از مدتها پیش، حرفهای زیادی در مورد فساد در فوتبال توسط كارشناسان، مربیان، مطبوعات و به عبارتی همه جامعه فوتبال زده شده است.

شاید در این میان افرادی چون مایلی كهن، جلالی، چراغپور، حاج رضایی و نصیرزاده بیش از بقیه به دنبال افشای حقایق تلخ فوتبال و رسیدن به فوتبالی پاك فعالیت كرده باشند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، آنچه در این میان مسلم است و با صحبتهای جامعه فوتبال بر آن تاكید می شود وجود فسادهای مالی، تبانی، دوپینگ، پولشویی و ... در فوتبال است البته در این بین برخی از افراد تنها به بررسی اتفاقات ناگوار فوتبال داخلی می پردازند و برخی نیز مانند هوشنگ نصیرزاده حتی مصادیقی از تبانی و فسادهای فوتبال در مهمترین تورنمنت فوتبال ملی، یعنی جام جهانی را مطرح می كنند.

برای روشن تر شدن موضوع در اینجا اشاره ای كوتاه به برخی از صحبتهای مطرح شده خواهیم داشت. اخیرا مجید جلالی با روزنامه خبر ورزشی مصاحبه ای انجام داده كه در آن علاوه بر صحبتهایی در مورد جام جهانی، مسائلی هم در باب فساد در فوتبال مطرح شده است. مجید جلالی در پاسخ به سوال خبرنگار این روزنامه ورزشی در مورد علت مخفی كردن فساد در فوتبال می گوید : "جامعه ما جوان است و نیاز به سرگرمی دارد. فوتبال هم در تمام دنیا مهمترین و پرطرفدارترین پدیده اجتماعی است. خب حالا اگر فساد علنی شود، روی جامعه اثر می گذارد و هرچه افراد بیشتری بفهمند جایگاه فوتبال كمرنگ تر می شود و از چشم مردم می افتد.
پس ترجیح می دهند سرپوش بگذارند."

مجید جلالی برای توضیحات بیشتر در این مورد و تشریح این مسئله كه چرا در بقیه كشورها فساد فوتبال مخفی نیست و علنی می شود ولی در ایران علنی نمی شود اینگونه ادامه می دهد : "شما می بینید رئیس دولت در حكم به رئیس ورزش قید می كند با چه و چه مبارزه كن اما در رده های پایینی مدیران دستور اجرا نمی شود. چرا؟ چون مدیران فوتبالی نیستند و موقت هستند. یعنی طرف می خواهد 4 سال مدیریت كند و بعد برود به صنعت یا سیاست، تا او بخواهد آلودگی ها و شبكه ها را بشناسد، دو سال طول می كشد، مبارزه هم یك دهه وقت می خواهد تا این شبكه ها را از فوتبال بیرون كنی. پس در لحظاتی منافع این مدیر با منافع آن مافیا در یك راستا قرار می گیرد، هرچند یكدیگر را قبول ندارند."

تا اینجای بحث آنچه از صحبتهای مجید جلالی به عنوان یكی از افراد خانواده فوتبال بر می آید این است كه از نگاه او فساد در فوتبال نه تنها وجود دارد بلكه یك امر بسیار جدی و ریشه ای بوده و سالهای سال است كه در فوتبال بصورت هدفدار ریشه دوانده است گرچه او معتقد است اكنون قرار است انقلاب وارد فوتبال ما شود و در یكی از مصاحبه های گذشته اش اشاره می كند : "اصلا من می‌توانم بگویم که تازه قرار است پس از 30 سال، انقلاب وارد فوتبال ما شود!

