از قهرمان اصغر فرهادی تا روز پرچم شان پن: فیلم های جشنواره کن 2021 + عکس
 هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن در حالی آغاز شد که در بخش رقابتی اصلی‌اش میزبان ۲۴ فیلم از کارگردانان شناخته‌شده است

هر آن‌ چه از فیلم‌ های حاضر در کن می‌ دانیم

«اسپایک لی» کارگردان آمریکایی پس از لغو جشنواره سال گذشته بار دیگر در راس هیات داوران بخش رقابتی کن برای جشنواره هفتاد و چهارم قرار گرفته و در کنار او «متی دیوپ» کارگردان فرانسوی-سنگالی، «میلن فارمر» خواننده و ترانه‌سرای کانادایی- فرانسوی، «مگی جیلنهال» بازیگر، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و کارگران اهل آمریکا، «جسیکا هاسنر» کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس اتریشی، «ملانی لورن» بازیگر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی، «کلبر مندونسا فیلیو» فیلمساز برزیلی، «طاهر رحیم» بازیگر فرانسوی و «سانگ کانگ-هو» بازیگر اهل کشور کره جنوبی چهره‌هایی هستند که ۲۴ فیلم بخش اصلی این جشنواره را داوری خواهند کرد.

بیشتر بدانید : پوستر متفاوت جشنواره کن 2021 رونمایی شد + عکس

در جشنواره کن دوره پیشین، فیلم «اَنگل» ساخته «بونگ جون-هو» از کره جنوبی جایزه بهترین فیلم کن را به خود اختصاص داد و در ادامه به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان تبدیل تاریخ شد و دو جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم بین‌المللی جویز اسکار را نیز به خود اختصاص داد. «بونگ جون هو» امسال میهمان ویژه جشنواره است و قرار است یک مسترکلاس در کن برگزار کند.

اما در ادامه مروری داریم بر ۲۴ فیلمی که امسال در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن برای کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم رقابت می‌کنند، جایی که «ژاک اودیار» فرانسوی و «آپیچاتپونگ ویراستاکول» سینماگر تایلندی تنها چهره‌هایی هستند که سابقه کسب جایزه نخل طلای کن را در کارنامه دارند.

بیشتر بدانید : از قهرمان اصغر فرهادی تا فیلم پرستاره وس اندرسون: آخرین اخبار درباره جشنواره کن

آنت (فیلم افتتاحیه)

کارگردان: لئو کارکس
کشور: فرانسه، آلمان، بلژیک، ژاپن، مکزیک

آدام درایور در آنت
آدام درایور در آنت

خلاصه داستان: این فیلم روایتگر داستان زندگی «هنری» یک کمدین و «آن» یک خواننده اپرای سرشناس و جهانی است که زوج موفقی هستند اما تولد اولین فرزندشان که دختری مرموز با سرنوشتی استثنائی است، زندگی آن‌ها را دگرگون می‌کند.

داستان همسر من

کارگردان: «ایلدیکو انیادی»
کشور: مجارستان، آلمان، ایتالیا، فرانسه

فیلم سینمایی داستان همسر من
فیلم سینمایی داستان همسر من

خلاصه داستان: «جیکوب استور» که کاپیتان یک کشتی است با یکی از دوستانش در کافه شرط‌بندی می‌کند که با اولین زنی که وارد کافه می‌شود ازدواج کند و زنی به نام «لیزی» وارد می‌شود ...

بندتا

کارگردان: پل ورهوفن
کشور: فرانسه

فیلم بندتا
فیلم بندتا

خلاصه داستان: در اواخر قرن هفدهم میلادی و در دورانی که طاعون همه جا را فراگرفته، «بندتا کارلینی» به عنوان یک تازه‌کار وارد یک صومعه در شهر پسیا می‌شود و او که دارای قابلیت‌های متفاوتی است به سرعت زندگی در صومعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جزیره برگمن

کارگردان: میا هانسن-لاو
کشور: فرانسه، آلمان، بلژیک، سوئد

خلاصه داستان: یک زوج فیلمساز تصمیم می‌گیرند برای نگارش فیلمنامه، تعطیلات تابستانی را در جزیره فارو در کشور سوئد سپری کنند، جایی که «اینگمار برگمن» کارگردان بزرگ سینمای جهان در آن‌جا زندگی می‌کرد و الهام‌بخش آثار او بود. همچنان که نگارش فیلمنامه این زوج پیش می‌رود به تدریج توجه آن‌ها معطوف به چشم‌انداز وحشی منطقه می‌شود و با محو شدن مرز میان خیال و واقعیت، رابطه این زوج در هم می‌شکند.

ماشین من را بران

کارگردان: ریویوکو هاماگوچی
کشور: ژاپن

خلاصه داستان: «یوسوکو کافوکو» یک بازیگر و کارگردان تئاتر با «اتو» که یک فیلمنامه‌نویس است ازدواج می‌کند اما «اتو» ناگهان فوت می‌کند و رازی را از خود برجای می‌گذارد. دو سال بعد و زمانی که «کافوکو» همچنان تحمل از دست دادن همسرش را ندارد، پیشنهاد کارگردانی یک تئاتر به او می‌شود و با ماشینش به هیروشیما سفر می‌کند و ...

روز پرچم

کارگردان: شان پن
کشور: آمریکا

شان پن در روز پرچم
شان پن در روز پرچم

خلاصه داستان: فیلم «روز پرچم» با بازی «شان پن» و دخترش «دیلان پن»، روایتی صمیمی و خانوادگی از زن جوانی است که در تلاش است زندگی خود را از پس ویرانه‌ گذشته دوباره بسازد و رابطه جداناشدنی دختر و پدر را بار دیگر پیوند دهد.

فیلم فرانسه

کارگردان: برونو دومون
کشور: فرانسه، آلمان، ایتالیا، بلژیک

خلاصه داستان: این فیلم داستان زندگی یک گزارشگر زن در جنگ است که در واقع گزارشگر و رسانه یک کشور است.

قهرمان

کارگردان: اصغر فرهادی
کشور: ایران، فرانسه

بیشتر بدانید : درباره "قهرمان" اصغر فرهادی، فیلم حاضر در جشنواره کن 2021 + خلاصه داستان و عکس

امیر جدیدی در قهرمان اصغر فرهادی
امیر جدیدی در قهرمان اصغر فرهادی

خلاصه داستان: رحیم به دلیل بدهی‌ای که توان پرداخت آن را ندارد در زندان است اما در مدت زمان یک مرخصی دوروزه تلاش می‌کند رضایت طلبکار خود را با پرداخت بخشی از بدهی جلب کند اما اتفاقات طبق آن‌چه برنامه‌ریزی شده بود پیش نمی‌رود ...

زانوی احمد

کارگردان: نداف لاپید
کشور: فرانسه، آلمان

خلاصه داستان: این فیلم داستان فیلمسازی است که در میانه دهه پنجم زندگی خود برای معرفی یکی از فیلم‌هایش به یک روستای دورافتاده در انتهای یک منطقه بیایانی سفر می‌کند ودر آن‌جا با زنی آشنا می‌شود که مامور وزرات فرهنگ است و به تدریج اشتراکاتی بین آن‌ها پدید می‌آید.

کازابلانکا بیتس

کارگردان: نبیل عیوش
کشور: مراکش، فرانسه

خلاصه داستان: «آناس» که یک خواننده رپ بوده، در یک مرکز فرهنگی در منطقه کارگرنشین کازابلانکا مشغول به کار می‌شود و دانش‌آموزانش را تشویق به رهایی از سنگینی سنت‌های محدودکننده می‌کند تا شور و علاقه خود را از طریق موسیقی ابراز کنند.

کوپه شماره ۶

کارگردان: یوهو کاسمانن
کشور: فنلاند، آلمان، استونی، روسیه

کوبه شماره 6 در جشنواره کن 2021
کوبه شماره 6 در جشنواره کن 2021

خلاصه داستان: یک زن جوان فنلاندی با سوار شدن یک قطار در مسکو به سمت مناطق قطبی از یک رابطه عاشقانه فرار می‌کند و ناگزیر است سفر طولانی خود را در کوپه با یک معدنچی روس بگذراند. این برخورد غیرمنتظره موجب می‌شود این دو با حقایقی درباره خود آشنا شوند.

شکاف

کارگردانان: کاترین کورسینی
کشور: فرانسه

خلاصه داستان: «راف» و «جولی» زوج در آستانه جدایی در جریان اعتراضات جلیقه‌زردها مصدوم می‌شوند و در بخش اورژانس با یکی دیگر از معترضین به نام «یان» آشنا می‌شوند، فردی که یقین‌ها و تعصبات آن‌ها را در هم می‌شکند و...

ناآرام

کارگردان: یواخیم لافوس
کشور: بلژیک، لوکزامبورگ، فرانسه

خلاصه داستان: «دامین» که دچار اختلال دوقطبی است همچنان تلاش می‌کند زندگی خود را با لیلا که عاشقانه دوستش دارد ادامه دهد ..

پاریس منطقه ۱۳

کارگردان: ژاک اودیار
کشور: فرانسه

خلاصه داستان: سه دختر و یک پسر تعریف جدیدی از زندگی مدرن ارائه می‌دهند.

روابط مقدس

کارگردان: محمدصالح هارون
کشور: فرانسه، آلمان، بلژیک، چاد

فیلم روابط مقدس
فیلم روابط مقدس

خلاصه داستان: امینا به همراه دختر ۱۵ ساله‌اش ماریا در حومه یکی از شهرهای کشور چاد زندگی می‌کنند، اما زندگی از پیش شکننده آن‌ها زمانی از هم می‌پاشد که امینا متوجه می‌شود دخترش باردار است ..

