گروه پینک فلوید
طراحی برتر گروه پینک فلوید یکی از چندین طراحی است که توسط گروه «هیپ‌گنوسیس» اجراشده و هیچگونه نوشته‌ای روی طرح دیده نمی‌شود. آلبوم....
 
 طراحی جلد آلبوم «سمت تاریک ماه» گروه پینک فلوید به عنوان بهترین طراحی جلد آلبوم موسیقی تاریخ انتخاب شد.
به گزارش خبرآنلاین، این طراحی اشعه‌ای سفیدرنگ را نشان می‌دهد که پس از برخورد با یک منشور شکسته شده است. طرح مذکور در نظرسنجی سایت بریتانیایی MusicRadar.com طرح جلد آلبوم‌هایی از گروه «بیتلز» و «کلش» را شکست داد.
رتبه دوم به طراحی جلد آلبوم «بی‌خیال» نیروانا رسید. در این طراحی کودکی در حال شنا در استخر است و یک اسکناس جلوی او دیده می‌شود. در این نظرسنجی اهالی موسیقی و طرفداران موسیقی راک شرکت کرده بودند.
فهرست طراحی‌های برتر نشان می‌دهد طرفداران موسیقی طراحی‌های قدیمی را به طراحی‌های معاصر ترجیح می‌دهند. در این فهرست اغلب طراحی‌های انتخاب شده به آثار دهه 1960 و 1970 بازمی‌گردند.
طراحی برتر گروه پینک فلوید یکی از چندین طراحی است که توسط گروه «هیپ‌گنوسیس» اجراشده و هیچگونه نوشته‌ای روی طرح دیده نمی‌شود. آلبوم «سمت تاریک ماه» سال 1973 منتشر شد و یکی از پرفروش‌ترین آثار این گروه است.
علاوه بر این طراحی جلد «جانوران» دیگر آلبوم پینک فلوید نیز در رتبه نهم ایستاد. این آلبوم سال 1977 منتشر شده است. در این طراحی خوک کوچکی برفراز نیروگاه برق دیده می‌شود و طراحی دیگری از «هیپ‌گنوسیس» است. البته ایده این طراحی متعلق به راجر واترز، رهبر گروه پینک فلوید است.
 
سمت تاریک ماه
 
سمت تاریک ماه
 
رتبه سوم به طراحی سر پیتر بلیک برای آلبوم «گروه باشگاه قلب‌های تنها گروهبان پپر» از گروه بیتلز رسید. این طراحی کولاژی از چهره افراد مشهور است.
طراحی ساده گروه بیتلز که زمینه‌ای یکدست سفید دارد برای آلبوم «فب فور» که سال 1968 منتشر شد در رتبه هفتم قرار گرفت.
طراحی جلد آلبوم «لندن صدا می‌زند» اثر کلش چهارم شد. این آلبوم عکسی از پل سایمن نوازنده گیتار گروه را نشان می‌دهد. عکس را پنی اسمیت گرفته و عنوان آلبوم با الهام از طراحی حروف اولین آلبوم الویس پریسلی روی جلد نوشته شده است.
جدیدترین طراحی جلد برتر متعلق به طراحی اولین آلبوم گروه خشم علیه ماشین (Rage Against the Machine) به نام «خشم علیه ماشین» است که سال 1992 منتشر شده. آلبوم «بی‌خیال» سال 1993 منتشر شده است.
ویل گروو، دبیر سایت موزیک رادار گفت: «"سمت تاریک ماه" با قدرت تمام ثابت می‌کند وقتی پای طراحی جلد آلبوم موسیقی به میان می‌آید تصویری ساده و ابدی فرمول بردن است، مخصوصا وقتی این طراحی برای اثر موسیقایی ماندگاری طراحی شده باشد.»
او افزود: «تمامی 10 طراحی عالی هستند اما «سمت تاریک ماه» یادآور زمانی است که طرح جلد یک آلبوم چیزی فراتر از عکسی فسقلی در سایت آی‌تیون (فروشگاه اینترنتی عرضه آلبوم‌های موسیقی و فیلم) بود.»
10 طراحی برتر از این قرار هستند؛ 1- «سمت تاریک ماه» پینک فلوید 2- «بی‌خیال» نیروانا 3- بیتلز «گروه باشگاه قلب‌های تنها گروهبان پپر» 4- «لندن صدا می‌زند» کلش 5- «خشم علیه ماشین» خشم علیه ماشین پنجم 6- «شماره هیولا» آیرون 7- «آلبوم سفید» 8- «لذت‌های ناشناخته» جوی دیویژن 9- «در معیت شاه کریمسن» کینگ کریمسن 10- «جانوران» پینک فلوید.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir