سال 2010 میلادی با تمام و فراز نشیب هایش در فوتبال فردا به پایان می رسد و همه اتفاقات آن نیز به تاریخ خواهد پیوست....
 
اتفاقاتی که در این سال رخ داد، باعث شد تا سایت فیفا در گزارشی به بررسی آنها بپردازد.

این گزارش با ارائه ارقامی منتشر شده است:

8810 –  نوزده دسامبر تاریخی بود که سر الکس فرگوسن رکورد "سر مت بازبی" مربی افسانه ای منچستریونایتد را به لحاظ روزهای نشستن روی نیمکت این تیم شکست. فرگوسن 68 ساله تاکنون در بیش از 2 هزار بازی روی نیمکت شیاطین سرخ نشسته و 36 جام را به ارمغان آورده است.


1283 -  رائول و گوتی دو ستاره سابق باشگاه رئال مادرید که در مجموع 43 سال برای این باشگاه مادریدی بازی کردند، طی این سال ها 400 گل به ثمر رسانده و در 31 قهرمانی نیز سهیم بودند. گوتی که ربع قرن در خدمت رئال بود، از سال 1985 کار خود را آغاز کرد و رائول نیز که نزدیک به 323 گل وارد دروازه حریفان کرد، در 741 دیدار به میدان رفت تا نام خود را در تاریخ این باشگاه بزرگ اسپانیایی جاودانه کند.


300 – مارتین پالرمو تعداد گل های خود را به عدد 300 رساند. او که هم اکنون 37 سال دارد، این رکورد بی نظیر را از خود بر جا گذاشت. پالرمو به عنوان مسن ترین گلزن آرژانتین در جام جهانی نیز است.


99 –
بارسلونا فصل گذشته را با کسب 99 امتیاز و جسن بیستمین قهرمانی در لالیگا به پایان برد. آبی و اناری پوشان فصل قبل در لیگ هرگز ار نیوکمپ شکست نخوردند. آنها تنها 24 گل دریافت کردند تا عنوان بهترین خط دفاعی از سال 1973-1974 را از خود بر جا بگذارند. 


58 –
لیونل مسی ستاره آرژانتینی بارسا در سال 2010 موفق شد 58 بار دروازه حریفان را باز کند. او کفش طلا را نیز از آن خود کرد. 42 گل، 15 پاس گل و 166 بار دریبل کردن کردن بازیکنان حریف یک رکورد بی نظیر را از مسی ثبت کرد.


26 -
  سال های تسلط استانبول بر فوتبال باشگاهی ترکیه به پایان رسید و تیم بورسا اسپور موفق شد عنوان قهرمانی را به خود اختصاص بدهد. آخرین بار که تیمی خارج از استانبول موفق به قهرمانی شد، تیم ترابزون اسپور در سال 1984 بود. 


19 –
رقابت های نوزدهمین دوره جام ملت های آفریقا با قهرمانی مصر بدون اینکه شکست بخورد، خاتمه یافت. 


14 –
میروسلاو کلوزه مهاجم تیم ملی آلمان در جام جهانی 2010 موفق شد برای چهاردهمین بار در تاریخ این رقابت ها گلزنی کند و بالاتر از گرد مولر مشهور قرار گرفت. او تنها یک گل کمتر از رونالدوی برزیلی به ثمر رسانده است.


10 –
آیندهوون در لیگ هلند با نتیجه 10-1 تیم فاینورد را شکست داد و سنگین ترین شکست تاریخ 102 ساله این باشگاه را رقم زد. فاینورد 8 بار دروازه اش را در نیمه دوم باز شده دید. این تیم در گذشته نیز یکبار در سال 1983 با نتیجه 8-2 به آژاکس باخته بود.


8 –
پس از ایستادن اسپانیا بر سکوی نخست جام جهانی، هم اکنون 8 تیم هستند که توانسته اند قهرمانی را به خود اختصاص بدهند. اسپانیا اولین تیمی است که توانسته پس از شکست در دیدار نخست خود، جام را بالای سر ببرد. ماتادورها همچنین اولین تیمی هستند که خارج از قاره سبز قهرمان جام جهانی می شوند.


7 –
هفت سال و 10 ماه از آخرین باری که تیمی تحت هدایت خوزه مورینیو در لیگ و در یک دیدار خانگی شکست خورد، می گذرد. آخرین باخت خانگی این مربی مطرح پرتغالی در فوریه سال 2002 بود که پوترو 3-2 مغلوب بیرامار شد. 32 ماه بی شکست ماندن اینترمیلان در سری A نیز در نوامبر سال 2010 از دست رفت.


6 –
اینترمیلان نیز به جمع تیم هایی پیوست که موفق شده اند در جام حذفی ، لیگ و لیگ قهرمانان اروپا به مقام قهرمانی برسند.
پیش از این تیم، سلتیک در سال 1967، آژاکس در سال 1972، آیندهوون در سال 1988، منچستریونایتد در سال 1999 و بارسلونا در سال 2009 موفق به رسیدن به کسب افتخار شده بودند.


4 –
ساموئل اتوئوی کامرونی اولین بازیکنی در قاره آفریقا است که چهار بار بهترین فوتبالیست این قاره انتخاب شده است. او پیش از این با ژرژ وه‌آ لیبریایی و عابدی پله غنایی مساوی بود.


3 –
سه بازیکن تیم ملی اسپانیا به نام های داوید، کارلس پویول و آندرس اینیستا تنها نفراتی بودند که در راه قهرمانی این تیم در جام جهانی موفق به گلزنی شدند. به ثمر رسیدن 8 گل توسط قهرمان یک دوره جام جهانی، کمترین تعداد گلی است که توسط قهرمان به ثمر می رسد.


1 –
نیوزلند تنها تیم حاضر در جام جهانی 2010 بود که نباخت. البته هلند نیز می توانست این رکورد را در اختیار بگیرد، اما شکست در بازی فینال برابر اسپانیا مانع ثبت این مساله شد.


0 –
روزنبورگ در لیگ نروژ بدون اینکه ببازد، جام قهرمانی را بالای سر برد تا نامش در تاریخ فوتبال این کشور جاودانه شود. دو سال قبل نیز تیم تروندهیم تنها یک بار در 60 بازی مغلوب شد.

 
 
 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ 
www.seemorgh.com/sport 
منبع:  bornanews.com