مموریا

کارگردان: آپیچاتپونگ ویراستاکول
کشور: کلمبیا، تایلند، انگلیس، مکزیک، فرانسه

خلاصه داستان: جسیکا پس از شنیدن یک صدای بلند در هنگام استراحت، دیگر قادر به خوابیدن نیست و در سفر به بوگاتا برای ملاقات باخواهرش با یک باستان‌شناس به نام آگنس آشنا می‌شود و ...

نیترام

کارگردان: جاستین کرزل
کشور: استرالیا

فیلم نیترام در جشنواره کن 2021
فیلم نیترام در جشنواره کن 2021

خلاصه داستان: «نیترام» به همراه پدر و مادرش در دهه ۱۹۹۰ میلادی در یکی از روستاهای استرالیا در انزوا و ناامیدی زندگی می‌کند تا زمانی که به شکل غیرمنتظره دوستی به نام هلن پیدا می‌کند که تنها وارث یک خانواده است اما با پایان تراژیک رابطه آن‌ها، تنهایی و خشم نیترام بیشتر هم شده و او را به یک فاجعه نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند.

آنفولانزای پتروف

کارگردان: کریل سربرنیکوف
کشور: روسیه

خلاصه داستان: این فیلم با اقتباس از رمانی نوشته «الکسی سالینیکوف» درباره خانواده پتروف است در روسیه‌ای که با همه‌گیری ویروس آنفلوآنزا دست به گریبان است، جایی که گذشته هرگز گذشته نیست، زمان حال را همه در مستی سر می‌کنند و زیر لایه‌های زندگی معمول، اتفاقات خارق‌العاده‌ای در جریان است.

موشک سرخ

کارگردان: شین بیکر
کشور: آمریکا
خلاصه داستان: «موشک سرخ» جدیدترین ساخته «شین بیکر» نویسنده و کارگردان آمریکایی یک کمدی سیاه و انسانی درباره یک کلاهبردار آمریکایی است که زادگاهش به سختی او را تحمل می‌کند.

گزارش فرانسوی

کارگردان: وس اندرسون
کشور: انگلیس، فرانسه، آلمان

خلاصه داستان: فیلم «گزارش فرانسوی» مجموعه‌ای از داستان‌ها درباره شماره آخر یک مجله آمریکایی است که در یک شهر خیالی در فرانسه قرن بیستم منتشر می‌شود.

تیتان

کارگردان: ژولیا دوکورنو
کشور: فرانسه، بلژیک

فیلم سینمایی تینان
فیلم سینمایی تینان

خلاصه داستان: پس از وقوع مجموعه‌ای از جرایم غیرمنتظره، یک پدر با پسرش که برای ۱۰ سال گم شده بود، متحد می‌شود.

همه چیز خوب پیش رفت

کارگردان: فرانسوا اوزون
کشور: فرانسه

خلاصه داستان: «آندره» ۸۵ ساله پس از سکته نیمه‌فلج می‌شود و از دخترش «امانوئل» می‌خواهد کمک کند که به زندگی‌اش پایان دهد.

فیلم سه طبقه

کارگردان: نانی مورتی
کشور: ایتالیا، فرانسه

خلاصه داستان: مجموعه‌ای از حوادث، زندگی ساکنان یک ساختمان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و مشکلات آن‌ها را در پدر و مادر بودن، خواهر و برادر بودن و همسایه بودن آشکار می‌کند، در دنیایی که ترس و کینه بر همزیستی حاکم است.

بدترین آدم دنیا

کارگردان: یواخیم تریه
کشور: نروژ، فرانسه، سوئد، دانمارک

فیلم سینمایی بدترین آدم دنیا
فیلم سینمایی بدترین آدم دنیا

خلاصه داستان: «جولی» در آستانه سی‌سالگی است و زندگی‌اش بسیار آشفته است و بسیاری از استعدادهای خود را به هدر داده است. «آکسل» که یک رمان‌نویس موفق است تلاش می‌کند با او ازدواج کند اما «جولی» با تمام کردن این رابطه وارد دوستی جدیدی می‌شود و امیدوار است چشم‌اندازهای جدیدی به روی زندگی‌اش گشوده شود.

هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن ۶ تا ۱۷ جولای (۱۵ تا ۲۶ تیر) برگزار می‌شود. 

 

بیشتر بدانید : یک ایرانی داور جشنواره کن 2021 شد + بیوگرافی

بیشتر بدانید : فیلم های ایرانی حاضر در جشنواره کن امسال

بیشتر بدانید : معرفی شخصیت های "قهرمان" اصغر فرهادی + رونمایی از چهره تازه فیلم

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir