چارلی چاپلین
«چاپلین» به‌راستی از خلاق‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های عصر فیلم‌های صامت بود كه هم‌زمان با بازیگری در فیلم‌هایش....
 
كلاه معروف «چارلی چاپلین» در فیلم «ولگرد» چوب حراج خواهد خورد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تعدادی از وسایل و یادگاری‌های سینمایی به‌ جا مانده از بزرگان و چهره‌های معروف دنیای سینما به مزایده گذاشته خواهند شد.
به گزارش هالیوود ریپورتر، ازجمله‌ی این وسایل «كلاه لگنی» است كه چارلی چاپلین ـ كمدین بزرگ تاریخ سینما ـ در فیلم «ولگرد» به سر داشت.
«چاپلین» به‌راستی از خلاق‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های عصر فیلم‌های صامت بود كه هم‌زمان با بازیگری در فیلم‌هایش، كارگردانی، تهیه‌كنندگی و ساخت موسیقی آن‌ها را نیز برعهده داشت.
وی 65 سال از عمر 88 ساله‌اش را وقف سینما و دنیای سرگرمی كرد كه شروع آن از تالار ویکتوریا انگلستان به‌عنوان پسربچه‌ای پنج ساله آغاز شد و تا سن 88 سالگی ادامه داشت.
سال 1915 آغاز دوران حرفه‌یی بازیگری «چاپلین» بود كه با عقد قرارداد جدید با استودیوهای جدید و راه‌اندازی كمپانی فیلم خودش همراه بود. یك سال بعد، «چاپلین» با دریافت دستمزد 670 هزار دلار، طی مدت 18 ماه، 12 فیلم كمدی برای كمپانی «میوچال فیلم» ساخت كه جزء تأثیرگذارترین فیلم‌های كمدی تاریخ سینما محسوب می‌شوند كه از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به «خیابان آرام»، «ساعت یك صبح»، «ماجراجو» و «سمساری» اشاره كرد.
در این سال‌ها، چاپلین برخی از آثار ماندگارش چون «پسربچه» (1920)، «زائر» (1923) و «دوش‌فنگ» (1918) را ساخت. وی به‌واسطه مشغله‌كاری زیاد كه هم‌زمان برای استودیو شخصی‌اش و دیگر استودیوها فیلم می‌ساخت، كم‌تر فرصت پیدا می‌كرد تا خودش نیز نقشی بازی كند. «زن پاریسی» (1923)، «جویندگان طلا» (1925) و «سیرك» (1928) ازجمله فیلم‌های دهه 30 بودند كه چاپلین نقش كوتاهی در آن بازی كرد.
وی با فیلم «لایم‌لایت» در سال 1972 جایزه اسكار بهترین موسیقی را كسب كرد، هرچند چند دهه بعد از ساخت آن بود كه با تأخیر حدودا 30 ساله در لس‌آنجلس اكران شد.
«چاپلین» در سال 1929 در دو بخش بهترین بازیگر و بهترین كارگردان كمدی برای فیلم «سیرك» نامزد جوایز اسكار بود، اما برگزاركنندگان جوایز اسكار با خارج‌كردن نام او از فهرست نامزدها، تصمیم گرفتند تنها یك اسكار افتخاری به وی اعطا كنند.
این كمدین بزرگ 42 سال، در سال 1972 دومین جایزه افتخاری اسكار را گرفت و برای اولین‌بار در مراسم حضور یافت. در تاریخ برگزاری اسكار، «چاپلین» ركوردار طولانی‌ترین مدت تشویق ازسوی حضار است كه 5 دقیقه به طول انجامید.
«لایم‌لایت» در سال 1973، جایزه اسكار افتخاری در سال 1972، نامزد اسكار بهترین فیلم‌نامه در سال 1948 برای «آقای وردو»، نامزد اسكار بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم‌نامه در سال 1941 برای «دیكتاتور بزرگ»، جایزه اسكار افتخاری در سال 1929 برای فیلم «سیرك»، جایزه افتخاری از انجمن كارگردانان آمریكا، جایزه ربان نقره‌ای بهترین فیلم خارجی از انجمن روزنامه‌نگاران فیلم ایتالیا در سال 1953 برای «لایم‌لایت»، جایزه شیر طلای افتخاری ونیز در سال 1972شد.
از مهم‌ترین آثار كارنامه فیلم‌سازی چارلی چاپلین می‌توان از «ولگرد»،‌ «شغل»، «بانک»، «مامور آتش‌نشانی»، «خیابان آرام»، «زندگی سگی»، «دوش‌فنگ»، «پسربچه»، «زائر»، «زن پاریسی»، «جویندگان طلا»، «سیرک»، «روشنایی‌های شهر»، «عصر جدید»، «دیکتاتور بزرگ»، «موسیو وردو»، «لایم‌لایت»، «سلطانی در نیویورک»، «کنتسی از هنگ‌کنگ»، «خانه‌به‌دوش»، «پروفسور» و «طبقه مرفه» نام برد.

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir