کمتر از دو روز دیگر مراسم انتخاب برترین بازیکن سال جهان در مقر فیفا در زوریخ با چندین روز تاخیر برگزار و از بین سه بازیکن باشگاه بارسلونا یکی به عنوان بهترین فوتبالیست سال جهان برگزیده می شود....
 
دوشنبه شب در زوریخ سه نامزد نهایی دریافت عنوان برترین بازیکن جهان نتیجه دوازده ماه تلاش خود را می بینند و از میان مسی، ژاوی و اینیستا که هر سه در باشگاه بارسلونا عضویت دارند، یکی به این عنوان دست پیدا می کند. سوال های بسیاری در ذهن فوتبال دوستان وجود دارد که فردا به همه آنها پاسخ داده می شود. اینکه آیا مسی می تواند عنوان سال گذشته اش را  تکرار کند و یا اینکه ژاوی می تواند پس از سال ها ماندن در صف دریافت این جایزه، بالاخره صاحب آن شود؟ شاید هم هیچ یک از این اتفاقات رخ ندهد و زننده تک گل فینال جام جهانی یعنی آندرس اینیستا توپ طلا را در دستان خود ببیند؟ یقینا تنها موضوع مشخص این است که در هر صورت توپ طلا به ایالت کاتالان خواهد رفت و آن در سال 2011 در تسخیر مردان بلوگرانا خواهد بود.
 
پایان حرکت موازی فرانس فوتبال و فیفا
توپ طلای جهان برای اولین بار امسال شکل تازه به خود گرفته اما همچنان نشانی از تاریخ پرسابقه خود دارد. این جایزه هر ساله به بهترین بازیکن سال جهان تعلق می گیرد. تاریخ این جایزه به سال 1956 باز می گردد جایی که مجله فرانس فوتبال آن را طراحی کرد تا به بهترین بازیکن سال اروپا اهدا کند. این جایزه با رای خبرنگاران به بازیکنان اهدا می شد و از سال 1995 تا سال 2007 همه بازیکنان تمام نقاط دنیا و تمام کشورها این شانس را پیدا کردند که به این عنوان دست پیدا کنند و دیگر محدودیتی وجود نداشت که تنها بازیکنی با اصلیتی اروپایی صاحب توپ طلا شود. فیفا جایزه بهترین بازیکن سال جهان را دیرتر اختراع کرد و از سال 1991 بود که فدراسیون فوتبال جهان شروع به انتخاب برترین بایکن سال جهان کرد. این جایزه با رای گیری از کاپیتان ها و سرمربیان تیم های ملی جهان به برترین بازیکن سال جهان داده می شد. امسال بالاخره پس از سال ها حرکت موازی فیفا و مجله فرانس فوتبال جایزه ها یکی شده است و دیگر جایزه ای به نام بهترین بازیکن سال اروپا نخواهیم داشت. مراسم انتخاب برترین بازیکن سال جهان از ساعت 21:30 بوقت تهران در زوریخ آغاز خواهد شد.

لیست نهایی و انتقادات!
یکی از موضوعاتی که همواره فیفا را طی سال های اخیر  زیر فشار انتقادات قرار داده، این بوده است که چرا برای لیست نهایی نامزدهای عنوان برترین بازیکن جهان تنها سه بازیکن انتخاب می شوند. این درحالی است که غالبا در لیست اولیه اسامی بلند بالایی از بازیکنان مختلف جهان انتخاب می شوند. امسال هم در ابتدا 23 بازیکن انتخاب شدند اما در پایان سه بازیکن شاخص تیم بارسلونا توانستند نام خود را در بین سه نازمد نهایی ثبت کنند. مسی، ژاوی و اینیستا درحالی به عنوان نامزدهای نهایی برگزیده شدند که بسیاری فیفا را بدلیل عدم انتخاب بازیکنانی چون شواین اشتایگر و اشنایدر مورد انتقاد قرار دادند و معتقد بودن که لیست نهایی باید از سه نفر به 5 نفر افزایش می یافت. با این حال این حرف ها مربوط به گذشته است و اکنون تنها چیزی که واضح است انتخاب بهترین فوتبالیست سال جهان از میان دو اسپانیایی و یک آرژانتینی است.

