آنقدر حواسش جمع است كه وقتی گفتم تنها یك سوال كوچك باقی مانده گفت: می‌خواستی دو دقیقه صحبتی كنی، شد 18 دقیقه! تعجب كردم كه...
 
آنقدر حواسش جمع است كه وقتی گفتم تنها یك سوال كوچك باقی مانده گفت: می‌خواستی دو دقیقه صحبتی كنی، شد 18 دقیقه! تعجب كردم كه چگونه بدون نگاه كردن به ساعت، تا این حد دقیق زمان گفت‌وگوی‌مان را اندازه گرفت!
در پایان تمرین روز پنجشنبه پرسپولیس گپ و گفت مفصلی داشتیم با علی دایی كه از هر طرفی صحبت به میان آمد؛ از بازی پرسپولیس برابر تراكتورسازی گرفته تا سوءمدیریت‌ها در فدراسیون فوتبال! متن كامل گفت و گوی ویژه سایت گل با علی دایی را در زیر می‌خوانید
 -تعداد مصدومان پرسپولیس، شما را برای بازی برابر تراكتورسازی نگران نمی‌كند؟
خیر؛ چند نفر از بازیكنان ما مصدوم هستند كه به امید خدا تا پیش از بازی برابر تراكتورسازی به طور حتم خیلی از این نفرات آماده بازی خواهند شد. ما كار خودمان را انجام می‌دهیم و این هم قسمتی از فوتبال است.
 -علت لغو اردوی پرسپولیس در كردان چه بود؟
ما صددرصد برنامه اردو نگذاشته بودیم كه بخواهیم آن را لغو كنیم. تنها مشغول بررسی بهترین گزینه‌ها بودیم كه در این میان پس از مشورت‌هایی كه صورت گرفت، صلاح دانستیم كه تمرینات در تهران دنبال شود. با خود بازیكنان در این زمینه صحبت كردیم، آنها در تهران راحت‌تر بودند و به همین خاطر كار را همین جا دنبال می‌كنیم.
 -فوتبالدوستان آذری به علی دایی علاقه خاصی دارند؛ فكر می‌كنید این مساله به شما در بازی برابر تراكتورسازی كمك می‌كند؟
تبریزی‌ها بیشتر از علی دایی، تراكتورسازی را دوست دارند و به طور مسلم برای حمایت تیم محبوبشان به ورزشگاه خواهند آمد. با این حال ما سعی می‌كنیم تراكتورسازی را شكست بدهیم، البته در چنین شرایطی كار سختی خواهیم داشت. به اعتقاد من سخت‌ترین بازی فصل‌مان را آنجا برگزار خواهیم كرد اما به امید خدا می‌رویم تا سه امتیاز بازی را كسب كنیم.
 -بازی برابر پتروشیمی تا چه حد به آشنایی تیم پرسپولیس با شرایط بازی در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز و جو این مكان كمك كرد؟
 به طور حتم خیلی كمك بزرگی برای ما بود؛ با اینكه شاید یك‌هفتم ورزشگاه هم پر نشده بود اما باز بچه های ما با شرایط آنها تا حدودی آدابته شدند. حالا به امید خدا تمام سعی‌مان این خواهد بود تا برابر تراكتورسازی بازی خوبی به نمایش بگذاریم. هفته قبل شكست بدی داشتیم و به امید خدا این هفته همه چیز را جبران خواهیم كرد.
 -آیا صحبت از قهرمانی در لیگ برتر، ادعای قابل انجامی است؟
 ما به طور حتم كار خودمان را انجام می‌دهیم و نگاه به جدول نمی‌كنیم. چهار بازی باقی مانده كه 12 امتیاز پیش‌روی‌مان قرار می‌دهد و سعی خواهیم كرد تمامی امتیازهای ممكن را جمع‌آوری كنیم.
 -صحبت‌هایی درباره نارضایتی شما از مهدی شیری شنیده می‌شود؛ در این باره صحبتی دارید؟
 مهدی شیری یك روز غیبت غیرموجه داشت كه به همین خاطر صبح چهارشنبه به او اجازه تمرین ندادم. مطمئن باشید خودمان این قبیل مسائل را حل می‌كنیم. مشكلی نیست، فوتبال همین است. كسی كه غیبت غیرموجه كند به طور حتم مورد بازخواست قرار می‌گیرد. در تیم ما انضباط حرف اول را می‌زند. برای من هیچ فرقی نمی‌كند بازیكنی كه بازی می‌كند و یا نفری كه جزء 18 نفر نیست، همه باید انضباط رعایت را كنند.
