بهترین تا بدترین فیلم های کریستوفر نولان + عکس
از شهر گاتهام تا خارج از زمین، نمی ‌توان جایی را پیدا کرد که نولان با فیلم هایش به آن پا نگذاشته باشد

مرور چند فیلم کریستوفر نولان به مناسبت سالروز تولدش

از شهر گاتهام تا خارج از زمین، نمی‌توان جایی را پیدا کرد که نولان با فیلمهایش به آن پا نگذاشته و تماشاچیان از آن لذت نبرده باشند. برآن شدیم تا گذری بر فیلمهای نولان بزنیم، از بهترین تا بدترین آنها.

بیشتر بدانید : کریستوفر نولان: راوی عمیق‌ترین لایه‌های وجودی بشر

بیشتر بدانید : درباره فیلم Tenet (انگاشته)، جدیدترین ساخته کریستوفر نولان + عکس

میان ستاره‌ ایی Interstellar 2014

از دید جلوه‌های ویژه حیرت آور ولی از نظر روایت داستان ناقص. در “میان ستاره‌ایی” از عشق صحبت می‌شود، از کاوش کردن و تلاش صحبت می‌شود ولی آن ‌چنان موفقیت آمیز به داستان پرداخته نشده است.

بیشتر بدانید : در میان ستارگان، تازه‌ترین فیلم کریستوفر نولان

Interstellar
Interstellar

حتی در شخصیت قهرمان، متیو مکانهی بزرگ Matthew McConaughey، گاها انکار می ‌شود. روایت داستان فیلم نمی‌تواند به جزئیات شخصیت ‌های فیلم بپردازد، چرا که دائم درگیر قبولاندن داستان فیلم از دید علمی به مخاطب می‌باشد. ناگفته نماند میکس و مونتاژ صدا آن‌چنان که شایسته فیلمی با چنین مضمونی باشد، خوب از آب در نیامده بود.

 شوالیه تاریکی برمی‌خیزد The Dark Knight Rises ۲۰۱۲

نولان سه گانه بتمن خود را آنچنان که انتظار می‌رفت نتوانست به قدرت دو فیلم قبلی به پایان برساند. در داستان فیلم اشکالات زیادی یافت می‌شد که گاها باعث سردرگمی مخاطب می‌گشت. صدای بروس وین را شاید بتوان کوچکترین مشکل فیلم دانست، به خصوص وقتی که فیلم به شما می‌قبولاند که درمان کمر شکسته، چیزی نیست جز دست درمانگر چند مرد کوهستان به همراه چند حرکت شنا.

The Dark Knight Rises
The Dark Knight Rises

از روایت داستان بتمن که منزوی و بازنشسته شده تا شبیه سازی مرگ او که تمام ثروتش به آلفرد می‌رسد، پایان این فیلم برخلاف دو قسمت قبلی اصلا نتوانست از نگاه احساسی مخاطب را راضی نگه دارد.

تعقیب Following ۱۹۹۸

با توجه به این که اولین فیلم بلند نولان بودجه ی بسیار کمی داشت (تنها ۶,۰۰۰ دلار)، ولی او به خوبی توانست یکی از دلهره آورترین و اعصاب خردکن ترین فیلم‌های آن سال را بسازد.

Following
Following

فیلمی که با هویت افراد بازی می‌کرد این نتیجه را برای کارگردان به ارمغان آورد که در پروژه‌های بزرگ بعدیش، به دنبال این گونه فیلم‌ها نرود. 

بی خوابی Insomnia ۲۰۰۲

 ترکیب آل پاچینو Al Pacino و رابین ویلیامز Robin Williams شاید ترکیب آن‌چان مناسبی نباشد. دو بازیگر با دو دنیای متفاوت که ثمره‌ی آن نمایشی دور از انتظار برای از هردوی آن‌ها بود. داستان این فیلم (که بازسازی فیلم نروژی‌ایی به همین نام است) داستانی کاراگاهی است (پاچینو) که به دنبال قاتلی فراری می‌گردد.

Insomnia
Insomnia

پاچینو این احتمال را میدهد (شاید هم اشتباه کند) که قاتل فراری اطلاعاتی را درباره‌ی مرگ پلیسی که توسط پاچینو کشته شده را داشته باشد. شاید “بی خوابی” را بتوان دوراز انتظار‌ترین فیلم نولان دانست.

