در بازار نقل و انتقالات هميشه شايعات زيادي وجود دارد و هر تابستان تيم‌هاي بزرگ فوتبال دنيا براي خريد ستاره‌هاي اين ورزش تلاش مي‌كنند

 

  اما همیشه این جابه‌جاییها انجام نمی‌شود. شاید رفتن این بازیكنان به تیم‌های دیگر می‌توانست سرنوشت آنها را تغییر دهد مثلا تصور رونالدینیو با پیراهن رئال مادرید یا كریس رونالدو در یوونتوس می‌تواند جالب باشد. اگر آلفردو دی‌استفانو به جای رئال به بارسا می‌پیوست حالا تاریخ به گونه‌ای دیگر رقم خورده بود. در ادامه به بررسی 10 انتقال مهم فوتبال جهان كه هرگز اتفاق نیفتاد می‌پردازیم.

10 - فرانک وورتینگتون از هادرسفیلدتاون به لیورپول(1972): از وورتینگتون به عنوان جرج بست جدید نام برده می‌شد و همانند اسطوره انگلیسی‌ها حركات با توپش عالی بود. در سال 1972 تا آستانه پیوستن به لیورپول پیش رفت اما در تست پزشكی به دلیل فشار خون بالا رد شد. بیل شنكلی، مربی آن زمان قرمزها از او خواست تا استراحت كرده و برای یك تست دیگر آماده شود. وورتینگتون چند هفته سخت تلاش كرد تا اوضاع جسمی‌اش را بهتر كند اما دوباره در تست باشگاه رد شد و از رسیدن به آنفیلد بازماند. او پس از این اتفاق گفت كه این از بدشانسی آنها بود.

9 - رونالدینیو از پاری‌سن‌ژرمن به رئال مادرید(2003): رونی در سال 2001 در آستانه پیوستن به سنت میرن اسكاتلند بود اما به دلیل رسوایی پاسپورت جعلی‌اش در برزیل این جابه‌جایی انجام نشد و او به پاری‌سن‌ژرمن پیوست. دو سال بعد منچستر یونایتد تلاش زیادی برای خرید او انجام داد اما سرانجام رونالدینیو راهی بارسلونا شد. در این میان رئالی‌ها نیز بی‌میل نبودند این ستاره برزیلی را به خدمت بگیرند اما او برای تركیب كهكشانی‌ها زیادی زشت بود و آنها ترجیح دادند دیوید بكام را به خدمت بگیرند. او با بارسا به تمام افتخارات ممكن رسید و در سال 2005 پس از نمایشی خیره كننده در ال‌كلاسیكو از سوی هواداران رئال در برنابئو مورد تشویق قرار گرفت.

8 - پربن الكیائر از لوكرن به آرسنال(1984): ستاره دانماركی‌ها در جام‌جهانی 1986 كه دو سال قبل از آن تا آستانه حضور در لیگ جزیره پیش رفت. توپچی‌ها در آن زمان پل مارینر 31 ساله را از ایپسویچ تاون خریدند و به همین دلیل از خرید الكیائر منصرف شدند. این مهاجم دانماركی راهی سری A شد و نقشی مهم در قهرمانی ورونا در فصل 1984-1985 داشت.

7 - لوئیس فیگو از اسپورتینگ لیسبون به پارما یا یوونتوس(1995): فیگوی 22 ساله در آن زمان به دنبال انتقال از لیگ پرتغال به یكی از تیم‌های بزرگ سری A در دهه 90 بود. او اشتباه بزرگی مرتكب شد و با هر دو تیم پارما و یوونتوس قرارداد امضا كرد كه باعث شد دو سال از حضور در سری A محروم شود. به همین دلیل او تصمیم گرفت راهی بارسلونا شود و افتخارات زیادی را در لالیگا كسب كرد. 10 سال بعد او پس از دورانی موفق در بارسا و رئال مادرید راهی سری A شد تا با پیراهن اینتر از فوتبال خداحافظی كند.

6 - یوهان كرویف از آژاكس به دامبارتون(1982): همانطور كه حضور رونالدینیو در سنت‌میرن می‌توانست اشتباه باشد، رفتن كرویف بزرگ به لیگ اسكاتلند نیز انجام نشد تا این جابه‌جایی عجیب انجام نشود. اسطوره هلندی‌ها در اوایل دهه 80 به دلیل شایعاتی كه درباره این جابه‌جایی در میانه‌های قراردادش با آژاكس منتشر شد مورد انتقادات زیادی قرار گرفت. سرانجام روزنامه‌ها این فرصت را پیدا نكردند كه این انتقال بزرگ را تیتر یك خود كنند و كرویف در آژاكس ماندنی شد.

5 - آلن شیرر از ساوتهمپتون به منچستر یونایتد(1992 و 1996): اگر در سال 1992 شیرر به جای رفتن به بلك‌برن پیراهن شیاطین سرخ را بر تن می‌كرد تاریخ لیگ برتر به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. یونایتدها دیگر نیازی به خرید اریك كانتونای بزرگ نداشتند و شیرر نیز مدال‌های بیشتری را به تالار افتخاراتش اضافه می‌كرد. او بار دیگر در سال 1996 پیشنهاد الكس فرگوسن را رد كرد و در ازای 15 میلیون پوند كه در آن زمان ركوردی جدید برای نقل و انتقالات محسوب می‌شد به نیوكاسل پیوست.

4 - كریستیانو رونالدو از اسپورتینگ لیسبون به یوونتوس(2003): در سال 2003 این خبر منتشر شد كه لوچیانو موجی بر سر انتقال كریس رونالدو نوجوان به تورین با اسپورتینگ لیسبون به توافق رسیده است اما هواداران بیانكونری بسیار بدشانس بودند. مارچلو سالاس، مهاجم آن روزهای یووه كه قرار بود به عنوان بخشی از این انتقال راهی تیم پرتغالی شود راضی به این جابه‌جایی نشد تا رونالدو سرنوشتی دیگر پیدا كند. منچستر یونایتد او را خرید تا جانشین دیوید بكام تاریخی نوین را در یونایتدها رقم بزند.

3 - دیه‌گو مارادونا از آرژانتینوس جونیورز به شفیلد یونایتد(1978): پس از اینكه هری هسلام هدایت این تیم را برعهده گرفت تلاش زیادی برای خرید مارادونا انجام داد. شاید باور كردنی نباشد اما شفیلدی‌ها تا آستانه خرید اسطوره آرژانتینی‌ها پیش رفتند و حتی پیشنهادی 600 هزار پوندی كه در آن زمان مبلغ زیادی بود نیز ارائه كردند. با این حال این تیم انگلیسی نتوانست پول لازم را فراهم كند تا تاریخ به گونه‌ای دیگر رقم بخورد. شفیلد سرانجام الكس سابلای آرژانتینی را در ازای 160 هزار پوند خرید اما حسرت حضور مارادونا در این تیم بر دل هواداران ماند.

2 - پله از سانتوس به رئال مادرید یا یوونتوس (دهه 60): بر خلاف رقیب اصلی‌اش برای كسب عنوان بهترین بازیكن تاریخ فوتبال یعنی مارادونا، پله هیچ‌گاه در لیگ‌های اروپا بازی نكرد. دوبار تا آستانه حضور در رئال مادرید و یوونتوس پیش رفت و حتی به تازگی فاش كرد كه در تورین خانه‌ای نیز خریده بود.او می‌گوید: رئال مادرید به همراه منچستر یونایتد و یوونتوس به دنبال من بودند. حتی رئیس باشگاه یووه با سانتوس به توافق رسیده بود اما سرانجام ترجیح دادم در تیم مورد علاقه‌ام بمانم. برزیلی‌ها به جواهر خود تا سال 1975 كه در 35 سالگی راهی نیویورك كاسموس آمریكا شد اجازه ندادند در جایی خارج از این كشور فوتبال بازی كند.

1 - آلفردو دی‌استفانو از میلیوناریوس به بارسلونا(1953): اگر به دنبال یكی از ریشه‌های دشمنی دیرینه بارسا با رئال می‌گردید مروری بر اتفاقات سال 1953 می‌تواند كمك خوبی باشد. بارسلونا در آن سال با ریورپلاته باشگاه قبلی دی‌استفانو برای خرید او به توافق رسید چرا كه میلیوناریوس كلمبیا از سوی فیفا به رسمیت شناخته نمی‌شد. این تیم كلمبیایی موافق این جابه‌جایی نبود اما دی‌استفانو راهی اسپانیا شد و در چند بازی دوستانه نیز پیراهن آبی و اناری‌ها را پوشید.

در این میان مشكلات دی‌استفانو با میلیوناریوس بر سر مسائل مالیاتی نیز ادامه داشت كه رئالی‌ها 1.5 میلیون پزوتا به این تیم دادند و سرانجام این تیم پایتخت بود كه این ستاره را به خدمت گرفت. او در نخستین ال‌كلاسیكوی خود 4 گل به ثمر رساند تا رئال 5 بر صفر پیروز شود. دی‌استفانو نقش مهمی در پنج قهرمانی پیاپی رئال در جام باشگاه‌های اروپا داشت و بارسا تا سال 1992 صبر كرد تا به این عنوان برسد.

 


 گردآوری : گروه ورزشی سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:navad.net