طراحی پوسترهای تبلیغاتی برای فیلم های ایرانی هم پس از كپی از نام فیلم‌ها، استفاده از سكانس‌های فیلم‌ها و تقلید موبه موی صحنه‌ها، یكی دیگر از مواردی است كه درآن كپی برداری بدون دلیل و....
 
 پس از كپی‌برداری از نام فیلم‌ها و تقلید مو به موی برخی سكانس‌های خارجی در فیلم‌های ایرانی، مدت‌هاست كه در سینمای ایران با پدیده پوسترهای عینا كپی شده روبه‌رو می‌شویم.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، طراحی پوسترهای تبلیغاتی برای فیلم های ایرانی هم پس از كپی از نام فیلم‌ها، استفاده از سكانس‌های فیلم‌ها و تقلید موبه موی صحنه‌ها، یكی دیگر از مواردی است كه درآن كپی برداری بدون دلیل و تقریبا برابر اصل! از نمونه‌های غربی صورت می‌گیرد.به طوری كه كلیه طراحی، رنگ‌ها، جزئیات طرح، آیتم های گرافیكی و حتی فیلترهای گرافیكی استفاده شده با نمونه خارجی آن مو نمی‌زند و دركل بهتر است گفته شود از همان پوستر استفاده می شود فقط نام فیلم و مشخصات آن و عكس های بازیگران تغییر داده می‌شود.
 
كپي از پوسترهاي خارجي در سينماي ايران

خبرگزاری سینمای ایران (سینماپرس) در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشته است: با یك بررسی اجمالی و تاملی كوتاه كاملا محرز است كه هیچ دلیل خاصی برای این كپی‌برداری طنزگونه وجود ندارد. نه طرح ها آنچنان دست نیافتنی ومنحصر به فردند كه اگر بودند چنان شهرت می یافتند كه دیگر نتوان اینچنین مورد بهره‌برداری قرار گیرند و نه تقلید بی‌كم‌وكاست درچنین موضوعی می‌تواند دلیل قابل توجه و موجهی داشته باشد.تنها دلیلی كه به نظر می‌رسد فرصت‌طلبی و بهره بردن از عدم اطلاع مراجع ذی‌ربط از وجود چنین پوسترهایی است.
 
كپي از پوسترهاي خارجي در سينماي ايران

این پدیده درحالی صورت می‌گیرد كه گرایش به تحصیل آكادمیك گرافیك و تبلیغات و فعالیت شركت های تبلیغاتی درزمینه طراحی پوستر، تیزر و بنر و... درسال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و تعداد قابل توجهی ازفرصت‌های بازار كار و رشته‌های دانشگاهی هم‌اكنون پذیرای علاقه مدان به امور تبلیغی است. در همین سال‌ها هم اثبات شده است كه ذهن تبلیغاتی ایرانیان در برخی موارد چیزی كه كم ندارد هیچ به نبوغ هم نزدیك است.
 
كپي از پوسترهاي خارجي در سينماي ايران

پوسترهای نشان داده شده تنها نمونه‌هایی از این رویه هستند و قطعا نمونه‌های متعدد دیگری هم وجود دارد.
نكته جالب توجه آنجا روی می‌دهد كه برخی از این پوسترها در جشنواره‌های داخلی مانند فجر هم حائز رتبه شده و جایزه دریافت كرده‌اند!
 
كپي از پوسترهاي خارجي در سينماي ايران
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com