این فارغ التحصیل موسیقی از دانشگاه تهران تا کنون آثار تحقیقات بسیاری در خصوص موسیقی شرق ، تفاوتها و شباهتهای فرهنگ موسیقایی هر یک از...


سال تاسیس دانشکده موسیقی و نحوه آموزش آکادمیک این هنر ، نخستین فارغ التحصیلان این رشته هنری، وقفه ایجاد شده در آموزش هنر موسیقی و...از جمله مباحثی است که همواره مورد توجه و کنجکاوی هنردوستان و علاقمندان به هنر موسیقی بوده است ... .
 نخستین کانون آکادمیک موسیقی پس از هنرستانها در سال 1344 در دانشگاه تهران به ریاست دکترمحمد تقی مسعودیه تاسیس شد و نخستین فارغ التحصیل دانشکده موسیقی دانشگاه تهران یک دانشجوی ژاپنی به نام "تسوگه" با ساز تخصصی سه تار بود که در سال 1349 از این دانشکده فارغ التحصیل شد.
تسوگه در حال حاضر به عنوان یکی از محققان مطرح در دانشگاه توکیو مشغول به تدریس است. این فارغ التحصیل موسیقی از دانشگاه تهران تا کنون آثار تحقیقات بسیاری در خصوص موسیقی شرق، تفاوتها و شباهتهای فرهنگ موسیقایی هر یک از کشورهای آسیایی ارائه داده است.
طبق اطلاعات موجود در بایگانی دانشکده موسیقی دانشگاه تهران پس از تسوگه دانشجوی ژاپنی داود فلاحتی دومین فارغ التحصیل رشته موسیقی است که پایان نامه او موضوع "ویلون و ادبیات این ساز" بوده و زنده یاد محمدتقی مسعودیه نیز به عنوان استاد راهنمای او حضور داشته است. از دیگر فارغ التحصیلان این دانشکده از سالهای 50 به بعد می‌توان به داود گنجه ای با موضوع " آنالیز ردیف میرزا عبدالله" با راهنمایی استاد مسعودیه اشاره کرد. همزمان با او جلال ذوالفنون با راهنمایی استاد هرمز فرهت پایان نامه خودرا با عنوان "مقایسه قطعاتی از درویش خان" در دستگاه ماهور در سه جلد ارائه کرده است.
کامبیزروشن روان که توماس کریستین داوید با موضوع "فلوت،ابوا، کلارینت و کر" استاد راهنمای او بوده است از جمله فارغ التحصیلان سال 1352 بوده است که همزمان با او مهدی آذرسینا با موضوع موسیقی در دوره راهنمایی تحصیلی با راهنمایی سعید خدیری فارغ التحصیل شد.هوشنگ کامکار، فریدون شهبازی ، شاهین فرهت، ملیحه سعیدی از دیگر فارغ التحصیلان سالهای 1352 تا 1355 هستند.
بر اساس این گزارش از سال 1355 تا سال 1359 هنرمندان و دانشجویان بسیاری در این رشته تحصیل کرده اند که به ترتیب می‌توان به محمدعلی کیانی نژاد، هما سعادت افسری، عطا جنگوک، مرتضی دلشب، احمد برومند، افسانه توکلی و سیامک یوسفی اشاره کرد.
استاد نورعلی خان برومند، محمدتقی مسعودیه، دکتر پری برکشلی و دکتر داریوش صفوت از جمله استادان وموسیقیدانان تاثیرگذار و جریان سازی بودند که قبل از انقلاب هم در دانشگاه و هم در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی هنرمندانی چون محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و ... را پرورش داده اند.
دانشکده موسیقی دانشگاه تهران همزمان با انقلاب اسلامی‌از سال 57 تا 59 به حالت تعلیق درآمد و دیگر دانشجویی در این سالها نپذیرفت. این روند ادامه داشت تا اینکه با جریان انقلاب فرهنگی دانشکده موسیقی دانشگاه تهران تا سال 1367 رسما تعطیل شد و از آن سال تا به امروز به فعالیتهای خود ادامه داده است.
استادی در تدریس هنرموسیقی مراحل مختلف دارد که از آموزش یار آغاز می‌شود. یک موزیسین پس از طی مراحلی چون مربی، استادیارو دانشیار به مقام استادی دست می‌یابد و در این بین تنها زنده یاد محمدتقی مسعودیه و علیرضا مشایخی به مقام استادی دانشگاه در هنر موسیقی دست یافته اند و طبق اطلاعات به دست آمده شاهین فرهت نیز در مرحله کسب درجه استادی از دانشکده موسیقی دانشگاه تهران است.  
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ 
www.seemorgh.com/culture
منبع: خبرگزاری مهر