 -كریم باقری را به خوبی می‌شناسیم و خیلی وصله‌ها به او نمی‌چسبد. با این حال شایعه كرده‌اند برای بازی برابر تراكتورسازی به تبریز نخواهد آمد.
 اصلا و ابدا این طور نیست. شما ببینید، این حرف و حدیث‌هایی است كه تنها برخی همكارانتان به آن می‌پردازند. متاسفانه بعضی‌ها شب خواب می‌بینند و صبح می‌آیند خوابشان را در صفحات روزنامه‌شان منعكس می‌كنند. كریم باقری به خوبی مشغول انجام تمرینات تیمی است. اگر یك روزی هم نخواهد مقابل تیم سابقش بازی كند، مطمئن باشید ما به عقیده او احترام می‌گذاریم و مشكل خاصی هم از این بابت نیست اما من مطمئن هستم كریم باقری آنقدر حرفه‌ای است كه الان با پرسپولیس قرارداد دارد و برای این تیم بازی می‌كند و مطمئن باشید تا حالا كوچكترین صحبتی درباره این موضوع بر زبان نیاورده است.
-می‌گویند علی دایی با یكسری بازیكن وارد مذاكره شده است؛ آیا طرح این صحبت‌ها بازارگرمی این افراد نیست؟
همه این نقل قول‌ها صحبت‌های برخی همكاران شماست. متاسفانه باید بگویم وقتی من با هیچ كس صحبتی نكرده‌ام از قول من مصاحبه اختصاصی چاپ می‌كنند. نه تنها روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بلكه مجلات خانوادگی هم دیده‌ام كه از این كارها می‌كنند؛ مجله‌ای كه تا به حال اسمش را هم نشنیده‌ام، سه صفحه از من مصاحبه نوشته! متاسفانه مسائلی اتفاق می افتد كه واقعیت ندارد. الان كه اینجا هستم، با هیچ احدی برای فصل آینده صحبت نكرده‌ام. من به بازیكنان پرسپولیس گفته‌ام كه همه چیز دست خودشان است. به امید خدا اگر در لیگ برتر نتایج خوبی بگیریم و در جام حذفی هم قهرمان شویم، مطمئن باشید در صد تغییرات تیم خیلی كم خواهد بود. دیوانه نیستم تركیبی را كه خوب كار كند، تغییرات كلی‌ای در جمع نفراتش ایجاد كنم.
-رئیس فدراسیون فوتبال مدعی شده كه به شما چك داده اما شما قرارداد متمم را امضا نكرده‌اید.
 ببینید یكطرفه كه قراداد متمم امضا نمی‌كنند. اصلا طرح این صحبت خنده‌دار است. قراردادی كه من سه ساله امضا كرده‌ام، بی‌كارم كه بروم و قرارداد متمم امضا كنم؟ به نظر شما خنده‌دار نیست. شما به من بگویید؛ قرارداد متممی كه یكطرفه می‌نویسند، باید در كوزه بگذارند و آبش را بخورند.
-این صحبت‌ها را براساس كدام منطق و قانون بر زبان می آورند؟
 نمی‌خواهنم وارد جزئیات بشوم. متاسفانه صحبت‌هایی را كه مطرح می‌كنند از روی بی‌اطلاعی است. هر ارگان دولتی یا الان باشگاهی كه با آن قرارداد دارم، زمانی كه حقوق من را می دهد، با توجه به قوانین كشور حداقل پنج درصد به خاطر مالیات كسر می‌كند. اگر آقایان چنین ادعایی دارند، بیایند و بگویند ما از پول‌هایی كه به علی دایی داده‌ایم پنج درصد كسر كرده‌ایم. زمانی كه قرار بوده مالیات من را پرداخت كنید، دیگر جای بحثی باقی نمی ماند. هرجا كه كار می‌كنیم یا بازیكنان دیگر، پنج درصد كسر قرارداد می‌شوند و روز آخر كه به اداره مالیات می‌رویم، پس از محاسبه اگر مالیات بیشتر شد، آن وقت ما پرداخت می‌كنیم.
 -بنابراین به طور كل شما قرارداد متمم را معتبر نمی‌دانید؟
قرارداد متمم چیست؟ متممی كه آقا می‌رود برای خودش 10 بند می‌نویسد، امضا هم بكند موقعی كه من قبول ندارم آیا اصلا اعتبار دارد؟ من متاسفم كه آقای كفاشیان در حال مطرح كردن چنین مسائلی است. به نظر من ایشان باید مداركش را ارائه كند و اگر چنین ادعایی صحت داشت، امضای من را نشان بدهد كه علی دایی قرارداد متمم را پذیرفته است.
