کابوی‌ها و بیگانه‌ها
نقش هفت‌تیرکش اسرارآمیز را دانیل کریگ، بازیگر نقش جیمز باند به عهده دارد و کابوی پیر و جدی فیلم هریسن فورد است که برای اولین بار....
 
 وقتی در سال 1948 فرانکنشتین با مرد گرگ‌نما ملاقات کرد، پایه فیلم‌هایی تلفیقی بنا گذاشته شد که به سینمای امروز نیز کشیده شده است.
به گزارش خبرآنلاین، «کابوی‌ها و بیگانه‌ها» به کارگردانی جان فاورو که قرار است از 29 ژوئیه (هفتم مرداد) در سینماها اکران شود، نشانگر یک برداشت سینمایی در بالاترین حد ممکن است.
فیلم صرفا همان کاری را انجام می‌دهد که تبلیغش را می‌کند و کابوی‌ها و بیگانه‌ها را در نبردی رو در روی هم قرار می‌دهد و این زمانی است که در سال 1873 سفینه‌های فضایی به آریزونا می‌رسند. تصور کنید فیلم‌های «هفت مرد باشکوه» و «روز استقلال» با هم قاطی شوند.
گروهی از شخصیت‌های کابوی آشنا در بلاک‌باستر جدید سازنده فیلم «آیرون من»‌ جمع شده‌اند. نقش هفت‌تیرکش اسرارآمیز را دانیل کریگ، بازیگر نقش جیمز باند به عهده دارد و کابوی پیر و جدی فیلم هریسن فورد است که برای اولین بار پس از «The Frisco Kid» در سال 1979 در یک فیلم کابویی ظاهر شده است.
 
هریسن فورد
 
هریسن فورد و دانیل کریگ در صحنه‌ای از فیلم «کابوی‌ها و بیگانه‌ها»
اولیویا وایلد ستاره «House» نقش زن پرجنب و جوش فیلم را دارد و گروهی قانون‌شکن و شهروند آمریکایی هم حضور دارند.
البته اولین بار نیست که در تابستان امسال گروهی افراد ناجور ناچار به رویارویی با موجودات بیگانه می‌شوند. این افتخار نصیب کمدی «Attack the Block» به کارگردانی جو کورنیش هم شده که درباره تقابل گروهی نوجوان از طبقه کارگر با بیگانه‌هاست.
گذشته از این، در سال‌های اخیر پدیده تلفیق شخصیت‌های فیلم‌های مختلف و رودررو کردن آن‌ها در یک فیلم بیش از پیش رایج شده است. یک دلیلش این است که تصور می‌شود چنین فیلم‌هایی می‌توانند روح تازه‌ای در یک مجموعه بدمند.
وقتی به نظر می‌رسید «کابوس در الم استریت» دیگر به آخر خط رسیده، تهیه‌کنندگان این مجموعه سینمایی به فکر افتادند فردی کروگر را به نبرد با جیسن وورهیز از مجموعه «جمعه سیزدهم» وا دارند.
«فردی در برابر جیسن» هشتمین فیلم «کابوس در الم استریت»‌ و یازدهمین فیلم «جمعه سیزدهم» بود. سال 2004 هم «بیگانه در برابر غارتگر»‌ از راه رسید و آن‌قدر موفق بود که سه سال بعد دنباله‌ای با عنوان «بیگانه در برابر غارتگر - مرثیه» به همراه داشت.
فیلم باعث راه‌اندازی مجدد «غارتگر» شد، مجموعه‌ای که با بازی آرنولد شوارتزنگر آغاز شد و وقتی نتوانست در دنباله خود از ستاره اتریشی استفاده کند، شکست خورد.
با این حال، موفقیت این فیلم‌های تلفیقی باعث زنده شدن همه این مجموعه‌های سینمایی شده است. ریدلی اسکات این روزها در حال ساخت یک فیلم بیگانه‌ای جدید به نام «پرومته»‌ با بازی میشائل فاسبیندر، چارلیز ترون و نومی راپاس است.
 
بیگانه در برابر غارتگر
 
«بیگانه در برابر غارتگر» یکی از فیلم‌های موفق در ترکیب شخصیت‌های دو مجموعه سینمایی متفاوت بود
فیلم جدید «جمعه سیزدهم»‌ سال 2009 ساخته شد. «غارتگر» هم سال 2010 با حضور دور از ذهن آدرین برودی در نقش اصلی به بازار آمد، همین طور «کابوس در الم استریت» با بازی جکی ارل هیلی بجای رابرت اینگلاند در نقش فردی کروگر. با این حال، بجز فیلم «بیگانه» هیچ‌یک از دیگر فیلم‌ها به اندازه فیلم‌های تلفیقی مورد توجه تماشاگران قرار نگرفتند.
این موضوع آشکارا مورد توجه سرمایه‌‌گذاران هالیوود قرار گرفته است. موج فیلم‌های ساخته‌شده از روی قصه‌های مصور مارول مانند «آیرون من»، «تور» و فیلم هنوز اکران‌نشده «کاپیتان آمریکا» به ساخت فیلم «انتقامجویان» منتهی شد که سال 2012 روی پرده سینماها می‌رود و تمام این شخصیت‌ها را در خود دارد.
قصه‌های مصور در این گرایش نقش مهمی دارند. «بیگانه» و «غارتگر» اولین بار در یک قصه مصور کنار هم قرار گرفتند و انتشارات دی‌سی‌ با «لیگ عدالت»‌ و مارول با «انتقامجویان» قصه‌هایی بیرون دادند  که در آن بهترین شخصیت‌های خود را با هم همراه کرده‌اند.
فیلم‌های «این علیه آن» در سینما تاریخی طولانی دارند. روی ویلیام نیل کارگردان بریتانیایی در سال 1943 «فرانکنشتین با مرد گرگ‌نما ملاقات می‌کند» را ساخت که در آن فرانکنشتین با بازی بلا لوگوسی، ستاره فیلم‌های ترسناک با مرد گرگ‌نما (با بازی لان چینی جونیر) مبارزه می‌کند. در این فیلم مرد گرگ‌نما در همان حال که به دنبال درمانی برای مشکل خودش است، فرانکنشتین را بیدار می‌کند.
آبوت و کاستلو زوج کمدین سال 1948 در فیلم «آبوت و کاستلو با فرانکنشتین ملاقت می‌کنند» با فرانکنشتین، مرد گرگ‌نما و دراکولا روبرو شدند و از آن پس برای همیشه در فیلم‌های خود به شخصیت‌های ادبی گوتیکِ کلاسیک روی آوردند.
آن‌ها در مجموعه‌ای از فیلم‌ها با شخصیت‌های مختلف از جمله مرد نامرئی، یک مومیایی، دکتر جکیل و آقای هاید و از همه عجیب‌تر «بوریس کارلوف قاتل» روبرو شدند.
آبوت و کاستلو با فرانکنشتین ملاقت می‌کنند
صحنه‌ای از فیلم «آبوت و کاستلو با فرانکنشتین ملاقت می‌کنند»
به همین شکل در ژاپن، گودزیلا انگار با همه از جمله کینگ کونگ مبارزه کرده است. با فیلم‌هایی مانند «سرخپوست‌ها در برابر وایکینگ‌ها» و «رقاص‌ها در برابر گرگ‌نماها» با بازی رابرت اینگلاند، کل ماجرا بیشتر به یک شوخی شباهت پیدا کرده است. اخیرا هم در خبرها آمده بود که اما استون به تازگی قرارداد بازی در «غرور و تعصب و زامبی‌ها» را امضاء کرده است.
گاهی اوقات در فیلم‌های اکشن پرهزینه‌ قهرمانان مختلف رو در روی هم قرار می‌گیرند. نمونه آن «10 هزار سال پیش از میلاد» رولند امریش که در آن غارنشین‌ها با جنگ‌سالاران بیگانه مصر مبارزه می‌کنند. البته نتیجه کار یک شکست بود.
گذشته از این، به نظر می‌رسد ایده تلفیق شخصیت‌ها بیش از همه در فیلم‌هایی جواب می‌دهد که در نگاه اول کاملا مشخص نیست فیلم‌های تلفیقی هستند. نمونه آن فیلم‌هایی مانند «گرگ و میش» و «دنیای زیرین»‌ که در آن‌ها خون آشام‌ها و گرگ‌نماها با هم مبارزه می‌کنند. این را هم در نظر داشته باشیم که در اولین «داستان اسباب‌بازی» یک کابوی با یک فضانورد رودررو شدند.
فیلم انیمیشن «هیولاها در برابر بیگانگان»‌ که سال 2009 به نمایش درآمد، آشکارترین نمونه کارتونی تلفیق شخصیت‌هاست. در این فیلم تعدادی از شخصیت‌های فیلم‌های درجه ب دهه 1950 زنده شدند.
جان فاورو گفته یکی از مشکلاتی که با «کابوی‌ها و بیگانه‌ها»‌ دارد این است که مردم فکر می‌کنند با فیلمی کمدی روبرو هستند، در حالی که این یک وسترن به سبک و سیاق آثار جان فورد و سرجیو لئونه است.
به هر حال، این جور فیلم‌ها میراث بدی بر جای گذاشته‌اند و به همین دلیل شرکت‌های پیش‌بینی فروش هنوز نتوانسته‌اند درمورد موفقیت تجاری یا شکست «کابوی‌ها و بیگانه‌ها» با قاطعیت اظهار نظر کنند.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir