این ویولن سال 1721 ساخته شده و یکی از صاحبان مشهور آن بانو اُن بلانت بود. او نوه لرد بایرون، شاعر مشهور بریتانیایی بود که 30 سال از ویولن نگهداری کرد....
 
 ویولنی 290 ساله به طراحی آنتونیو استرادیواری در حراجی آنلاین به قیمت 9.8 میلیون پوند (15.9 میلیون دلار) به فروش رفت.
به گزارش خبرآنلاین، این ویولن سال 1721 ساخته شده و یکی از صاحبان مشهور آن بانو اُن بلانت بود.
او نوه لرد بایرون، شاعر مشهور بریتانیایی بود که 30 سال از ویولن نگهداری کرد. بلانت در سال 1971 این ویولن را به قیمت 84 هزار دلار در حراجی سوتبی خرید که رکورد زمان خود را زد.
این ویولن را بنیادی در ژاپن به فروش گذاشت و تمام سود حاصله از آن صرف کمک به قربانیان زلزله و سونامی ماه مارس ژاپن می‌شود. این کمک از طریق بنیاد نیپن در توکیو به دست آسیب‌دیدگان می‌رسد.
ویولن بانو بلانت به چهار برابر قیمت رکورد قبلی ویولنی ساخت خاندان استرادیواری به فروش رفته است. خانواده استرادیواری سال‌ها در کار ساخت ویولن بودند و «برندی» معروف در این زمینه حساب می‌شوند.
این ویولن را بنیاد موسیقی نیپن برای فروش عرضه کرد، بنیادی که صاحب مجموعه‌ای از نفیس‌ترین ابزار آلات موسیقی استرادیواری و گوارنری است. ویولن مذکور یکی از 21 ساز زهی این بنیاد است که آلات موسیقی خود را فقط به نوازندگان برتر دنیا قرض می‌دهد تا با آنها موسیقی اجرا کنند.
 

 
کازوکو شی‌اومی، رئیس این بنیاد گفت: «هرچند این ویولن در مجموعه ما بسیار ارزشمند بود، اما همه می‌دانیم از زمان فاجعه 11 مارس به بعد هم‌وطنان ما نیازمند کمک هستند، به هر شکلی که بشود.»
او افزود: «این کمک به سرعت در زمینه کمک به مردم ژاپن خرج می‌شود.» حراجی تاریسیو در لندن که فروش این ویولن را برعهده داشت این اقدام بنیاد نیپن را اقدامی «سخاوتمندانه» خواند.
ویولن فروخته شده یکی از 600 آلت موسیقی است که توسط آنتونیو استرادیواری ایتالیایی در زمان حیاتش ساخته شد. این ویولن صاحبان مهم دیگری هم داشته است. هویت صاحب جدید این ویولن فاش نشد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir