با بهترین عاشقانه‌ های تاریخ سینما آشنا شوید + عکس و 10 فیلم برتر
کری گرانت به خاطر حضور در شش عنوان فیلم این فهرست و کاترین هپبرن به دلیل حضور در چهار عنوان فیلم این فهرست بهترین بازیگران مرد و زن فیلم‌های رومانتیک شناخته شده‌اند. صد فیلم رومانتیک و برتر تاریخ سینما انتخاب شد.

بهترین فیلم های عاشقانه

در نظرخواهی از 101 نفر در حوزه‌های نقد فیلم، کارشناس هنری، بازیگر، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و رمان‌نویس صد فیلم رومانتیک و برتر تاریخ سینما انتخاب شد. هریک از این صد و یک نفر انتخاب‌های شخصی خود را اعلام و در نتیجه‌گیری نهایی فیلم کلاسیک دیوید لین «برخورد کوتاه» (1945) صدرنشین این سیاهه شد و فیلم محبوب «کازابلانکا» در مقام دوم فهرست قرار گرفت.

سومین فیلم رومانتیک و محبوب تمام دوران «در طلب عشق» (وونگ کار وای، 2000) است.
 


نمایی از فیلم «برخورد کوتاه»


«برخورد کوتاه» با نقش‌آفرینی ترور هوارد وسلیا جانسن هرگز برنده اسکار نشد. اما این فیلم که فیلمنامه‌اش نوشته نوئل کاوارد است در فهرست بیست و پنج تن از شرکت‌کنندگان نظرخواهی رتبه اول را آورده است از جمله ال جیمز (رمان‌نویس) و ریچارد کورتیس (فیلمنامه‌نویس و کارگردان تعدادی از معروف ترین کمدی رومانتیک های دهه ی اخیر). در میان شرکت‌کنندگان این نظرسنجی نام یک ایرانی هم به چشم می‌خورد: شیرین نشاط.

کمدی «آنی هال» (وودی آلن، 1977) با نقش‌آفرینی دایان کیتن و خودِ آلن مقام چهارم این فهرست را دارد.
کری گرانت به خاطر حضور در شش عنوان فیلم این فهرست و کاترین هپبرن به دلیل حضور در چهار عنوان فیلم این فهرست بهترین بازیگران مرد و زن فیلم‌های رومانتیک شناخته شده‌اند. این درحالی است که این دو بازیگر تنها در سه فیلم این سیاهه، در کنار هم حضور دارند از جمله «داستان فیلادلفیا» (1940) که رتبه پنجاه وششم است.

عکسی از «کری گرانت»


عکسی از «ادری هپبورن»


منتقد «تایم آوت»، دیوید کلهون می‌گوید: «این فهرست، ایده‌ی تنها سه منتقد نیست که در اتاقی تاریک نشسته و نظر داده باشند، ما از صد و یک کارشناس واقعی خواستیم تا انتخاب‌های شخصی‌شان را انجام دهند.»

در میان کارشناسان و در بخش بازیگران چهره‌هایی چون آسیا آرجنتو، ریچارد گر، سالی هاوکینز: در میان فیلمسازان فرانسوا اوزون، سردریچارد کورتیس، میشل گوندری، جاد آپاتو و در میان نویسندگان و فیلمنامه‌نویسان نام لوسی آلیبار و نیکلاس اسپارکس به چشم می‌خورد.
 
فهرست ده فیلم برتر این فهرست صد تایی عبارتند از:
1- «برخورد کوتاه» (دیوید لین، 1945)
 
2- «کازابلانکا» (مایکل کورتیز، 1942)
 
3- «در طلب عشق» (وونگ کار وای، 2000)
 
4- «آنی هال» (وودی آلن، 1977)
 
5- «هارولد و ماد» (هال اشبی، 1971)
 
6- «کوهستان بروکبک» (آنگ لی، 2005)
 
7- «آپارتمان» (بیلی وایلدر، 1960)
 
8- «مساله مرگ و زندگی» (امریک پرسبگر ومایکل پوئل، 1946)
 
9- «درخشش ابدی ذهنی بی‌نقص» (میشل گوندری، 2004)
 
10- «کلاف پیچیده عشق» (پل تامس اندرسن، 2002)



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: caffecinema.com