خداحافظی علی دايی از نيمكت پرسپوليس نزديك است و گمانه زنی برای حدس زدن نام جانشين او آغاز شده.
  
تهران امروز: از حمید استیلی و حمید درخشان به عنوان جدی ترین گزینه های داخلی نام برده می شود و عده‌ای هم معتقدند یك مربی نامدار خارجی هدایت پرسپولیس را بر عهده خواهد گرفت. انتخاب جانشین علی دایی بی‌تردید به یكی از سوژه‌های ناب تابستان پیش روی ایران تبدیل خواهد شد. باید منتظر آغاز كشمكش تكراری میان مدعیان تصاحب این پست ماند. در گذشته ای نه چندان دور علی پروین پیروز بلامنازع جنگ های نیمكت پرسپولیس بود. امروز او دیگر ادعایی در پرسپولیس ندارد و رقابت بر سر تصاحب تاج و تخت به حساس ترین مرحله نزدیك شده است. مروری بر سابقه درگیری‌های چنگ زدن به نیمكت پرسپولیس، آنچه را كه در آینده‌ای نزدیك برای چندمین بار در این باشگاه رخ خواهد داد، ملموس‌تر خواهد كرد. 
1 - علی پروین؛ فرشاد پیوس 

محبوبیت کاپیتان و گلزن اول فوتبال ایران به حدی رسیده بود که برخلاف روال همیشگی، وقتی تیم وارد زمین می شد تماشاگران ابتدا فرشاد آقای گل را تشویق می کردند و بعد از او به سراغ علی پروین می‌رفتند. پروین که بسیار به اولویت بندی شعارها حساس بود از همان دوران مقابل پیوس موضع گرفت. آقای گل در پایان لیگ سال 1375 از فوتبال خداحافظی کرد و سال پس از آن به عنوان دستیار مت کوویچ در پرسپولیس مشغول به کار شد. قرار بود این آغازی باشد برای رسیدن فرشاد پیوس به جایگاه سرمربیگری پرسپولیس اما وقتی پروین به نیمكت سرخ بازگشت ورق کاملا برگشت. علی پروین که بارها با گل های پیوس جام قهرمانی را بالای سر برده بود در تعدادی از مسابقات نام آقای گل را برای نشستن روی نیمکت مربیگری تیم رد نکرد و در تمرینات هم وظایف سخیف و کم اهمیتی را برای مربی تازه وارد در نظر می گرفت. پروین که خودش هم بلافاصله پس از کنار گذاشتن فوتبال و حتی در حین آن سرمربی قرمزها شده بود می گفت امثال پیوس باید در کلاس‌ها و دوره های مربیگری شرکت کنند و پس از آن داعیه مربیگری در تیمی مثل پرسپولیس را داشته باشند. به این ترتیب پیوس از پرسپولیس فاصله گرفت و پیشرفت در عرصه مربیگری را در تیم‌های دیگر جست‌وجو کرد. 
2 - علی پروین؛ احمدرضا عابدزاده 

عابدزاده هم مثل پیوس از معدود بازیکنان پرسپولیس بود که محبوبیتش به محبوبیت علی پروین تنه می زد و این اتفاق پس از مدتی به اختلافی عمیق بین این دو تبدیل شد. عابدزاده در مقطعی که تکلیف مالکیت باشگاه مشخص نبود به جبهه مدیران مخالف پروین پیوست و امیدوار بود پس از پیروزی این جبهه به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس کارش را آغاز کند. 

در حالی که بسیاری از بازیکنان دانه درشت پرسپولیس گوش به فرمان پروین بودند، عابدزاده با تعدادی از بازیکنان تیم امید تمرینات پرسپولیس خودش را استارت زد و علنا به علی پروین اعلان جنگ داد. در این گیر و دار بود که بیماری مهلک عابدزاده ، او را به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فرستاد و رقیب گردن کلفت علی پروین ناغافل از میدان به در شد. عابدزاده پس از بازگشت دوباره به میادین دیگر قادر نبود به عنوان سرمربی مسئولیت بپذیرد و در این مدت صرفا به عنوان مربی دروازه بان ها در پرسپولیس و استیل آذین آفتابی شده است. 
3 - علی پروین؛ علی دایی 