-فدراسیون ما شده مصداق جیب خالی و پز عالی! حق و حقوق مربیان داخلی را نمی‌دهد و می‌روند با مربیان درجه یك دنیا مذاكره می‌كنند
. من فقط یك صحبتی می‌كنم. شما توجه كنید، به غلامحسین پیروانی می‌گویند علی كفاشیان گفته شش ماهه قرارداد ببندد! خنده‌دارنیست؟ تیمی كه برای مسابقات المپیك آماده می‌شود قرارداد شش ماهه با مربی‌اش می‌بندند؟! مصاحبه‌های آقایان موجود است كه با من سه ساله قرارداد بستند كه مفاد آن موجود است. مگر می‌شود با یك مربی در این سطح شش ماهه قراداد بست؟ یا متمم اضافه كنند كه علی دایی سه ماه دیگر قراردادش را تمدید كند؟!
-تكلیف فوتبال ایران با این رفتارها به كجا می‌رسد؟
 كجای دنیا چنین مسائلی دیده می‌شود. به نظر من این اتفاقات به دلیل بی‌اطلاعی محض از فوتبال و قوانینش است و آقایان دارند چنین مسائلی را عنوان می‌كنند. حالا من از شما سوالی دارم؛ اگر آقایان متمم قراداد را قبول دارند، چرا مالیاتم را نداده‌اند؟ چرا اداره مالیات برای من نامه می‌زند و آن را به من ابلاغ می‌كند كه بروم و مالیاتم را بدهم؟ تناقض را می‌بینید؟ زمانی كه پنج درصد مالیاتم را كم نكرده‌اید، مشخص است كه باید كل پولم را بدهید.. من متاسفانه از این بی‌اطلاعی‌ها خنده‌ام می‌گیرد! به مربی تیم ملی امید می‌گویند بیا و شش ماهه قرارداد ببند! حالا خیلی مسائل هم هست كه درباره‌شان صحبت نمی‌كنم.
 -افشین قطبی خوب یا بد، الان سرمربی تیم ملی است! آیا صحیح است در حالی كه هنوز در سمتش باقی است، با مربیان خارجی مذاكره می‌كنند؟
اصلا شما نگاه كنید، مطرح كردن اسم مربی دیگر لازم نیست. اگر شما به این مربی اعتقاد داشته‌اید و او را آورده‌اید، تا آخر پای او بایستید. اصلا كاری به آقای x و y ندارم اما این در شان یك مربی در حال انجام كار است كه بروند با یك مربی دیگر صحبت كنند؟! اصلا این چه مفهومی را می‌رساند؟ شما یا قرادادی را بسته‌اید یا نبسته‌اید! آقایان به قراردادی كه بسته‌اند، التزام ندارند و اصلا نمی‌دانند چه كار كرده‌اند، چون اوضاع بلبشو است.
-این رفتارها و ادعای جذب مربیان طراز اول دنیا، بازی با اذهان عمومی نیست؟
 مطمئن باشید همینطور است. مرتب در حال فریب دادن مردم هستند. سوال می‌پرسی، جواب نمی‌دهند و حاشیه می‌روند و هزار حرف دیگر می‌زنند.
 -اما شما برخلاف زمان حضورتان در تیم ملی، از زمان پیوستن به پرسپولیس روابط بسیار خوبی با اصحاب رسانه داشته‌اید.
 تیم ملی شرایط خودش را داشت؛ در پرسپولیس فكر من راحت است. آنجا هزار حرف می‌زدند اما اتفاق دیگری رخ می داد. یك مورد را می‌گویم شما به همین قانع شوید كه من چه كشیدم.
-بفرمایید، ما سراپا گوشیم تا راوی درد دل‌های شما برای مردم باشیم.
18 روز با تیم ملی در اروپا اردو زدیم اما دریغ از حتی یك دلار كه به من بدهند!‌ آقایان ترسیدند خودشان همراه ما بیایند و مشكلی پیش بیاید و یقه‌شان را بگیرند. در اردوی اسپانیا همه چیز را به من سپردند. من هم مدیر و هم سرمربی بودم، بدون دریافت حتی یك دلار!
-پس چرا این جریانات تا حالا مسكوت مانده بود؟
 قراردادش موجود است. اصلا قراردادی كه بسته بودند به من ارتباطی نداشت؛ نامه‌اش را گرفته‌ام و رسما دارم. تازه یك نمونه را برایتان ذكر می‌كنم. شركت را 50 هزار یورو جریمه كرده‌اند، به من ربطی نداشت. آن پول‌ها را گرفته‌ام و به بازیكنان داده‌ام. از جمهوری چك برمی‌گشتیم بردین كارت گرفته‌ام، تیم ملی جمهوری اسلامی ایران را به خاطر اضافه بار سوار هواپیما نكرده‌اند. هیچ كس این موضوع را نمی‌داند و شاید آن را پنهان كرده‌اند.
 -واقعا چنین جریانی برای تیم ملی پیش آمد؟
 با بردینگ كارت رفتیم داخل گیت سوارمان نكردند. گفتند تا هزنیه اضافه بارتان را كه تقریبا 9هزار یورو می‌شد را ندهید، اجازه سوار شدن به هواپیما را ندارید. گفتم از جیب خودم مبلغ را می‌دهم،‌تهران به من پس بدهید كه دیگر كار از كار گذشته بود. تیم ملی این مملكت را از گیت آوردند بیرون، اتوبوس گرفتیم آمدیم وین و یك روز آنجا ماندیم و فردای آن روز با پرواز ایران ایر به تهران آمدیم.
-اینكه بیشتر از 10 هزار یورو خرج در پی داشت؟
 بله، به نظرم هزینه‌ای كه ما دوباره پرداخت كردیم خیلی بیشتر بود. فكر كنم حداقل 20 هزار یورو هزینه شد. تمام این اتفاقات هم تنها به خاطر بی‌برنامگی بود، چون كارشان را بلد نیستند. الان هم بحث متمم را مطرح می‌كنید، مگر علی دایی آن را قبول كرده؟ شما باید پول من را می‌دادید؛ آیا می‌خواستید پرداخت نكنید. آقایان كه ادعا می‌كنند، در قراردادم موجود است كه طبق چه برنامه زمانی پول قراردادم را پرداخت می‌كنند. من حاضرم علی كفاشیان در یك برنامه زنده تلویزیونی حاضر شود، علی دایی هم می‌آید و هر دو طرف با مدارك‌مان بنشینیم و صحبت كنیم و ببینیم كه آقایان به كدام یك از وعده‌هایشان عمل كرده‌اند، خوشبختانه تمام مدارك را نگه داشته‌ام.
-بنابراین در جریان ادعای قرارداد متمم كه مطرح می‌كنند، باید به مثال خودشان درباره رفتار با غلامحسین پیروانی اشاره كرد كه رفته‌اند خواستگاری و 50 درصد قضیه را حل شده تصور می‌كنند.
 آفرین؛ یك نفر از فدراسیون یا آ‌قای كفاشیان كه ادعا می‌كنند متمم نوشته‌ام و فلان و بسیار، بیایند و در برنامه زنده تلویزیونی كه دخل و تصرف نشود و قیچی نكنند، من مداركم را بیاورم و آقایان هم مداركشان را بیاورند و هر دو طرف صحبت‌های‌مان را بكنیم و بعد ببینیم كه حق با چه كسی است. اگر یك نفر از آقایان جرات كرد بیاید، من مچ دستم را می‌زنم.
 -فعلا كه فدراسیونی‌ها با خودشان دعوا دارند. علی كفاشیان و مهدی تاج به هم پیچیده‌اند.
 من كاری به این مسائل ندارم. تنها از آقایان خواهش می‌كنم، هر زمانی كه بگویند من در این برنامه حاضر می‌شوم، با مداركی كه دارم و موجود است و همه چیز را رو می‌كنیم. قراردادی كه با فلان شركت بسته‌اند كه اصلا وظیفه من نیست. یا همین متممی كه صحبتش را می‌كنند، آقا شما برو هرچقدر دوست داری برای خودت متمم بنویس. وقتی این مسائل را می‌بینم، خداوكیلی خنده‌ام می‌گیرد. در هر مملكتی، فدراسیون فوتبال جزء سه پست مهم است. همه جای دنیا فدراسیون فوتبال برای خودش مصداق یك وزارتخانه است. چنین آدم‌هایی كه قرار داده‌اند كه حرف‌های متناقض می‌زنند.
 
 
 
گردآوری:‌گروه خبری سیمرغ   
www.seemorgh.com/news
منبع:goal.com