«پسری با پیپ» در دوره‌ی كاری «رز» این هنرمند، زمانی كه رنگ‌هایی چون نارنجی و صورتی مورد علاقه‌ی او بود، خلق شده است. این نقاشی....
 
سه تابلو از «پابلو پیكاسو» در میان پنج نقاشی گرانقیمت دنیا قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت «تلگراف» فهرستی پنج عنوان از گرانترین نقاشی‌های دنیا ارائه كرده است كه سه تابلو از آن‌ها متعلق به «پابلو پیكاسو»، نقاش معروف اسپانیایی،‌ هستند.
گرانقیمت‌ترین نقاشی دنیا «شماره 5، 1948» نام دارد كه از شاهكارهای «جكسون پولاك» است. این نقاشی در حراجی‌ سال 2006 «ساتبی» به قیمت 140 میلیون دلار به فروش رسید.
گفته می‌شود این اثر از سوی «دیوید جفن»، از افراد سرشناس سینمای هالیوود، به خریداری ناشناس فروخته شد.
«جكسون پولاك» یك نقاش آمریكایی و از پیشگامان جنبش اكسپرسیونیسم انتزاعی بود. «پولاک» با نام کامل «پال جکسون پولاک» در شهر کودی واقع در شمال غرب ایالت وایومینگ آمریكا بدنیا آمد.
وی نوجوانی را در کالیفرنیا گذراند و همان‌جا درس‌های مقدماتی هنر را فراگرفت. «پولاك» در سال‌های 1931 تا 1933 در اتحادیه‌ی هنرآموزان نیویورک به تحصیل نقاشی و مجسمه‌سازی پرداخت. با نقاشان مکزیكی، «ریورا» و «سیكیروس»تماس برقرار کرد. وی از سال 1937 به طور متناوب به روانکاوی «یونگ» روی آورد. این هنرمند در سن 44 سالگی در اسپرینگز نیویورک طی یك صانحه‌ی رانندگی کشته شد.
«گوستاو كلمیت» خالق دومین نقاشی گرانقیمت دنیاست. این اثر كه «پرتره‌ی ادل بلوش‌ـ‌بائر» نام دارد، در سال 1907 به‌دست این هنرمند اتریشی كشیده و در سال 2006 توسط «رونالد اس. لادر» خریداری شد. «لادر» مبلغی 135 میلیون دلاری برای این نقاشی پرداخت كرد. پیش از به حراج رفتن این اثر هنری، درگیری‌های قانونی بسیاری بر سر فروش آن برپا بود، چرا كه در دوران اشغال اتریش در جنگ جهانی دوم، این نقاشی توسط نازی‌ها به سرقت رفته بود.
«گوستاو كلمیت» نقاش نمادگرای اتریشی و یكی از برجسته‌ترین اعضای «آرت نوو وین» بود. کارهای برتر او عبارتند از نقاشی، نقاشی‌های دیوارنما، طراحی و کارهای هنری دیگر که بسیاری از آن‌ها در نگارخانه‌ی «Vienna Secession» نمایش داده می‌شوند.
سه نقاشی ارزشمند بعدی از شاهكارهای «پابلو پیكاسو» هستند. «نوا پلاتو دو اسكالپچر» نقاشی 106 میلیون و 500 هزار دلاری این نقاش سرشناس اسپانیایی است كه اكنون از سوی «تلگراف»، سومین نقاشی گرانقیمت دنیا شناخته شده است.
این تابلوی 5 در 4 فوتی كه «ماری‌ـ‌ترز والتر»، زن مورد علاقه‌ی «پیكاسو»، در آن تصویر شده است، در می سال 2010 در حراجی «كریستی» به فروش رسید.
«پیكاسو» این اثر را طی یك روز در سال 1932 و چهار سال پس از دیدار «والتر»، در نورماندی خلق كرد.
چهارمین نقاشی ارزشمند دنیا «پسری با پیپ» نام دارد كه باز هم از آثار «پیكاسو» است. این نقاشی رنگ و روغن تصویری از پسری است كه پیپی در دست دارد.
«پابلو پیكاسو» در 25 اكتبر سال 1881 در مالاگا، یكی از شهرهای كشور اسپانیا، زاده شد. وی تحصیلات خود را در فرانسه به پایان رساند. او نزد پدرش كه استاد نقاشی بود به آموختن گریموری پرداخت و در سال 1903 مقیم پاریس شد. در سال‌های 1906 و 1910 به اتفاق «ژرژ براك»، از نخستین كسانی بود كه سنجاق و میخ را با هم توام كرد و «پیكاسو» تخته و چیز‌های دیگری را هم به آن افزود. «پیكاسو» در سبك خود شهرت فراوانی به دست آورد و پیروان فراوانی كسب كرد.
او در مجسمه‌سازی، قلم‌زنی، حكاكی روی چوب و معماری تبحر داشت. دوره‌ی اول هنری وی در طبقه‌بندی‌ها به‌نا‌م‌های «رز و آبی» می‌باشد. در دوران آبی سبك كاری وی اغلب شامل سایه‌های آبی كشیده شده از اجسامی بود كه تنها به نیمی از آنها به تصویر كشیده می‌شد. در دوران رز از آبی به سمت صورتی تمایل پیدا كرد و نقاشی‌های وی به دنیای واقعی نزدیك‌تر شدند. او سپس به سبك كوبیسم روی آورد كه در آن اشیا را توسط اشكال ساده هندسی به تصویر كشاند. آخرین دوره‌ی كاری «پیكاسو» دوره‌ی سورئالیستی است كه از 1924 آغاز می‌شود، ولی همیشه فاصله‌اش را با سورئالیست‌ها حفظ كرد.
«پیكاسو» و هنرمندان سورئالیست جهان در اصول بنیادی، بدین معنا كه هنر قادر است آنچه را كه طبیعت و عقل نمی‌توانند ابراز كنند نشان دهد، موافقت داشتند، ولی اختلاف اساسی بسیاری بین پیكاسو و سورئالیست‌ها وجود دارد.
به عقیده‌ی آنها، «پیكاسو» به دنیای خارج و مضمون وابستگی بسیار دارد و از دنیای اوهام و رویاها بسیار دور است.
«پسری با پیپ» در دوره‌ی كاری «رز» این هنرمند، زمانی كه رنگ‌هایی چون نارنجی و صورتی مورد علاقه‌ی او بود، خلق شده است. این نقاشی در می سال 2004 در شعبه‌ی نیویورك «ساتبی» به حراج رفت.
«دورا مار با گربه» هم پنجمین نقاشی گرانقیمت دنیا لقب گرفت. این اثر «پیكاسو» در سال 2006 به قیمت 95 میلیون دلار در «ساتبی» به فروش رسید.
به گزارش تلگراف، پیش‌بینی می‌شد این نقاشی نصف قیمت فروش آن خریداری شود. «پیكاسو» این اثر را در سال 1941 به تصویر كشید.

 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir