اصفهانی‌ها و در كل ایرانی‌ها را هم خونگرم توصیف كرد و دلیل این تعریف را برخوردهای خوب هموطنانمان دانست.
اما فوتبالدوستان ایرانی كه روزی او را در هیبت سرمربی قهرمان جهان با برزیل دیده و روزی دیگر نیز با نمایش دیگری از فوتبال او را دیدند كه یونان را نایب قهرمان اروپا كرد و البته روزی را هم به یاد دارند كه از چلسی اخراج شد و یك روز هم همراه با پرتغال تیم ملی ایران را دو بر صفر شكست داد؛ شاید تصور نمی‌كردند او را در ایران ببینند كه با یك تیم آسیایی مقابل یك تیم از كشورمان قرار می‌گیرد. اما این اتفاق افتاد.
حالا تا چه حد این امكان وجود دارد در شرایطی كه مسندنشینان فدراسیون دنبال مربی خارجی برای تیم ملی می‌گردند او را روی نیمكت تیم‌ملی ایران ببینیم. پاسخ فیل بزرگ به این سوال این بود: «فعلا به بنیادكار فكر می‌كنم، چون سرمربی این تیم هستم و با آنها قرارداد دارم، اما اگر در پایان فصل پیشنهادی ‌شود به آن فكر می‌كنم

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news 
منبع:goaldaily.ir