سرمربي تيم ملي فوتبال ايران گفت: از مذاكره مسئولان فدراسيون با فاتح تريم و اريكسون...
 
  نشست خبری مشترك علی كفاشیان، رئیس فدراسیون، افشین قطبی سرمربی تیم ملی، فریدون معینی سرپرست كمیته تیم‌های ملی و اصغر حاجیلو سرپرست تیم ملی امروز ساعت 10 و 10 در محل روابط عمومی فدراسیون فوتبال برگزار شد.
 
افشین قطبی در حضور خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد تا همه مسائل و ناگفته‌های روزهای اخیر فوتبال ملی ایران به طور شفاف از طرف سرمربی تیم ملی بیان شود.
* برگزاری 2 اردوی 14 روزه و پاسخ به شایعات
قبل از ارائه توضیحات من سال جدید را به همه هموطنان و اصحاب رسانه تبریك می‌گویم.
می‌دانم كه در روزهای اخیر روزهای شلوغی را داشتیم اما هرگز از برنامه‌ریزی‌هایمان دور نشدیم.
از روزی كه مسئولیت تیم ملی را پذیرفتم با توجه به تجربه‌ای كه در پرسپولیس داشتم می‌دانستم كه روزهای سختی را پیش رو دارم اما از همان اول تصمیم گرفته بودم تا آخر با قدرت بجنگم و به خاطر هدفم كه همان تاثیرگذاری در فوتبال ایران است با قدرت به كارم ادامه بدهم. هدف من عوض نشده اگرچه تعریف هدف را باید با قول اشتباه نكنیم.
هدف ما ساختن یك تیم قدرتمند برای حضور در جام جهانی بعدی است كه بتوانیم با توانای بالایی بازی كنیم. ما برای جام‌ملت‌های 2011 برنامه‌ریزی و سعی كردیم با ایجاد كمترین مشكلات برای باشگاه‌ها كه آنها نیز به هدفشان برسند این كار سخت را انجام دهیم.
قبل از شروع جام ملت‌ها 10 بازی دوستانه و رسمی داریم و همچنان نیز باب مذاكره باز است تا اگر گزینه خوبی پیدا شد با آنها مذاكره كرده و به تعداد بازی‌های ملی بیفزایم. سعی می‌كنیم بازی‌های ملی در روزهای فیفا باشد تا بتوانیم همه نفرات را در اختیار داشته باشیم. تابستان یك اردوی 14 روزه در یك كشور اروپایی خواهیم داشت و چند روز قبل از شروع مسابقات جام ملت‌ها یك اردوی 14 روزه نیز در اطراف ایران كه احتمالا در كشور امارات خواهد بود برگزار خواهیم كرد.
در چند هفته اخیر اخبار و شایعاتی از فدراسیون بیرون آمده كه به نظر من این فدراسیون را قوی‌تر كرده است. معتقدم این شایعات كمك می‌كند كه تیم ملی راحت‌تر به جلو برود.
با صحبت‌هایی كه داشته‌ایم تلاش داریم با بهترین تیم‌ها بازی كنیم و عباس ترابیان رئیس كمیته بین‌الملل فدراسیون پیگیر انجام بازی‌های دوستانه است. و با نهایی شدن قراردادها آن را اعلام خواهیم كرد.
* هرگز استعفا نمی‌كنم
در روزهایی كه بحث ورود مربیان خارجی به جای من مطرح بود سكوت كردم. هرگز استعفا نخواهم كرد و به دلیل عشق و علاقه‌ای كه به مردم و كشورم دارم با قدرت به كارم ادامه می‌دهم.
باید در موقعیت‌های سخت به كشور خدمت كرد و این شرایط برای من ایجاد شده و معتقدم سكوتم حرفه‌ای بود چون احساس كردم به اندازه كافی حاشیه‌ها و نظرات مختلف وجود دارد. بنابراین صبر كردم تا چنین نشستی برگزار شود تا سكوتم را بشكنم.
نظرات مختلف از اول در فدراسیون بوده و من این اجازه را به فدراسیون دادم كه خودش متوجه شود در چه جهتی حركت كند به سود فوتبال ملی است. اكنون فدراسیون تصمیم خود را گرفته و بستر روشنی را برای تیم ملی و مربی آن ساخته است. من از این تصمیم خوشحالم و تا پایان جام ملت‌ها فدراسیون حامی من خواهد بود.
* خوشبینی قطبی و حمایت همه جانبه فدراسیون از سرمربی تیم ملی
طبیعت مربی‌گری در تمام تیم‌های دنیا مخصوصا در كشورهایی كه به فوتبال اهمیت زیادی می‌دهند همین است كه مربی آن در شرایط سخت زندگی كند و همواره نوسان داشته باشد.
در سن 20 سالگی بورا میلوتونویچ دوست من شد. این مربی بزرگ به من گفت یك مربی باید همیشه با ساك ورزشی خود زندگی كند چون هر لحظه امكان دارد تغییراتی وجود داشته باشد و مربی جابجا شود.
شاید من این هیجان را دوست دارم. احساس من این است كه كفاشیان و فدراسیون با من صادق است و همواره به من لطف كرده است. كفاشیان هرگز مدیری نبوده كه به رخت‌كن بیاید و به من تحمیل كند كه چه بازیكنی بازی كند و چه بازیكنی از میدان بیرون رود. من به صداقت كفاشیان شك نمی‌كنم و افتخار می‌كنم در كنار چنین مدیری كار می‌كنم. شاید ایرادهایی در فدارسیون وجود داشته باشد اما كفاشیان مقصر نیست.