آندرس اینیستا

این بازیکن 26 ساله ملیتی اسپانیایی دارد و همچون دو مرد دیگر عضو تیم بارسلونا است. شاید پررنگ ترین و به یاد ماندنی ترین تصویر فوتبالی از او در سال 2010 میلادی گلی باشد که وی در فینال جام جهانی آفریقای جنوبی به ثمر رساند. او سال گذشته با 149 امتیاز به عنوان چهارمین بازیکن برتر سال اروپا انتخاب شد و با 190 رای جایگاه پنجم بهترین بازیکن سال دنیا را پس از مسی، رونالدو، ژاوی و کاکا به خود اختصاص داد. اگرچه وی چند ماهی از سال میلادی را با مصدومیت پشت سر گذاشت اما کسب عناوین قهرمانی به همراه بارسلونا و تیم ملی کشورش از دیگر معیارهایی بود که علاوه بر گلزنی اش در فینال جام جهانی، برای قرار گرفتن در بین سه نامزد نهایی از جانب فیفا در نظر گرفته شد. با این حال پیش بینی می شود مصدومیت و دوری چند ماهه وی از فوتبال باعث شود تا او آرا کمتری را به خود اختصاص دهد.

ژاوی
شاید این آخرین فرصت برای این هافبک خلاق و متعصب بارسلونا باشد تا بتواند پس از سال ها انتظار به عنوان برترین بازیکن سال فوتبال جهان انتخاب شود. به عقیده بسیاری از کارشناسان او نسبت به دو هم تیمی اش شانس بیشتری دارد چراکه هم در بارسلونا حضور ثابت و موفقی داشته و هم در تیم ملی اسپانیا چهره درخشانی داشته است. یکی از خاطراتی که فوتبالی ها بویژه هواداران بارسا از وی در سال 2010 به یاد دارند، دو گلی بود که وی در ماه آوریل در سانتیاگوبرنابئو مقابل رئال مادرید به ثمر رساند. ژاوی سال گذشته هم در اروپا در جایگاه سوم قرار گرفت و هم در جهان. اما مقام سومی جهان برای او دستاوردی بزرگ به همراه داشت  چراکه توانست تعداد 155 رای دو سال قبل خود را به 196برساند. باید به این نکته هم اشاره کرد که وی در رقابت های آفریقای جنوبی با دادن بیش از 550پاس سالم در تاریخ جام های جهانی رکورددار شد.

مسی
هیچ بعید نیست که فردا شب پس از اعلام نام بهترین بازیکن سال فوتبال جهان، مسی حسرت روزهایی را بخورد که به همراه تیم ملی آرژانتین در جام جهانی آفریقای جنوبی حرفی برای گفتن نداشت و بیش از سایر هم تیمی هایش در تیم ماردونا زیر فشار انتقادات بود چراکه همه می گفتند که او تنها می تواند در کنار ژاوی و سایر بارسایی ها خوب بازی کند. شاید تنها همین مساله باعث شود که شانس او نسبت به ژاوی کمترباشد چراکه کسی نمی تواند منکر درخشش خیره کننده وی در بارسلونا باشد و چهار گلی که او در مقابل آرسنال در لیگ قهرمانان به ثمر رساند را از یاد ببرد. مسی سال گذشته بهترین بازیکن جهان شد و با 1073 رای ضمن ثبت رکوردی تازه درتاریخ توپ طلای اروپا، این جایزه را از آن خود کرد. مسی بهترین بازیکن سال فوتبال آرژانتین شد اما بعید است که وی بتواند این افتخار را در سطح جهان تکرار کند.

سایر جوایز
اما یکی از جذابترین و بزرگترین جوایزی که داده می  شود به تیم منتخب سال است که یازده بازیکن برتر جهان در آن جای می گیرند. ضمن اینکه برای کسب جایزه برترین مربی سال جهان رقابتی جدی و دیدنی میان ویسنته  دل بوسکه، خوزه مورینیو و پپ گواردیولا برقرار است. ضمن اینکه به بهترین فدراسیون فوتبال، بهترین گلزن جهان و بازی جوانمردانه جوایزی اهدا می شود.
 
 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ 
www.seemorgh.com/sport 
منبع:  bornanews.com