اینها کارهایی است که باید شروع شود تا فوتبال به آن چیزی تبدیل بشود که شایسته‌ آن است. فوتبال باید به سرعت پاک شود، چون جامعه دارد با آن زندگی می‌کند. ما داریم مهم‌ترین مسائل روزمان را با فوتبال درجامعه جا می‌اندازیم." جلالی معتقد است كه فساد در فوتبال به یك شبكه تبدیل شده و در پی این نظر می گوید : "شبكه فساد دنبال پول است. در همه جا هم آدم دارد، بازیكن، مربی، داور، خبرنگار و ... حالا مسئول جایی می خواهد اعمال نظر كند و تغییری ایجاد كند، پس باید با این آدمها همكاری كند وگرنه كارش از پیش نمی رود و كارنامه مدیریتش خراب می شود." جلالی علاج این بیماری را در خودكفایی فوتبال دانسته و معتقد است در سایر كشورهای دنیا برای مبارزه با فساد فوتبال به سمت خودكفایی هرچه بیشتر فوتبال می روند تا با این كار منافع شخصی و منافع فوتبال در یك راستا قرار بگیرند، هدفی كه عملیاتی كردنش در ایران نیز مدتی است در اولویت قرار دارد. او از رسانه ها و مطبوعات به عنوان اهرمهای موثر در تحقق بخشیدن این هدف یاد می كند و البته افرادی چون میلی كهن را از جمله افرادی می داند كه در این راستا حركت كرده اند.

مجید جلالی در یكی از مصاحبه های گذشته اش پس از پخش سریال مرد دوهزار چهره به این سوال كه " شما به عنوان یک مربی حرفه‌ای شاغل در این فوتبال نظرتان راجع به بخش فوتبالی مرد دوهزارچهره چه بود؟ " اینگونه پاسخ می دهد:

"
طنز، یکی از بهترین زبان‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن، واقعیت‌های تلخ را بیان کرد. من فکر می‌کنم این برنامه هرچه نشان داد، عین واقعیت بود.احساس مشترک ما این است که فکر می‌کنیم این یک تلنگر به فوتبال ما بود. همین مردم بارها و بارها در تماس‌های مختلف از من می‌پرسیدند آیا این چیزهایی که مدیری دربرنامه‌اش نشان داد حقیقت دارد؟ من ازمهران مدیری ممنونم، چون پس از نشان دادن این واقعیت‌ها، جامعه ما خیلی هوشیارتر شد. شما نمی‌توانید آلودگی‌ها را پاک کنید، وقتی آنها را نمی‌بینید. کاری که مدیری کرد، نشان دادن آلودگی‌های فوتبالمان بود و حالا می‌توان باچشم باز برای پاک کردنش اقدام کرد. من از خود تو می‌پرسم که آیا واقعا این آلودگی‌ها درفوتبال ما نیست؟ "

جلالی با ذكر اینكه طنز همیشه زبان اغراق است عنوان كرد شمای كلی رختكن تیم های ما همانگونه ای است كه در این فیلم نشان داده شد. وی ادامه می دهد : " خاطره‌ای دارم که همیشه مرا اذیت کرده اما باید بگویم تا مردم هم بدانند. ما دراصفهان بازی داشتیم. نمی‌گویم درچه سالی و چه تیمی. درهتل نشسته بودیم که یک دختر حدودا 18-17 ساله با پدرش جلوی در هتل آمد. این دختر خیلی متین و معصوم بود، پدرش هم همینطور. پدراین دختر پیش من آمد و گفت، دخترش دوست دارد با فلان بازیکن تیم عکس بگیرد، چون خیلی او را دوست دارد. من به آن دختر گفتم، شما این فوتبالیست‌ها را ازهمین دور دوست داشته باش و اصلا به آنها نزدیک نشو. چون دیدم که ذهن این دختر چقدرپاک است، اما همان‌جا هم متوجه شدم که او با حرف من متقاعد نشد. من به او هشداردادم که این حرف‌ها را برای خودش می‌گویم و رفتم. فردای آن روز و پس از پایان بازی که به هتل برگشتیم وسایلمان را برداریم و به فرودگاه برویم، دیدم که پدر آن دختر درگوشه‌ای ازهتل ایستاده. من را صدا کرد و گفت، چند دقیقه‌ای با من کار دارد.

به من گفت:«آمده‌ام از شما عذرخواهی کنم، من به حرف شما گوش نکردم. دخترم از دیشب دراتاقش را به روی خودش بسته و فقط گریه می‌کند.» گفتم مگر چه اتفاقی افتاد؟ گفت: دخترمن به حرف شما گوش نداد و اصرارکرد که باید حتما این بازیکن را ببیند. به هرترتیبی که بود بازیکن شما پایین آمد و چنان برخوردی با دختر من داشت که او از دیروز تابه حال در اتاقش را به روی خودش بسته و فقط گریه می‌کند. من فهمیدم که تمام آن چیزهای پاکی که آن بچه برای خودش ساخته بود، دریک لحظه فروریخته. این را گفت و رفت. حرف من این است که شاید اگر مردم فوتبال را از دور دوست داشته باشند بهتر باشد اما آنها هم باید بدانند که درفوتبال مسائل اینچنینی هم وجود دارد."