سال‌ها در فوتبال كار كرده‌ام. نشست‌هایی كه سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی داشتیم نشان داد كه وی شخصیت قابل احترامی دارد و از هوش بالایی برخوردار است. من این تغییرات را مثبت می‌بینم و كار كردن با چنین رئیس سازمانی نیز افتخار می‌كنم. همین موارد به من احساس امنیت می‌دهد چون هم رئیس سازمان و هم رئیس فدراسیون از من حمایت می‌كند.
* دلایل مبهم برای قطبی در زمینه مذاكره مسئولان فدراسیون با مربیان خارجی
همیشه در مجموعه ممكن است افراد نظرات مختلف داشته و فدراسیون هر وقت بخواهد می‌تواند تغییرات را ایجاد كند اما مربیان همواره قراداد دارند و باید طبق قانون و بندهای قرارداد با آنها رفتار شود. من از مذاكره مسئولان فدراسیون با فاتح تریم و اریكسون ناراحت شدم. چون تیم ملی با اختلاف 5 امتیازی به مرحله نهایی جام ملت‌ها صعود كرد و در سه بازی آخر نیز بازی خوبی از خود نشان داد. فكر می‌كنم تمام این نتایج در كوتاه‌ترین زمان‌های ممكن بدست آمده است.
برای دیدار با تایلند 60 دقیقه بیشتر تمرین نكردیم. چه انتظاری دارید كه ملی‌پوشان كه در كمتر از 72 ساعت قبل از یك بازی ملی از نقاط مختلف سفر می‌كنند و به اردو می‌آیند با شكل و روشی ایده‌ال بازی كنند اما در مقابل؛ تایلندی‌ها برای دیدار با ما دو هفته اردو رفته بودند و با مربی بزرگ خود (رابسون) به تهران آمده بودند.
اسكولاری مربی بزرگی است اما ذوب آهن با مدیریت مهم و با ثبات 5 و 6 ساله خود كه نفراتش را حفظ كرده بود در كمتر از یك هفته دو بار با مربی ایرانی خود این مربی برزیلی را شكست داد.
من تا روزی هم كه هستم با قدرت به كار خودم ادامه می‌دهم اما بدانید اگر همدلی نباشد هیچ مربی نمی‌تواند به موفقیت برسد. از روزی كه فوتبال را شروع كردم این رشته ورزشی یك عشق پاك بود. یعنی زمانی كه ایران پیروز می‌شد همه لبخند می‌زدند و در شكست همه ناراحت می‌شدند. ای كاش همان عشق نیز هنوز وجود داشت. بنابراین ما نباید تا این حد همدیگر را تخریب كنیم. در جریان مذاكره با تریم و اریكسون من پس از انجام مذاكره متوجه شدم و از كفاشیان علتش را سوال كردم و رئیس فدراسیون با صراحت اعلام كرد در جریان بوده و قصد داشته نظرات دیگران را پیرامون تیم ملی بگیرد.
*قراردادم دو بخشی نیست
نمی‌توانم راجع به تصمیمات فدراسیون نظر بدهم چون در زندگی‌ام یاد گرفتم در مورد چیزهایی كه نمی‌توانم تصمیم بگیرم تمركز نكنم. در ایران كار كردن بسیار مشكل است. به همین دلیل سعی كردم فضای اطرافم را طوری بسازم كه افرادی باشند كه به من آرامش دهند. من در شرایط مختلفی كار كردم و با طوفان‌هایی كه روبرو شدم سعی كردم با تجربه خود آنها را حل كنم.
مربی‌گری تیم ملی ایران یكی از سخت‌ترین مربی‌گری‌ها در دنیاست اما من به خاطر عشق و علاقه به ایران و هموطنانم به این كار ادامه می‌دهم و لطف آنها به من انگیزه می‌دهد. در سه سالی كه در فوتبال ایران بودم بحران‌های زیادی را شاهد بودم اما امنیتی كه مردم به من می‌دهند برایم امیدوار كننده است.
هر وقت كه به ادامه كار مشكوك می‌شویم تشویق مردم برایم امیدوار كننده است و با همین انگیزه به كار خود ادامه می‌دهم. در قرارداد من مرحله دومی وجود نداشته است. بعد از بازی با كره جنوبی یك قرارداد بسته شد و قرار شد در زمینه مالی نیز در زمان‌های تعیین شده مبالغ پرداخت شود. بنابراین برایم فرقی نداشت كه چه زمانی قراردام فسخ شود چون من مبلغ قراردادم را دریافت می‌كردم. نمی‌دانم چرا این مساله مطرح شده است كه من قرارداد من دو بخشی است اما چنین چیزی صحت دارد.
* حرف‌شنوی بازیكنان از افشین قطبی
همواره در همه اردوها بازیكنان تیم ملی به من لطف داشته‌‌اند. بعنوان مثال علی كریمی پس از خداحافظی‌‌اش از تیم ملی به اردو بازگشت و حاضر شد برای تیم ملی بازی كند و من از صمیم قلب از او تشكر می‌كنم. در واقع علی كریمی با بازگشت به تیم ملی حرف دلش را برای حمایت از من زد و خیلی دیگر از نفرات تیم ملی هستند كه در اردوها احساس آرامش می‌كنند و من به داشتن چنین بایكنانی افتخار می‌كنم. حالا هم دلم برایشان تنگ شده اما دوست دارم در وضعیت ملی در باشگاه‌های خود حضور داشته باشم و قبل از به پایان مسابقات لیگ داخلی و لیگ قهرمانان آسیا اردویی نخواهیم داشت هر چند من با همه آنها در تماس هستم.
 
 
گردآوری: گروه خبری سیمرغ   
www.seemorgh.com/news
منبع:hurrahsport.com