اختلاف این دو حتی قبل از آنکه دایی برای ورود به جرگه مربیگری اعلام آمادگی کند کلید خورد. وقتی پروین در ابتدای سومین دوره لیگ حرفه‌ای از پرسپولیس کنار گذاشته شد، علی دایی دوباره پیراهن قرمز را به تن کرد و به عنوان دست راست وینکو بگوویچ برای پروسه پروین زدایی از پرسپولیس اعلام آمادگی کرد. او بعدها در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد زمانی که اسم و رسمی نداشته علی پروین به او گفته تنها در صورتی به تیم ملی دعوت می‌شود که با پرسپولیس قرارداد ببندد و او چون از این کار امتناع کرده از لیست نهایی تیم ملی حذف شده است. پروین هم بلافاصله در پاسخ به دایی گفت او نباید فراموش کند که در میان مردم محبوبیتی ندارد و فقط مشهور است. پروین به شبکه‌های تلویزیونی گفت دایی حتی از زدن دو روپایی پشت سر هم عاجز است. پس از دور شدن دایی از پرسپولیس رابطه طرفین مجددا با وساطت رفقای مشترک حسنه شد و امروز هم در شرایطی دایی به نیمکت پرسپولیس تكیه زده که پروین دیگر ادعایی در این حیطه ندارد و این یعنی دوستی آنها کماکان می تواند پابرجا باشد. 
4 - علی پروین؛ حمید استیلی 

حمید استیلی با امثال ناصر محمدخانی و وحید قلیچ که صرفا به دستیاری پروین در پرسپولیس راضی بودند تفاوت های زیادی داشت. او بلافاصله پس از خداحافظی از میادین به‌عنوان دستیار پروین در پرسپولیس مشغول به کار شد و البته سودای رسیدن به مدارج بالاتر و سرمربیگری در این تیم را در سر داشت. سیاستمداری استیلی باعث شد او هیچ وقت با پروین دچار مشکل نشود اما این‌طور به نظر می‌رسید که استیلی خوب می‌داند پروین آخرین روزهایش را در پرسپولیس می گذراند و پس از ناك اوت شدن سلطان، شانس سرمربیگری در این تیم به او لبخند خواهد زد. پس از پروین، حمید استیلی دستیاری آری‌هان، دنیزلی و افشین قطبی را هم در پرسپولیس تجربه کرد اما طی شش سال دستیاری در این تیم هرگز حتی برای یک بازی هم شانس سرمربیگری پرسپولیس را به‌دست نیاورد. استیلی شمشیر را برای سرمربیان بعدی پرسپولیس از رو بست و با اکثر آنها به مشکل برخورد اما پروین حتی در این مقطع هم از دستیار سابقش حمایت نکرد و وقتی شنید مصطفی دنیزلی او را از پرسپولیس کنار گذاشته، گفت:« حق با دنیزلی است، استیلی همیشه به دنبال حاشیه است.» 
5 - علی پروین؛ محمد مایلی کهن 

پس از چند سال دستیاری پروین در پرسپولیس و تیم ملی، مایلی کهن به این نتیجه رسید که رفاقت با پروین مثل اتوبان یکطرفه است و تصمیم گرفت از او جدا شود. وقتی قبل از جام ملت‌ها 96 او برخلاف گمانه‌زنی ها سرمربی تیم ملی شد و جای پروین را گرفت؛ مجادلات رسانه ای بین این دو آغاز شد و مایلی کهن در چند مورد مدعی شد بعضی‌ها چشم دیدن اینکه او در تیم ملی بر صندلی همیشگی‌شان تکیه زده است را ندارند. دعوای مایلی کهن و پروین البته دوام چندانی نداشت و طرفین خیلی زود پرچم صلح را بالا بردند. بعدها وقتی پروین از پرسپولیس کنار رفت، مایلی کهن کماکان در فهرست کاندیداهای سرمربیگری این تیم قرار نگرفت تا مشخص شود همه چیز صرفا زیر سر سلطان و دار و دسته‌اش نبوده است. 
6 - علی پروین؛ حمید درخشان 

در جریان ماجراهای اختلافات مدیریتی و مالکیت باشگاه پرسپولیس حمید درخشان به جبهه پروین رفت تا شاید پس از روشن شدن تکلیف و برنده شدن پروین، از این نمد کلاهی هم برای او دوخته شود اما پروین استثنائا آن بازی را باخت و حمید درخشان چیزی بیشتر از سرمربیگری در تیم دسته اولی علی پروین كه سرخپوشان نام داشت به‌دست نیاورد. درخشان که پیش از آن در مقطعی نتایج قابل قبولی با پرسپولیس به‌دست آورده بود با سرخپوشان به دنبال اعاده حیثیت بود تا شاید راه خود را بار دیگر به تیم‌های سطح اول فوتبال ایران باز کند اما در حالی که سرخپوشان یکی از امیدهای صعود به لیگ برتر بود، او از کار برکنار شد تا این شایعه سر زبان ها بیفتد که پروین با اطلاع از دورخیز درخشان برای تصاحب نیمکت پرسپولیس او را از کار برکنار کرده تا این موفقیت منجر به تراشیده شدن یک رقیب جدید روی نیمکت پرسپولیس برای خودش نشود.
 
 
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:tehrooz.com