تلقین Inception ۲۰۱۰

بله، درباره‌ی “تلقین” خیلی حرف ها می‌شود زد. شاید بتوان گفت نولان را بسیاری با این فیلم بشناسند.

Inception 
Inception

صحنه‌ های دیوانه وار، تخیلی و زیبای بسیار زیادی را می ‌توان در این فیلم پیدا کرد (بعید می‌دانیم صحنه ی درگیری در هنگام بی ‌جاذبه شدن در راهرو از ذهن مخاطبی فراموش شده باشد). پرداخت به جزئیات احساسی در چنین فیلم دلهره آوری، قابل تحسین است.

بیشتر بدانید : فیلمی که دی کاپریو پس از 10 سال هنوز پایانش را درک نکرده! + عکس

پرستیژ The Prestige ۲۰۰۶   

فیلم، فیلم واقعا خوبی است. از آن دسته از فیلم‌ هایی که می‌توان چندصد بار دید.

The Prestige
The Prestige 

دوئلی میان دو شعبده باز (هیو جکمن Hugh Jackman) و کریستن بیل Cristian Bale که متوقف نمی‌شود مگر تا حقه‌ ی نهایی را رو کنند، حتی اگر به قیمت از دست دادن عزیزشان و یا برهم زدن قوانین فیزیک تمام شود. اقتباس نولان از کتابی به همین نام ترکیبی از صحنه ‌های تخیلی و درامی تراژیک است.  

دانکرک Dunkirk 2017

دلهره آور و جذاب. شاید بتوان قسمتی از این شاهکار جنگ جهانی دوم را با چنین کلماتی تعریف کرد. 

Dunkirk
Dunkirk 

داستان فیلم از روی اتفاقاتی است که در ساحل دانکرک اتفاق افتاده است. بسیاری این فیلم را از خیلی از جهات با فیلم “نجات سرجوخه رایان” اسپیلبرگ مقایسه می‌کنند که قیاس قابل قبولی به نظر میرسد.  گویا شخصیت‌ های فیلم، از قصد از داستان فیلم گم شده‌اند و به آن ‌ها پرداخته نمی‌ شود که در این ژانر فیلم امر قابل قبولی می‌باشد.
 

 بتمن آغاز می‌کند Batman Begins 2005

برای اولین بار در تاریخ، بتمن واقعا ترسناک و جذاب به تصویر کشیده شده بود. شاید این یکی از بسیار ویژگی ‌های بتمن باشد که نولان با مهارت به تصویر کشیده است.

Batman Begins
Batman Begins 

شاید اولین بار بود که مخاطبین از دیدن شخصیتی از داستان های کمیک در قاب سینمایی، به این اندازه لذت می‌بردند.

ممنتو Memento ۲۰۰۰

هیچ واژه ‌ایی برای آن استودیوهای فیلمسازی ‌ایی که در آن زمان این فیلمنامه ‌ی نولان را رد کردند، پیدا نمی‌شود. “ممنتو” بدون شک بهترین و کامل ترین اثر نولان تا به امروز بوده است.

Memento
Memento 

شاید تا قبل از مشاهده ‌ی این فیلم هیچ کس، فکر آن ‌را هم نمی‌کرد که حافظه‌ ی ما چه نقشی در شکل دادن به زندگی ما دارد.

شوالیه تاریکی The Dark Knight ۲۰۰۵

واقعا انتظار دیدن چه فیلمی را در این رتبه داشتید؟ فیلمی مبتنی بر داستان‌ های کمیک بوکی که واقعا شایسته چنین جایگاهی است. 

The Dark Knight
The Dark Knight

 

بیشتر بدانید : افشاگری آن هاتاوی درباره کریستوفر نولان و شرایط فیلم ها + عکس

بیشتر بدانید : فیلم های کریستوفر نولان: از تعقیب تا دانکرک + عکس

بیشتر بدانید : کارگردانی که رابرت پتینسون را در یک اتاق زندانی کرد!!

بیشتر بدانید : گذری کوتاه به 6 فیلم کریستوفر نولان و بعضی شباهت‌های آن‌ها

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: zoomg.ir