سالوادور دالی
«پرتره‌ی پل الوار» در سال 1929 زمان ملاقات «دالی» با این شاعر سورئالیست فرانسوی كشیده شد. وی در تابستان آن سال با سورئالیست‌های بسیاری از جمله «الوار» و همسرش...
 
سایت «ویكی كالكتورز» گران‌ترین نقاشی‌های «سالوادور دالی» را معرفی كرده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس فهرستی كه «ویكی كالكتورز» تهیه كرده است، «پرتره‌ی پل الوار»، «جست‌وجوی عسل شیرین‌تر از خون است»و «شبح شبانه در ساحل» گران‌قیمت‌ترین آثار هنری «دالی» هستند.
«پرتره‌ی پل الوار» در سال 1929 زمان ملاقات «دالی» با این شاعر سورئالیست فرانسوی كشیده شد. وی در تابستان آن سال با سورئالیست‌های بسیاری از جمله «الوار» و همسرش ملاقات داشت. این نقاشی در یكی از حراجی‌های «ساتبی» لندن از فوریه 2011 به قیمت 13 میلیون و 481 هزار و 250 پوند فروش رسید. این نه تنها گران‌ترین كار «دالی» محسوب می‌شود، بلكه گران‌قیمت‌ترین نقاشی سورئالی است كه تاكنون به حراج رفته است.
دومین اثر گران‌قیمت این نقاش اسپانیایی «جست‌وجوی عسل شیرین‌تر از خون است» نام دارد كه در فوریه 2011 به قیمت چهار میلیون‌ و73 هزار و250 پوند در «كریستی» لندن فروخته شد. این اثر یكی از اولین نقاشی‌های سورئال این هنرمند است كه وی آن را در سن 23 سالگی (1927) خلق كرده است.
«شبح شبانه در ساحل» در این فهرست سومین رتبه را از آن خود كرد. این نقاشی كه در سال 1935 توسط «دالی» خلق شد افرادی را در یك ساحل خیلی دور نشان می‌دهد.
به گزارش نیوز انتیك، «شبح شبانه در ساحل» در ماه می سال 2010 در شعبه‌ی نیویورك حراجی «ساتبی» به قیمت پنج میلیون ‌و682 هزار و500 دلار به حراج رفت.
«سالوادور فلیپه ژاسنتو دالی دوفك» نام كامل نقاش و هنرمند معروف اسپانیایی است كه در سال 1904 در شهر كوچكی در شمال اسپانیا زاده شد.
پدر او فردی مستبد بود كه به كار محضرداری مشغول بود. او همیشه بر ریشه‌ی «عرب» خود تاكید داشت و ادعا می‌كرد كه اجدادش به نسل «مور»ها كه جنوب اسپانیا را برای تقریبا 800 سال در اختیار داشتند بازمی‌گردد. همچنین خانواده‌ی مادری او ریشه‌ای یهودی در بارسلونا داشتند.
«سالوادور» زمانی كه هنوز دانش‌آموز بود تحت تاثیر نقاشی‌ها و تابلوهایی كه می‌دید قرار می‌گرفت. وی نقاشی «Angelus de Millet» را از یكی از مشاهدات دوران كودكی خود كپی كرد. او هر بار كه از پنجره‌ی مدرسه به مناظر بیرون نگاه می‌كرد درخت‌های سرو را می‌دید، كه در اغلب آثارش دیده می‌شوند.
«دالی» طراحی ماهر بود كه بیشتر به خاطر خلق تصاویری گیرا و خیالی در آثار سورئالش به شهرت رسید. معروف‌ترین اثر «سالوادور دالی»، «تداوم حافظه» نام دارد كه در سال 1931 خلق شد.
این نقاش معروف به دلیل شخصیت متظاهر و سبك نقاشی ویژه‌اش یكی از بهترین هنرمندان دوره‌ی مدرن باقی مانده است. با وجودی كه منتقدان بارها از وی به دلیل داشتن شخصیت متظاهرانه انتقاد كرده‌اند، اما همواره آثار باارزشش سبب نجات شهرتش شده‌اند.
تابلوهای سبك سورئالیسم وی با چنان وسواسی كشیده شده‌اند كه انسان هنگام نگاه‌كردن به مناظر خشك و لم‌یزرع وی در احساسی رویاگونه فرو می‌رود. مناظر تابلوهای این هنرمند اغلب مملو از اشیای عجیب است.
طی سال‌های گذشته محققان بسیاری به طور جدی مطالعه‌ بر روی آثار این هنرمند را آغاز كرده‌اند.
«سالوادور دالی» همچنین درعرصه‌ی عكاسی، مجسمه‌سازی و فیلم‌سازی هم فعالیت داشت. او با «آلفرد هیچكاك» در ساخت فیلم «طلسم شده» (1945) همكاری داشت.
«دالی» كه نقاش سبك سورئالیسم اسپانیا محسوب می‌شود، در 23 ژانویه سال 1989 در اثر سكته‌ی قلبی درگذشت و همان‌طور كه تقاضا كرده بود در نزدیكی موزه‌ی «دالی» به خاك سپرده شد. 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir