دهمین دوره ليگ برتر فوتبال ايران از امروز رسماً با ديدار ۲ تيم شهردارى تبريز و استقلال در ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز آغاز خواهد شد.استقلال تهران در 9 دوره لیگ‌برتر بهترین عملکرد را از نظر کسب امتیاز داشته است...
 
 ليگى كه پيش بينى مى شود از نظر كيفى شرايطى متفاوت از ليگ هاى گذشته داشته باشد. با آنكه قرار است از امروز  ليگ دهم رسماً كليد بخورد، حاشيه هاى اطراف ليگ به اوج خود رسيده است. بحث مديران و مربيان منشورى اين روزها داغ تر از هر زمان ديگرى شده است، ضمن اينكه نزديكان به فوتبال و سازمان ليگ هم مدعى هستند كه بحث منشور اخلاقى گريبان چند بازيكن ليگى را هم خواهد گرفت. 

موضوع منشور اخلاقى در شرايطى به فوتبال ايران رسوخ كرده است كه رئيس كميته انضباطى فوتبال نظرى متفاوت از مسئولان سازمان ليگ و ستاد منشور اخلاقى دارد، كه اين منشور مدتهاست باعث بروز مشكلات بسيارى در فدراسيون فوتبال شده است. نكته جالب توجه در راه حل اين مشكلات عدم موضع گيرى، رئيس، نايب رئيس و دبير فدراسيون فوتبال مى باشد، نفراتى كه شايد منتظر پايان كار مانده اند تا آنگاه از جناح پيروز حمايت كنند.اعتراض به كيفيت داورى ها و رئيس كميته داوران بحث ديگرى بود كه از اواسط ليگ گذشته به اوج خود رسيده بود و در حاليكه خيلى ها صحبت از جدايى يا بر كنارى مسعود عنايت مى كردند، اما مانده تا منتظران به اين نتيجه برسند كه طى اين مدت فقط انرژى صرف كرده اند.منتقدان به مساله داورى و در اوج آن عملكرد رئيس كميته داوران حالا به اين نتيجه رسيده اند كه با شدت بخشيدن به اعتراضات خود در واقع به نوعى معكوس از عنايت حمايت كرده اند و بايد همچنان او را به عنوان متولى امر داورى بالاى سر خود ببينند.محمد عليپور، عزيز محمدى و مسعود عنايت تقريباً همه چهره هاى قدرتمند فوتبال هستند، افرادى كه چنين به نظر مى رسد دارند بر خلاف جريان آب حركت مى كنند و حاضر هم نيستند كه با بقيه در يك مسير قرار بگيرند.

عليپور اعلام كرده كه تا لحظه آخر كارش در ستاد منشور اخلاقى از اعتقاداتش دفاع خواهد كرد و مانع از رسوخ بى اخلاقى و نا هنجارى در فوتبال خواهد شد. كارى كه تا به امروز با توجه به مخالفت هاى بسيار چنين به نظر مى رسد كه انجام شده است.عليپور دبير ستاد منشور اخلاقى است و يكى، ۲ سال است كه با جديت در فدراسيون فوتبال مشغول فعاليت مى باشد. او با حمايت عزيز محمدى امسال هم پيش از شروع ليگ گرد و خاك زيادى به پا كرد كه پيش بينى مى شود اين گرد و خاك به چشم برخى از اهالى فوتبال رفته باشد.مسعود عنايت بدون اغراق يكى از صادق ترين مسئولان فدراسيون فوتبال ايران به حساب مى آيد. او در ليگ نهم انتقادات بسيارى را تحمل كرد. انتقاداتى كه بعضاً به توهين و افترا نيز كشيده شد، اما عنايت بر سر اعتقاداتش باقى ماند و حاضر نشد با مخالفانش مصالحه و مسامحه كند، هر چند كه تعداد مخالفان او آن قدر زياد بود كه نبرد نابرابرى را براى رئيس كميته داوران فدراسيون فوتبال رقم زد.در روزهايى كه شايعه بركنارى عنايت به اوج خود رسيده بود، حمايت على كفاشيان از او باعث شد تا مخالفان او انگشت تعجب به دهان بگيرند و نگران آينده خود شوند.عنايت در چنين شرايطى حالا اسامى داوران هفته اول ليگ را هم اعلام كرده است، هر چند كه او خود خوب مى داند، كه انتقادات به عملكرد او و همكارانش از همان هفته آغازين ليگ توسط منتقدان آغاز خواهد شد. انتقاداتى كه طى يكسال گذشته بمثابه كوبيدن آب در هاون بوده است.مساله دوپينگ هم يكى ديگر از مسائل مورد توجه فدراسيون فوتبال و رئيس آن يعنى دكتر هاشميان است.

او كه در ليگ نهم و در اواخر آن روزهاى سختى را پشت سر گذاشت و وعده كرد كه در ليگ دهم به اين مساله با شدت بيشترى برخورد خواهد كرد.مساله دوپينگ بازيكنان فوتبال سالهاست كه گريبان فوتبال ايران را گرفته است و زمانى نيست كه شايعه انجام دوپينگ توسط برخى از بازيكنان به گوش نرسد، اما فدراسيون فوتبال كه متولى اين كار است، كار خودش را بر اساس برنامه ها و اهدافى كه براى خود ترسيم كرده است انجام مى دهد، كه همين مساله گاهاً با موضعگيرى اعضاى ستاد مبارزه با دوپينگ همراه بوده است.گرفتن تعداد بيشتر تست دوپينگ از بازيكنان فوتبال از جمله وعده هايى است كه رئيس كميته پزشكى فدراسيون فوتبال از آن سخن به ميان آورده است. كارى كه بايد انجام شود تا بازيكنان فوتبال فكر ديگرى در خصوص اين تهديدات نداشته باشند.كميته انضباطى هم حالا قرار است كار خودش را انجام دهد. دكتر شريفى رئيس كميته انضباطى فدراسيون كه سال گذشته بيشتر از رئيس فدراسيون فوتبال درباره اين رشته و موارد مرتبط با آن حرف مى زد، حالا چنين به نظر مى رسد كه از مواضع قبلى خود عقب نشينى كرده است و ديگر حاضر نيست كه مانند گذشته درباره فوتبال و مسائل آن صحبت كند كه اين عقب نشينى با خود حرف و حديث هاى بسيارى را به همراه داشته است. چنين به نظر مى رسد كه با جو آرام فصل نقل و انتقالات، كميته انضباطى فدراسيون فوتبال در آغاز ليگ دهم مشكل چندانى نخواهد داشت و بازارش سوت و كورتر از هر زمان ديگرى خواهد بود. در چنين شرايطى فوتبال ايران انتظار آغاز ليگ را مى كشد. ليگى كه قطعاً به خاطر همزمانى تقريبى اش با جام جهانى ۲۰۱۰ آفريقاى جنوبى ديگر آن جذابيت واقعى را براى طرفداران فوتبال نخواهد داشت و همين مساله مسئولان فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ را نگران كرده است. چرا كه عدم حضور تماشاگران فوتبال درورزشگاه ها باعث خواهد شد. كه تنور ليگ به گرماى واقعى خود نرسد كه اين مساله به هيچ وجه به نفع فوتبال نيست، چرا كه قرار است از دل همين ليگ، تيم ملى فوتبال ايران انتخاب و راهى رقابت هاى جام ملت هاى آسيا در قطر شود. ديدارهايى كه چنين به نظر مى رسد پايان تراژدى حضور قطبى در فوتبال ايران خواهد بود و اين اتفاق زمانى رخ خواهد داد كه قطبى بتواند با تيم ملى فوتبال ايران در رقابت هاى قطر به مقام قهرمانى برسد اما اگر اين اتفاق نيفتد، باز هم فوتبال شاهد نزول ستاره هايش خواهد بود، ستاره هايى كه خيلى ها حضور آنها را در فوتبال ايران انكار مى كنند.
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jahannews.com