جلالی این امر را منحصر به ایران ندانسته و معتقد است در بعضی كشورهای دیگر نیز شاهد اینگونه اتفاقات هستیم. وی مصاحبه اش را اینچنین به پایان می برد : " شما فکر می‌کنید ایتالیایی‌ها، یوونتوس را دوست ندارند؟ چرا! اما فوتبال و پاکی آن برای آنها در اولویت است. آنها به احساسات جوانانشان توجه می‌کنند و پس از پاک کردن آن می‌بینید که تیمشان می‌رود و قهرمان جام جهانی هم می‌شود. من خنجرتمام این آلودگی‌ها را خورده‌ام. علنا به من می‌گویند که فلان درصد به ما بده تا فلان تیم را به تو بدهیم. من قبول نمی‌کنم، می‌گویند، برو درخانه‌ات بنشین. من هم ماه‌ها خانه‌نشین می‌شوم. شما نگاه کنید که هرکس دراین فوتبال یک نصفه جام گرفت سرمربی تیم ملی شد اما به من که هرچه جام کوچک و بزرگ دراین فوتبال بوده گرفته‌ام، می‌گویند بیا و مشاور تیم ملی نوجوانان شو! چرا؟ چون با آن گروه‌هایی که درمدرسه ابوریحان می‌آمدند و 4 ساعت به من می‌گفتند که تو با ما باش تا ما همه کاربرایت بکنیم، معامله نکردم. گفتم که می‌خواهم خودم باشم، آنها هم گفتند، پس برو و خودت باش! من هیچ اطلاعات نابی نمی‌دهم و اینها چیزهایی است که همه آن را می‌دانند."

اخیرا در برنامه یك جهان یك جام هوشنگ نصیرزاده نیز مسائلی را در راستای اثبات وجود فساد در فوتبال دنیا مطرح كرده است. او معتقد است حداقل در 2 دوره جام جهانی به روایت تاریخ و به اعتراف مسئولین فیفا، قهرمان جام از قبل مشخص بوده و فیفا خودش آنرا تعیین كرده است

نصیرزاده در این برنامه كه در فاصله بین مرحله یك هشتم و یك چهارم جام جهانی پخش می شد تصریح كرد : " فیفا یک بنگاه اقتصادیست . برای فیفا مهم است که چه تیمی به دورهای بعد راه پیدا کند . برای فیفا مهم است ,چه تیمی قهرمان شود. مهم است چون پای پول در میان است . این مهم است که سنگال صعود کند یا فرانسه . برای رسیدن به این مهم تبانی هم وجود دارد .به طور مثال ,در جام جهانی 2002 ,کره جنوبی برای اینکه به دورهای بعد برسد داورانی را خرید تا اسپانیا و ایتالیا را شکست دهد. کره ای ها فهمیده بودند که با صعود به دورهای بالاتر سهامشان در بازارهای بورس بالا میرود ,پس تبانی کردند و پس از پایان جام فقط و فقط داوران محروم شدند ولی کسی ارزش افزوده سهام ها را از کره ای ها پس نگرفت . در این راستا ژائو هاولانژ رییس برزیلی سالهای نه چندان دور فیفا نیز مصاحبه ای انجام داده که گفته : حتی فیفا سرنوشت 2 جام را در زمان ریاستش تغییر داده و فیفا تعیین کرد که چه تیمی قهرمان شود ."

در پایان حرفی هم با دكتر صدر و بقیه دوستداران ورزش پر طرفدار فوتبال؛ آقای دكتر صدر! ما هم به اندازه شما فوتبال را دوست داریم ولی نباید چشممان را بر واقعیت ببندیم و اتفاقا كار درست این است كه این مسئله را بپذیریم و بخاطر علاقه زیادی كه به فوتبال داریم تمام تلاشمان را بكنیم تا فساد در فوتبال از بین برود یا حداقل كم شود. 
 
 
 گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jahannews.com